Artikel

7 tips för dig som tycker det är obekvämt att nätverka

Konsten att nätverka

Om du jobbar på en större organisation och vill bygga relationer internt är det viktigt att du lär dig konsten att nätverka - både internt och externt. Ett internt nätverk kan skapa möjligheter för att ta dig vidare internt, göra ditt jobb bättre, skaffa dig kunskap och för att få mer inflytande. Men att nätverka är något som ofta delar människor i två läger: Vissa tycker att det är fantastiskt kul, medan andra avskyr det.

Nätverka behöver inte betyda att gå runt och mingla med 100 personer på en tillställning, utan det kan mycket väl vara att man pratar med ett fåtal personer. I princip alla människor “nätverkar” faktiskt, men man kanske inte använder det ordet och man kanske inte ser på det så själv. I grund och botten handlar nätverka om att prata med människor och träffa människor, vilket är en viktigt del av både jobb- och privatliv.

Om du slutar se på det som bara det där ytliga, nätverksminglet, så blir det också mindre obekvämt. Se det hellre som att du vill träffa människor som har samma intressen och prata om ämnen du gillar. Och att intressera sig för andra personer internt samt hur de arbetar och ser på olika frågor - så att du inte bara har din syn varifrån du befinner dig. 

Sju tips för att nätverka

  1. Lägg fokus på att lära och utveckla dina intressen. För att komma över känslan av att det är obekvämt är det viktigt att inte se på nätverkande som något ytligt och konstigt. Försök se det som något mer naturligt: Att prata om intressanta ämnen, att höra hur läget är, att äta lunch ihop ibland, att förstå hur andra jobbar eller veta vad de ser för utmaningar - och hur de löser dem. 
  2. Be folk om råd. Ett sätt att bygga sitt nätverk kan också vara att be folk om råd. Det behöver inte vara råd om något stort och livsavgörande, utan kan vara att du vill lära dig mer om något som personen har mer kunskap om än du - eller bara få ett till par ögon på ett problem du brottas med. Det är väldigt få som inte blir smickrade av att någon frågar dem om råd.
  3. Lär känna och förstå. Att nätverka på jobbet och bland samarbetspartners handlar inte om att smöra eller att ha en dold agenda. Det handlar om information, lära känna och förstå. Vilka avdelningar och personer är du nyfiken på att få mer kunskap om? Hur kan deras erfarenheter och kunskap om organisationen hjälpa dig i ditt nuvarande jobb - eller hjälpa dig att få en bredare förståelse för organisationen. Kanske jobbar du med e-handel och sitter på marknadsavdelningen, men har dålig koll på inköpsavdelningen och det jobb som de gör - men som ändå påverkar dig i ditt jobb. Sätt dig in i deras jobb och ställ frågor om hur de arbetar, så kan ni hitta sätt att jobba bättre tillsammans. Och kanske även med IT-avdelningen. Se det som att brygga broar av förståelse och kunskap mellan olika avdelningar och nyckelpersoner. 
  4. Använd Instagram, Facebook, LinkedIn och andra sociala medier. Många tycker att det är lättare att hålla kontakten via andra kanaler än att nödvändigtvis ses eller prata på telefon. Använd sociala medier. Håll koll på vad personer som du tycker är intressanta gör, skicka direktmeddelanden eller kommenterar på poster och gilla inlägg som du tycker är bra. Gör det inte svårare än vad det är!
  5. Var lite snackig. Fikastunden klockan tre är viktig - se till att vara där och prata inte bara med samma personer som du alltid pratar med. Ibland kan du kanske vara med på en annan avdelnings fikastund också. Hälsa och lär känna nya personer som börjar jobba. Ät lunch med kollegor, både från din och andra avdelningar (du behöver ju inte gå och träna varje lunch). Var med och var närvarande och delaktig på riktigt på konferensen, AW:n eller vad det nu finns för sammankomster hos er. Glöm heller inte att knacka på och hälsa på de kollegor som du kanske bara har haft mail- och telefonkontakt med. 
  6. Se personer som yrkesmässiga kompisar. Om du någon gång vill göra någonting annat, eller om du väldigt akut vill göra något annat, så är det bra att folk man känner och gillar vet om det, så att de kan tipsa en om nya öppningar. Det är ju egentligen ingen skillnad på att gilla och hålla kontakten med personer man träffat professionellt, mot sociala kontakter från privatlivet.
  7. Ta upp kontakten med en bekant. En annan del är att faktiskt använda de personer man träffar. De allra flesta människor träffar ändå nya personer då och då i sitt jobb. Det kan vara att man träffar en kund, någon leverantör eller arbetar med en annan avdelning under en period. Man sitter i en diskussion och det kommer en ny kollega, och så vidare. Alla de här personerna som rör sig runt omkring, försök att vara åtminstone lite intresserad av dem. Det behöver inte vara så mycket, utan det kan bara vara en sak som att fundera på: ”Vad arbetar du med egentligen? Vilken del av organisationen påverkar du?”

Är nätverkande bara för den extroverta?

Ibland kan man uppleva att nätverka bara är något för den extroverta. Så behöver det inte alls vara. Den som främst är introvert kanske helst gärna sitter själv och jobbar med sina grejer. Men troligtvis gillar hen också att diskutera saker som hen är intresserad av. Man kanske söker sig mer till djupa samtal än till snabba kontakter, vilket ju fungerar minst lika bra när det kommer till nätverkande. Den introverta kan alltså vara minst lika bra på det vi nu kallar för nätverka. I vissa fall till och med bättre, därför att det ofta finns djupa intressen och frågeställningar som verkligen engagerar. Två introverta personer kan ibland ha en mer givande konversation än vad två extroverta personer kan ha.

Men om det ändå känns för obekvämt?

Okej, det här kan vara obekvämt i sig. Men om du skulle hamna på ett större mingel eller ett klassiskt arrangerat nätverk där du inte känner dig bekväm – låtsas vara en annan version av dig själv, som ett skådespel. Spela en “roll”. Det är egentligen inte så konstigt som det låter. Du är förmodligen inte helt och hållet samma person med din bästa vän som med dina barn, en äldre släkting eller med en kund. Du visar olika sidor av dig själv. Är du i en sådan där obekväm situation kan du testa att medvetet vara “någon annan” för en stund.