Go-Monday brand logo
Artikel

Hitta och beskriv dina drivkrafter

Trovärdighet och personlighet

Kanske är det först när du söker jobb och förväntas berätta om dina förmågor, erfarenheter och kunskaper som du börjar reflektera över vad du har för drivkrafter. Men det är värt att fundera på det här oftare än så - så vi vet var vi är på väg även mellan jobb. Drivkrafter är sådant som sporrar och motiverar oss och får oss att lättare gå i en bestämd riktning och nå våra mål. En drivkraft säger en hel del om din personlighet, till exempel vad du gillar att göra och i vilka miljöer och sammanhang du trivs.

Om du kan beskriva dina drivkrafter på ett tydligt och personligt sätt, gärna med exempel ur ditt liv, visar du vad du vill och kan erbjuda. Det är då du har den verkliga chansen att hitta rätt.

Hitta dina drivkrafter

Fundera över nedanstående punkter. Skriv gärna ner alla tankar och idéer som dyker upp.

  • Vad vill du bidra med här i livet?
  • Vad kickar igång dig? När känns det kul, givande, spännande eller intressant att göra en insats?
  • Vad är meningsfullt för dig på djupet? Tänk: ”Jag älskar verkligen när…”.
  • I vilka situationer glömmer du tid och rum?
  • Vad är du duktig på? Skriv ner minst tre saker. Om det känns svårt kan du föreställa dig att dina kollegor har gett dig ett pris. Vad skulle det kunna vara för pris? Kanske månadens innovatör eller månadens säljare? Varför är du duktig på detta?
  • Hur vill du bidra med det du är duktig på?
  • Hur hämtar du energi efter en intensiv arbetsperiod? I ensamhet eller med vänner?
  • Reflekterar du över det som varit eller blickar du framåt?
  • Vad vill du helst ta tag i när du kommer till jobbet? Du kanske föredrar att beta av saker en efter en, eller börjar med det som känns lättast. Du kanske föredrar detaljer, ordning och struktur eller hellre intar helikopterperspektiv. Känslan du har när du jobbar på ett visst sätt kan i vissa fall vara viktigare för dig än det du faktiskt jobbar med.

Beskriv dina drivkrafter

Nu har du fått flera tips för att identifiera dina drivkrafter. Antingen så nöjer du dig med att du har koll på dem och att det känns skönt. Men du kan också ta det ett steg till och presentera dem. Oavsett om du söker jobb aktivt eller inte så är det bra att skriva om dina drivkrafter på din LinkedIn-profil - det gör din profil starkare och ökar dina chanser till att bygga nätverk och bli headhuntad för jobb som ligger i linje med just dina drivkrafter. Om du ska byta jobb så behöver du presentera dina drivkrafter i din jobbansökan.

Det är viktigt att du beskriver dina drivkrafter på ett tydligt sätt i presentationer gentemot arbets- eller uppdragsgivare, samarbetspartners, kunder med flera. Men glöm generella uttryck som exempelvis nyfiken, envis eller driftig (det blir lätt fyrkantigt och klyschigt). Det är vanligt att man slipar lite för mycket på presentationen av sig själv (på LinkedIn eller i en jobbansökan) och försöker vara så korrekt och professionell som möjligt - vilket leder till att det inte blir något personligt kvar alls och det känns dötrist och platt. 

Tips på hur du kan göra

  • Använd konkreta exempel. Istället för att bara nämna generella egenskaper, illustrera dina drivkrafter med specifika exempel från ditt liv. Berätta om projekt eller situationer där dina drivkrafter har spelat en avgörande roll och lett till positiva resultat.
  • Berätta historier. Istället för att bara lista drivkrafterna som punkter, använd storytelling för att förmedla din beskrivning. Berätta en berättelse eller anekdot som tydligt visar dina drivkrafter och ger en levande bild av vem du är och vad som driver dig.
  • Ställ följdfrågor till dig själv. Om du till exempel tycker att du är självständig: På vilket sätt har du tidigare varit självständig? Vad har fått dig att förstå att självständighet är viktig för dig, är det något som utvecklats stegvis hos dig eller har det alltid funnits där, hur skiljer sig din självständighet från andras...?
  • Använd synonymer och olika perspektiv. För att undvika att bli klyschig kan du använda olika synonymer och nyanserade beskrivningar för att förmedla din drivkraft. Utforska olika ord och uttryck som kan ge en mer nyanserad bild av dina motivationer. Du kan även använda olika perspektiv för att belysa olika aspekter av din drivkraft och visa på dess mångsidighet.

Bonustips

Nu har du verktyg för att kunna identifiera och beskriva dina drivkrafter. Känns det ändå svårt? Ta hjälp av en kompis som känner dig väl. Det är ofta lättare att se andras förmågor än sina egna. Du kan också fundera över hur du brukar beskriva det du gillar att göra för dina kompisar.

Du kan även träna på att observera drivkrafter i vardagliga situationer. Om du till exempel diskuterar en uppgift med en kollega, som plötsligt säger ”Okej, ska vi gå vidare?” medan du vill planera och strukturera allt först, har kollegan ett driv framåt medan du vill stanna upp och tänka färdigt.

Våga vara genuin och stå för den du är. Då blir du trovärdig och hittar rätt. Det blir en win-win-situation.