Artikel

5 saker att tänka på om du går i poddtankar

Borde ditt företag göra en egen podcast?

Frågan är naturlig med tanke på att en färsk undersökning från Kantar Sifo visar att varannan svensk i dag lyssnar regelbundet på poddar. Fördelarna är många: produktionen är smidig jämfört med video, tilltalet blir mer personligt än i text och lyssnarna kan ta till sig innehållet när de pendlar eller plockar ur diskmaskinen. Samtidigt är utbudet gigantiskt och tålamodet med mediokra produktioner allt mindre.

Här är fem saker för dig som företagare att tänka på om du går i poddtankar.

1. Syfte och målgrupp

Frågan kan tyckas självklar, men här finns det många som slarvar.

Vill du öka din försäljning? Att fler ska få upp ögonen för ditt företag? Eller bygga dig själv eller någon kollega som auktoritet på området?

Nästa fråga du bör ställa dig är vem podden riktar sig till. Vill du kommunicera med andra i samma bransch eller nå ut bredare? Ska podden kanske användas i rekryteringssammanhang?

Först när du har tydliga svar på dessa frågor kan du börja fundera mer i detalj på poddens innehåll.

2. Håll fokus

Välj ett ämne och håll dig till det, oavsett om du intervjuar inbjudna gäster eller diskuterar olika ämnen med en kollega. Eller pratar helt själv, för den delen. 

Det finns inget mer störande än poddar som börjar med att två personer i flera minuter berättar hur de mår och när de lärde känna varandra. 

Den första halvminuten i varje avsnitt är viktigast. Vad heter podden? Vad handlar den om i allmänhet? Vad handlar det här avsnittet om i synnerhet? Vem är du som pratar? Och vem står bakom podden? 

Försök att besvara så många av dessa frågor så snabbt som möjligt i början av varje avsnitt, men utan att låta flåsig eller forcerad.

3. Less is more

Hur långt ska ett poddavsnitt vara? En vanlig fråga som inte har något givet svar. Att avsnittens längd varierar är något poddlyssnarna sedan länge vant sig vid.

Klart är dock att många gör alldeles för långa avsnitt. Redigera i stället hårt i innehållet. Vill du inte lära dig tekniken är det värt att lägga några tusenlappar på att få hjälp med detta.

Tänk på att det är tröttsamt med samtal som går på tomgång. Gör hellre avsnitt som kan upplevas som lite för korta, men får lyssnarna att längta efter mer.

4. Slarva inte med ljudet

Det är inte nödvändigt att hyra en traditionell radiostudio hos något produktionsbolag. Men undvik att banda i mobilen, trots att det är billigt och enkelt. 

Lägg i stället några tusenlappar på en Zoom ljudspelare, mikrofoner och stativ. Eller låna av någon som redan har.

5. Hitta dina lyssnare

Den stora utmaningen för att alla som gör poddar är att få folk att hitta dem. Här finns ingen ”quick fix”. Det gäller helt enkelt att gång på gång berätta om podden och dess nya avsnitt i sociala medier, ha länk i mejlsignatur och nyhetsbrev.

Kanske kan du också hitta något informellt samarbete med en närbesläktad podd, så att ni kan tipsa om varandra. Eller få en tidning eller branschblogg att skriva om den. Finns det marknadsföringsbudget är det lättare. Då kan du köpa reklam i redan etablerade poddar. Oavsett vilket gäller det att ha tålamod. Få poddar tar fart direkt.


Texten är skriven av kommunikationskonsulten Andreas Utterström och publiceras i samarbete med Go Monday.

Han driver Commercial Content som har producerat poddar åt företag sedan 2016. Bland kunderna finns Orkla, Sjöräddningssällskapet, Telia Company med flera. Commercial Content har också producerat över 100 avsnitt av podden Jobbet & Livetmed Erik Fors-Andrée, vd på Go Monday.

Andreas står också, tillsammans med Mattias Bergman, bakom true crime-podden "Misslyckade brott" och nyhetsdokumentären "Jag var där".