Nu är det dags att gå vidare från det du fått fram och bli mycket mer konkret. Troligen har du redan upptäckt ett antal organisationer som känns intressanta. Skriv ner dem. Kanske har du fått tips om några organisationer som rekryterar just nu. Anteckna dem också. Eller du kanske har hittat några platsannonser som känns klockrena. Ta med dem på din lista.
Vi ska komplettera listan och prioritera den. Du kommer alltid att uppdatera din lista, stryka det som inte längre känns aktuellt, lägga till nya möjligheter du upptäcker, och prioritera om i vad du tror mest på. Listan hjälper dig att hålla koll på och att ständigt dra lärdom i jobbsök.
Ett sätt att hitta jobb, är faktiskt att låta jobben hitta dig. Det gör du genom att bygga ett starkt rykte och en tydlig plattform för din egen kommunikation. Kanske till och med göra en kampanj, som sprids, delas och hamnar framför rätt person. Det går vi in mer på i den här guiden.
Om vi förenklar kraftigt finns det därutöver två huvudsakliga sätt att hitta möjliga jobb:
Det finns många fler dolda jobb än synliga jobb. Det är ett typiskt isberg. Du vet, som man säger, det är bara en liten del av isberget som syns ovanför ytan. Resten är under vattenytan och osynligt för oss.
Att skriva en annons, gå igenom en massa ansökningar och återkoppla till alla som sökt kostar mycket tid och pengar för arbetsgivare. Så kan man gå andra vägar gör man hellre det. Många lediga jobb annonseras därför inte ut, utan när det är dags att rekrytera frågar arbetsgivaren hellre runt bland de befintliga medarbetarna eller i sitt nätverk. I andra fall används en rekryteringsfirma eller ett bemanningsföretag.
Samtidigt som få jobb är utannonserade, är det också de jobben som flest söker. Det leder förstås till att konkurrensen är som allra hårdast just där.
Har du gott om tid på dig och kan tänka dig att vänta på ditt nästa jobb så kan du sätta upp sökningar på vissa titlar eller vissa arbetsgivare och ibland kolla igenom vad som dyker upp. När rätt jobb dyker upp går du vidare med det.
Men om du bestämt dig för att ditt nästa jobb ska komma snart, så måste du ha en annan strategi. Lägg mindre tid på utannonserade jobb och mer tid på andra åtgärder. Vi rekommenderar att du lägger högst 20% av din tid på utannonserade jobb. Det betyder att om du söker jobb fem dagar i veckan, så ska du bara lägga en av de dagarna på platsannonser.
De synliga jobben hittar du genom att läsa om dem. Du lär känna jobbet först och funderar sedan på om det är rätt för dig. I många fall börjar det med att du ser en annons för ett jobb, utan att veta något om vem som ligger bakom. Du kanske inte ens känner till organisationen i förväg, utan lär känna dem bara för att de dök upp när du sökte på en viss tjänst.
För dolda jobb är det tvärtom. Du måste börja med att tänka igenom noga vad det är du vill ha, för att sedan kunna upptäcka möjligheter där. Ofta upptäcker du organisationen först och tjänsten sen. Du behöver börja med att veta vilka organisationer du är intresserad av, för att därifrån kunna söka upp just dem.
Var du hittar dem:
Berätta sedan för ditt nätverk att du söker jobb – skriv gärna om det på dina sociala medier. LinkedIn är en väldigt vanlig plats för rekryterare att söka. Även Facebook kan vara ett bra ställe att hitta lediga jobb. Många grupper tipsar om jobb inom olika branscher, och det händer ofta att medarbetare på företag som söker jobb tipsar om det i sina statusuppdateringar.
Även om synliga jobb är… ja, synliga, så är de inte alltid lätta att hitta. Var ska man leta? Och vad ska man leta efter?
Var du hittar dem:
Fyra tillvägagångssätt:
Med synliga jobb blir det vanligen att du börjar med en tjänst. Helt enkelt för att det är det naturliga sättet att söka och filtrera.
Vad du ska leta efter:
Kom ihåg att vara systematisk. Alla jobb är inte intressanta att söka. Utgå från de riktningar du bestämt dig för att bearbeta. Om du stannar i en riktning blir det lättare att dra slutsatser och du får ut mer av den research du kommer behöva göra. Jobbar du med för många spår parallellt kommer det bli svårt att lära känna branschen, organisationen och rollen så djupt som du behöver.
Ytterligare en källa är rekryterings- och bemanningsföretag. De agerar både inom synliga och dolda jobb. Ibland är det rekryteringsföretaget som sköter annonseringen och då är det förstås ett synligt jobb. Men rekryteringsföretaget kan lika gärna ha i uppdrag att hitta kandidater utan att annonsera.
Här är tre saker att tänka på för att hitta jobb genom rekryteringsföretag:
I kontakten med rekryteringsföretag, tänk på att det å ena sidan är upptagna personer som kanske inte har tid att lyssna på dig just nu. Men att du å andra sidan kan göra dem en tjänst om du ringer vid ungefär rätt tillfälle och har en relevant och trovärdig presentation. Deras uppdrag är att hitta rätt kandidater. Ofta är det letandet som är kostsamt för dem. Så om du är rätt person och tar kontakt vid rätt tidpunkt kan du spara tid och pengar i deras sökprocess.
Det bästa sättet att göra din lista över branscher, roller och organisationer är att samla på sig så mycket information som möjligt. Ju mer information du skaffar dig, desto klokare kommer du bli. Det finns en mängd olika sätt att hitta information om en bransch, en organisation eller en arbetsmarknad.
När du skannar av ovanstående kanaler så kan du försöka hitta svar på följande frågor:
Ta fram din shortlist
När du har läst på om din arbetsmarknad och gjort en gedigen research så kan du sammanfatta det du kommit fram till här. Skriv gärna i prioordning med det du helst vill ha längst upp. Låt det vara ett levande dokument, vad du är intresserad av kan förändras när du tar vidare kontakt.