Vilka referenser du väljer att ge är en av de viktigaste faktorerna. Det kan öka eller sänka dina chanser till jobbet. Du behöver oftast bara ange 2-3 referenser, men det kan krävas fler och då är det bra att du har en liten pool av runt 4-6 personer att välja mellan. Dessutom är det viktigt att referenserna är “färska”, det vill säga människor som vet vem du är i dagsläget. Att referera till någon som du praktiserade hos för 16 år sedan och som med stor sannolikhet inte kan säga något om dina kompetenser idag är till exempel en dålig idé. En bra tumregel att följa är att du inte tar med referenser som är mer är 5 år gamla.
Undvik att använda familjemedlemmar eller släktingar. Det är inte alltid en styrka att välja de som du är närmast kompis med heller. Bäst är att till exempel välja någon av dina senaste arbetskollegor, närmaste chef eller uppdragsgivare. Eller personer som du jobbar med i ideella sammanhang. För dig som nyligen gått ut skolan eller inte har så många referenser, funkar det även att ange en lärare, handledare på någon praktik, en mentor eller till och med en annan student som du skrivit en uppsats med.
Överlag bör du helst välja de som har en positiv upplevelse av dig och som också sagt det, gärna inför andra. Och gärna personer som har en förmåga att uttrycka sig även med nyanser.
En referenssäkring innebär helt enkelt att du – eller helst en oberoende expert – ringer upp och försäkrar dig om vad dina referenspersoner säger om dig. Det är bara så du kan veta och göra det bästa valet av referenser. Med hjälp av den informationen som kommer fram kan du dessutom få ovärderlig kunskap om hur du uppfattas på arbetet, både kompetensmässigt och i gruppen. Det är information som du sedan har kan ha stor nytta av för att förstå dig själv och bättre presentera dig i framtiden.
Här är några frågeställningar du kan använda för att göra en referenssäkring och ta reda på vilken bild din referens har av dig:
Den sista frågan ska verkligen inte underskattas. Det kan vara svårt att säga rakt ut till dig exakt vad man tycker, men de allra flesta människor vill undvika att vara oärliga så när du ställer frågan får du ändå ofta ett korrekt svar.
Innan du lämnar en referens till en rekryterare bör du alltid först försäkra dig om att de är med på noterna. Det sista du vill är att din potentiella arbetsgivare ringer någon som svarar “Vem då? eller som inte ens vill ta samtalet. Hör av dig till den person du vill skall vara referens och fråga om de är okej och bekväma med att bli kontaktade. “Jag söker jobb nu och vill gärna använda dig som referens.”.
Berätta gärna lite om tjänsten det gäller. Säg vem som kommer att ringa, vad du själv har sagt, vad du tror att de kommer att fråga om och om det är något särskilt du vill att referensen ska trycka på
En referensperson har sällan helt aktuellt för sig allt vad du gjort, så ta dig gärna tid att prata lite mer: “En sak som jag har förstått är viktig för dem är att ha bred kunskap inom digital marknadsföring. Du får ju förstås säga vad du vill, men ta gärna upp att jag jobbade med både projekt x och projekt y, som ju var på väldigt olika områden.” Att påminna om vad du gjort, eller lyfta fram hur du själv presenterat dig, är inte konstigt. Men var finkänslig och lyssna av personens inställning så du inte uppfattas som påflugen eller att du försöker lägga ord i munnen på personen.
Ring till dina referenser efteråt och fråga hur det har gått och tacka för deras hjälp. Hör även av dig och berätta hur rekryteringen gick, om du fick jobbet eller inte. Nyckeln till goda referenser är att bibehålla en bra kontakt med dem, annars blir det svårare nästa gång du behöver hjälp. Om du inte skulle få jobbet är det även då värdefullt att kunna kontakta dina referenser för att höra vilka frågor som ställdes, för att på så sätt få en uppfattning om situationen.
Oavsett om du är aktiv i en rekryteringsprocess eller inte, är det bra att ta för vana att fråga om en referens när du avslutar en anställning eller ett projekt. Allra bäst är att få ett kort skriftligt omdöme, till exempel på LinkedIn. På så vis blir det enklare att löpande hålla kontakten.