Artikel

Hitta kunder utan att vara säljig - 6 tips

Öka dina intäkter genom att sälja rätt

De flesta av de här tipsen kan tyckas självklara och enkla. Men de allra flesta gör det ändå inte. Det finns inga quick-fix som genererar försäljning och nya kunder imorgon (då hade det dykt upp när du googlar på säljtips - jag lovar), men med flera insatser och kontinuerligt arbete så kommer du bygga upp en bra grund som genererar ökade intäkter till din verksamhet. 

Använd ditt nätverk

Kunderna finns troligen närmare än du tror. Börja titta i ditt nätverk – familj, vänner, släkt, gamla arbetskollegor och så vidare. Beroende på vad du säljer kan det vara så att du faktiskt känner en kund, annars känner troligen någon i ditt nätverk en kund. Se till så att alla i ditt nätverk vet vad du jobbar med och vilka problem du löser.

Be om hjälp

Du kanske inte är en snackig partymyra, men kanske har du en vän som är det? Be hen om hjälp. Se till så den personen vet vad du gör och säg att hen gärna får tipsa om dig. Hitta några vänner som du litar på, och som rör sig i kretsar där dina kunder kan finnas (de behöver inte vara snackiga partymyror). Eller kanske bara andra egenföretagar-vänner som vet hur viktigt det är att hjälpa varandra (och hur svårt det är ibland). 

Ha en färdig hisspitch redo

En hisspresentation är ett perfekt sätt att presentera dig och ditt företag, snabbt och intressant. För den som inte tycker om att snacka om sig själv och sin business alldeles för mycket så är det skönt att ha en hisspitch att luta sig mot. Här är några snabba knep: 

Vem – Berätta om vem du hjälper. Använd gärna beskrivande ord. 

Vad – Beskriv vad du erbjuder. 

Varför – Berätta vad som gör just dig speciell

Använd sociala medier

Troligen är ditt nätverk och de du har i sociala medier i mångt och mycket samma personer. Skillnaden är att det är så mycket enklare att nå ut till fler via sociala medier. Det du berättar för en person när ni träffas, kanske den personen berättar för en person till. Delar du ett inlägg på Instagram som någon gillar, så ses det av 10, 100 eller 1000 personer beroende på spridningen.

Ta därför fram till exempel bloggposter om vad du gör, eller låt dina följare få följa med i din vardag och höra om vad du gör, så de blir påminda om vad du jobbar med och ser att du verkar gilla det du gör (vilket brukar signalera att man också är bra på det man gör). 

Merförsäljning med kundutveckling

...Alltså att sälja mer till en befintlig kund. Merförsäljning anses vara lättare och mer lönsamt jämfört med att skaffa en helt ny kund, eftersom ni redan skapat en relation och kommit fram till att ni gillar och litar på varandra. Det kan också vara lättare eftersom du vet mer om kunden när ni redan har en relation, än innan ni hade en relation. Du kan därmed lättare identifiera problem som kunden har och sedan hjälpa kunden med dessa genom att fördjupa samarbetet. 

Hitta samarbeten

Att hitta relevanta samarbeten är något som fungerar väldigt bra! Finns det en podd, blogg, vlogg som tar upp saker inom din bransch där du kan få gästa (som jag gör nu till exempel)? Finns det någon som säljer till dina potentiella kunder, men inte är en konkurrent? Eller finns det någon som gör samma sak som du, men som ibland inte har tid eller resurser att ta emot kunder? Samarbeten kan se ut på väldigt många olika sätt så här gäller det att vara kreativ och prova sig fram. Tänk på att syftet med ett samarbete inte alltid behöver vara att sälja direkt - det kan vara att nå ut till fler, synas i rätt sammanhang för att få ökat förtroende, eller bara ha kul. 


Texten är skriven av Patrik Nordkvist och publicerad i samarbete med Go Monday

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag. 2010 startade Patrik en blogg som blev startskottet för Försäljningschefen, som idag är ett eget bolag (och en uppskattad blogg med över 500 artiklar).