Artikel

6 tips för att inte fastna i admin-fällan

Sluta inte älska att jobba i ditt företag

De flesta företagare startar sina företag för att göra det de älskar och är bra på - de vill göra mer av det de gillar och vara mer fria. Några år in i företagandet är det dock många som upplever att de lägger mindre och mindre tid på det de från början älskade och ville göra mer av. Och en del känner sig låsta. Fällan de fastnat i stavas a-d-m-i-n-i-s-t-r-a-t-i-o-n. 

Här kommer 6 tips om hur du fortsätter driva ett lönsamt företag som du tycker om att jobba med: 

1. Mät energi och inte pengar

Om du har en arbetsuppgift som tar, säg, 10 minuter, som du måste göra regelbundet, men som du går och tänker på med negativa associationer till betydligt mer än de 10 minuter som det tar att göra - då är det det du ska mäta. Därefter kan du överväga om det är en uppgift som du ska betala någon annan för att slippa, eller sluta göra. Det är klart du har 10 minuter varje månad till något som måste göras - men vad kostar det i energi? Bokföring är ett exempel på en sådan här uppgift - många inser från början att det är någonting som kommer skapa huvudbry och lejer ut den uppgiften på någon annan, eller betalar för ett system som sköter det mesta automatiskt.

2. Ha utvecklingssamtal med dig själv regelbundet 

Schemalägg möten med dig själv en gång i halvåret eller så ofta som du tycker att det behövs. Skriv en lista med saker du önskar att du fick mer tid till, och en lista med saker som du önskar att du kunde göra mindre av. Ta en punkt i taget på den sistnämnda listan och fundera på hur du skulle kunna bli av med dessa punkter, eller i alla fall minska tid- och energiåtgången till dem.

3. Bygg ett stödnätverk

Ha människor omkring dig som kan erbjuda stöd och råd när det behövs. Att ha ett nätverk av företagande kollegor kan vara ovärderligt. Om du inte kan hitta det nätverket i din egen bekantskapskrets kan du testa att söka upp folk via branschnätverk, grupper på Facebook eller kanske på ett coworking-kontor.

4. Effektivisera rutiner

Ta för vana att tänka till när du märker att det du gör kommer att behöva göras fler gånger, på ungefär samma sätt. Hur kan du göra det här så effektivt som möjligt? Hur ser du till att detta tar minimalt med energi?

5. Jobba aktivt med processer

Sätt av tid i din kalender ibland till att jobba med dina processer och rutiner. När vi är caught up i det dagliga och måste hinna med allt så finns inte utrymmet för att förbättra eller effektivisera processen. Den tiden behöver du aktivt sätta av ibland. Ett tips där är att prova att skriva ner en rutin som någon annan skulle kunna följa. Även om du väljer att själv fortsätta med det så händer ofta något när man väl skriver ner en rutin, det är då man ser exakt vilka stegen är och kan hitta smartare sätt.

6. Kom ihåg att ta semester ibland

Du behöver lite avstånd från det dagliga för att kunna se med nya ögon på vad som är viktigt. 


Texten är skriven av Army of Doers och publiceras i samarbete med Go Monday.

Army of Doers är en tjänst där du kan ladda upp arbetsuppgifter du hellre vill att någon annan gör- virtuella assistenter bakom kulisserna.