I det här steget går du själv vidare med att förtydliga och prioritera. Men innan vi börjar behöver vi prata om autenticitet. Det är lätt att gå bort sig i fina ord och formuleringar eller fastna för mycket i en önskad - eller till och med falsk - bild. Men för att lyckas skapa ett starkt intryck online, och helst få nya kontakter, så är autenticitet helt centralt.
Om det är något sociala medier har lärt oss så är det att man behöver hitta ett sätt att “vara sig själv”. Vi befinner oss i ett socialt sammanhang och behöver alltid möta människor omkring oss. Vi anpassar oss naturligt till en kontext och kanske skruvar vi upp vissa egenskaper när vi är tillsammans med familjen och andra egenskaper när vi är på jobbet. Men i grund och botten behöver det finnas något djupare; något äkta, något autentiskt.
“Var dig själv” är förstås ett hopplöst svårt råd att ge. Hur gör man det? Och om man tycker att man är sig själv, men det inte verkar fungera ändå, vad gör man då? De frågorna finns inga exakta svar på. Det är en process att hitta rätt, att testa sig fram och se vad som fungerar - för en själv och för andra. Dessutom förändras vi hela tiden. Det som är du idag, stämmer nog inte helt med hur det var för 10 år sedan. Att hitta fram till “sig själv” kan innebära att utmana sig själv utanför det som idag är bekvämt.
Men även om det kan vara svårt så är autenticitet nyckeln. Både för att lyckas skapa det intryck du vill - och för din egen självkänsla och utveckling. Ett tips när du jobbar vidare med den här guiden är därför att inte krångla till det för mycket... använd enkla ord och uttryck, skriv ungefär som du pratar med dina vänner och kollegor.
Vad vill du att andra ska tänka om dig? För att forma bilden av dig själv är det förstås väsentligt att du själv kan svara på den frågan.
Enligt vår erfarenhet och med visst stöd i forskning är det framförallt tre faktorer som gör personlig kommunikation i jobbsammanhang effektiv.
Det är i kombinationen av de här tre som du hittar det du ska stå för i din synlighet online. Skriv ner några punkter på varje, prioritera och ta fram det viktigaste.