Det finns mängder sammanhang där du behöver en kort presentationstext om dig själv. Det kan vara en bio på Instagram eller Twitter, eller en sammanfattning på LinkedIn, eller presentationen av dig som talare på den där konferensen du blivit inbjuden till. Nu är det dags att skriva den.
Okej, nu vet du mer om vad du ska stå för och vad du vill uppnå med din digitala synlighet. Men var ska du finnas?
Det korta svaret är: Du ska finnas där din målgrupp finns. För de allra flesta innebär det LinkedIn. Det kan också innebära Facebook. De två kanalerna är överlägset störst och bredast. Men det finns även andra kanaler där du bör vara synlig. Om du jobbar med någonting som i första hand är visuellt, till exempel med bostäder, mode, inredning eller event så kanske Instagram eller Pinterest är bäst för dig.
Underskatta inte heller nischade forum. Det finns många sidor som handlar om specifika kompetenser. Inom utvecklarvärlden finns till exempel Stack Overflow och GitHub. Stack Overflow är en fråga-svarstjänst, där utvecklare hänger med varandra, men också får poäng för sina inlägg och på så sätt bygger upp ett rykte. På GitHub är det koden i sig som står i fokus och statistiken över till exempel antal kodändringar eller vilka kodspråk som använts, blir självklart en del av det intryck du ger. Inom designvärlden är Dribbble en välkänd portfoliosida. Här lägger designers upp arbeten de utfört och får därefter tips, kritik eller support av andra designers.
Det handlar helt enkelt om att vara aktiv i sin egen community och att med tiden bygga upp ett anseende och göra sig ett namn. Och det här är inget du gör samma vecka som du funderar på att byta jobb, det är istället ett pågående arbete som kräver uthållighet.