Nästan inget jobb tillsätts utan någon form av samtal mellan dig som söker jobbet och en rekryterare eller chef. Det går till på olika sätt och det är inte alltid det kallas intervju, men det har väldigt ofta en avgörande roll i rekryteringsprocessen.
Ett syfte med en intervju är att arbetsgivaren och du som sökande ska lära känna varandra, få en chans att ställa frågor och skapa er en första uppfattning om det är en bra matchning eller inte.
Arbetsgivaren vill förutom att få en djupare förståelse för din bakgrund och dina meriter, även få en bild av hur du är som person. Detta är inte bara för att lära känna dig utan också för att se hur du passar in i gänget med de andra på företaget, hur du skulle fungera på möten med andra avdelningar, eller hur du skulle vara som representant för organisationen gentemot kunder och andra externa intressenter.
Från arbetsgivarens perspektiv finns också mer konkreta krav på det jobb som ska utföras och på hur det utförs. Några av de centrala aspekterna i intervjun är att:
Från ditt eget perspektiv är intervjun ett viktigt tillfälle att försäkra dig om att jobbet passar och är ett steg i rätt riktning för dig, samtidigt som du kan förstärka bilden av dig själv.Att få en uppfattning om företagskulturen och hur din potentiella chef är som ledare och kollega är dessutom värdefullt för dig som arbetssökande att ta reda på och intervjun är din första chans för detta. Se därför jobbintervjun som ett ömsesidigt samtal med utforskande av varandra för att undersöka om det är en bra matchning för båda parter.
Med den grundinställningen är inte intervjun ensidig. Det handlar även om att se att du kommer funka, passa, trivas. Ansvaret för en bra intervju är därför delat.
Lägg dig inte bara i rekryterarens händer, utan sätt dig i förarsätet. Bestäm vad du vill ge för bild av dig själv, vad som är dina viktigaste budskap, vad du behöver veta mer om och vilka krav du själv har på en arbetsgivare.
Under en intervju har arbetsgivaren egentligen en dubbel roll. Dels vill man säkerställa att du är rätt person för jobbet, dels vill man sälja in företaget och jobbet så du blir intresserad och vill tacka ja om du blir erbjuden tjänsten. Och samma sak gäller också för dig: Du vill å ena sidan sälja in dig, men å andra sidan också vara säker på att du hamnar rätt och kommer att trivas.
Det finns lite olika metoder för hur en intervju genomförs. Här är de viktigaste att känna till. Genom att tänka igenom framgångsfaktorerna för var och en av metoderna kan du själv använda det bästa från flera håll, oavsett hur just din intervju är upplagd.
En informell intervju kan egentligen vara nästan vad som helst. Ni kanske träffas över en lunch, går en promenad, eller tar en fika. Eller så ses ni på ett kontor, men under lättsamma former. Stämningen är avslappnad och det finns sällan så särskilt förberedda frågor. Det är mer ett samtal än en intervju – till slut kan tiden ha gått åt och det enda ni pratat om är favoriterna i Eurovision, ert gemensamma intresse för vinodling, hur favoritlaget i fotboll presterade på senaste matchen.
Att lyckas på en informell intervju:
En ostrukturerad intervju är inte förberedd. Frågor och följdfrågor kommer mer spontant och varje intervju kan utvecklas i olika riktningar. Ändå har den en formell ton och uppfattas lätt som lite strikt.
En strukturerad intervju är väl förberedd av rekryteraren. Här finns specifika frågor som ställs i en bestämd ordning. Varje fråga är ofta genomtänkt och har ett syfte – och varje intervju genomförs på samma sätt med alla kandidater. Den här formen lämnar inte så mycket utrymme åt förutsättningslös konversation utan går betydligt mer rakt på sak.
Att lyckas på en strukturerad intervju:
Det här är egentligen inte i sig en typ av intervju utan snarare ett sätt att ställa frågor. Det skulle kunna användas i vilken som helst av de tre typerna ovan, även om det är vanligast vid en strukturerad intervju. Här är frågorna formulerade på ett sätt som ska ge bättre och mer fullödiga svar. Det handlar om hur du skulle agera i olika scenarion eller situationer.
Några exempel:
Att lyckas med svar på beteende-/situationsbaserade frågor:
Hur situationen för jobbintervjun ser ut rent praktiskt skiljer sig ofta åt från arbetsgivare till arbetsgivare, beroende på bland annat storlek på organisationen, vilka resurser man har och hur man är van att jobba. De största skillnaderna ligger ofta mellan om du träffar chefen direkt eller om du träffar en rekryterare.
De vanligaste intervjusituationerna är:
Det traditionella sättet att genomföra en intervju är att du får komma till ett av organisationens kontor. För mindre företag kan det vara chefen själv som genomför intervjun medan det i större organisationer är mer troligt att en rekryterare från HR-avdelningen eller en inhyrd rekryterare. Det kan även hända att den chef som tjänsten ligger under sitter med under intervjun.
Ett personligt möte kan också äga rum någon helt annanstans än på ett kontor. Till exempel på ett café eller i en hotell-lobby. Platsen kommer att bero dels på organisationens kultur och arbetssätt, dels på intervjuarens och dina preferenser.
För vissa tjänster där flera flera personer ska anställas, där det är många sökande eller där samarbete och social förmåga är extra viktigt, genomförs intervjuer i grupp tillsammans med andra jobbkandidater. Det kan vara alltifrån två personer till många fler. En gruppintervju kan spara tid och pengar men ett annat viktigt syfte är att se hur de sökande reagerar och interagerar med varandra. I den här typen av intervjusituation är det extra viktigt att visa intresse och hänsyn mot de andra i gruppen genom att hålla ögonkontakt och lyssna på varandra, och inte köra över någon annan för att framhäva sig själv.
En intervju över telefon går ofta snabbare än ett möte. Om du och arbetsgivaren finns på olika platser är det naturligtvis också en klar fördel att kunna ta intervjun på telefon. Det kan också ge vissa fördelar i att du kan ha all information du behöver framför dig under intervjun och du slipper tänka så mycket på kroppsspråk och rätt klädsel. Även om bara rösten hörs så är det viktigt att du tänker inte bara på vad du säger utan också hur du säger det. Stå upp och gestikulera gärna när du pratar, så låter din röst starkare och mer självsäker.
Video har fördelen att kunna ske på distans samtidigt som vi kan se varandra och därmed få ett mer personligt möte. Viktigt att tänka på vid en videointervju är att testa tekniken i förväg, så långt det går. Kolla att din mikrofon och kamera fungerar och att du kan komma in på den videotjänst ni ska använda. Tänk på ljudmiljön, det ska inte vara för stökigt omkring dig. Använd gärna headset.
I de flesta rekryteringsprocesser hos större organisationer och för kvalificerade tjänster, kommer du att ha fler än en intervju. Fundera lite över vilka det är du träffar, vilken roll och infallsvinkel de har i frågan. Ibland är den första du får träffa en junior rekryterare som gör en första utsållning och därefter blir du intervjuad av någon mer senior. I andra fall träffar du först en rekryterare och därefter en chef, eller kanske omvänt: först en chef och därefter en rekryterare. Eller så träffar du flera chefer med en gång, eller först en chef och därefter dina blivande kollegor.
Våga fråga hur processen ser ut så att du kan förbereda dig på vilka och hur många som kommer att intervjua dig, när de tar beslutet och hur beslutet tas. Det är deras process men du har all rätt att få veta.