“Jag kan göra vad som helst och jag behöver inte några bestämda arbetstider” – Ofta tror man att ju öppnare man är för alla alternativ som finns desto större är chansen att få jobb. Erfarenhet visar dock att det är precis tvärtom. Ju mer du har klart för dig vad du vill göra, i vilken bransch, på vilken typ av arbetsplats – desto mer effektiv blir du med att nå fram. Dels för att du lägger tiden på rätt jobb – dels för att rekryteraren märker att du tänkt till, vilket markant ökar chansen till intervju.
På engelska finns uttrycket Post and Pray, som betyder ungefär “Skicka iväg och be en bön”. Kort och gott: Skicka iväg en massa ansökningar och hoppas på det bästa. Det finns enstaka fall där det här faktiskt fungerar. Där man till slut fått jobb genom att skicka hundratals – till och med tusentals – ansökningar. Men det är inget att satsa på som strategi.
Du behöver få upp antalet jobb du söker, annars kommer det inte hända någonting. Men att ansöka om vartenda jobb som dyker upp ökar inte dina chanser till att få något. Du bränner tid och energi i onödan. Varje ansökan kommer att se likadan ut och som rekryterare och arbetsgivare kommer det framgå att du egentligen inte är intresserad av jobbet utan bara skickat i mängd.
Sök alltså riktat och kvalitativt snarare än brett och energilöst. Var smart och koncentrera ditt sökande mot de jobb du verkligen vill ha. Identifiera på förhand vilka tjänster hos vilka organisationer som skulle kunna vara intressanta. Sök specifikt mot dem. Där kommer du att göra bäst ifrån dig, trivas bäst – och det är dessutom där du kommer ha störst chans att få jobbet.
Att söka jobb effektivt handlar om att rikta in dig på rätt tjänster och vara fokuserad i ditt sökande.
Arbetsmarknaden är oerhört bred. Letar du lite här och var, lite då och då och utan någon egentlig plan, så blir det väldigt ineffektivt. Du behöver vara systematisk och bearbeta ett område i taget. Du behöver göra anteckningar och gärna checklistor.
Den sökväg som de flesta använder när de börjar att aktivt söka nytt jobb är annonser på jobbsajter eller på företags egna hemsidor. Så kallade synliga jobb. Men i praktiken är det en bara en bråkdel av alla jobb. De flesta jobb är så kallade dolda jobb.
Kom ihåg att fördela din tid rätt. Lägg mindre tid på utannonserade jobb och mer tid på andra åtgärder. Vi rekommenderar att du lägger högst 20% av din tid på utannonserade jobb. Det betyder att om du söker jobb fem dagar i veckan, så ska du bara lägga en av de dagarna på platsannonser.
Du behöver söka jobb som ligger ett snäpp ifrån det du redan gör eller det du gjorde senast. Det behöver inte betyda att du söker dig till en högre befattning, utan det kan lika gärna handla om ett nytt område, ny kunskap eller en ny bransch. Det nya du söker dig till kan till exempel vara:
När du fokuserar på att hitta något nytt får rekryteraren intrycket av att du tar ett medvetet och aktivt val om din framtid. Och du framstår som driven och målinriktad, vilket stärker dig som kandidat. Det är lätt att sållas bort i urvalsprocessen om man söker ett jobb som “redan är vad jag har gjort tidigare”. Rekryterare tilltalas av framåtanda och engagemang till att utvecklas framåt både jobbmässigt och personligen.
Vad nu? Du har lärt känna din marknad, skapat en önskelista, fått en intervju (eller till och med bokat in en intervju!) och följt upp efter intervjun. Nu är nästa steg att dra lärdom från det du har lärt dig om jobbsökarprocessen, förstå dig själv bättre och ta ett större grepp om din omvärld. För att hjälpa andra att hitta dig har vi en guide om det här. Lycka till!