Artikel

Gör en "Plussa-på-" & "Sluta-göra-lista"

Dina viktigaste listor

Vi kommer gå igenom hur du gör både en Plussa-på-lista och en Sluta-göra-lista, samt hur du använder dem - steg för steg.

Det här är verktyg för att styra hur du använder din tid. Du kan använda listorna på flera sätt: När du har utvecklingssamtal eller pratar med din chef. När du överväger en ny roll eller ett nytt jobb. När du lägger upp din dag. När du bestämmer vad du ska lägga tid på att fördjupa dig inom och bli bättre på.  

Ta fram papper och penna, eller använd datorn (du får faktiskt välja själv). Nu kör vi!

Plussa-på-lista 

Precis som det låter så handlar det här om att göra en lista över sådant som du skulle vilja göra mer av. Vi fokuserar på att göra en lista som fokuserar på jobblivet, men du kan såklart applicera den på vad du vill i livet.

Gör så här:

  1. Börja med att gå på magkänsla här och nu. Vad är det första du tänker på att du skulle vilja göra mer av? Skriv upp det du kommer fram till i din Plussa på-lista. 
  2. Tänk tillbaka: Under vilken period har det varit som roligast på jobbet, när har det känts som bäst? Och så ställer du dig frågan: Vad gjorde jag då? Vilka uppgifter höll jag på med? Med stor sannolikhet är det sånt du vill göra mer av. Skriv upp det på Plussa på-listan. 
  3. Snart klart. Här är sista steget, dags att vara mer kreativ och öppen. Om du tänker utanför det du jobbar med idag eller har jobbat med tidigare… vad skulle du då vilja ägna mer tid åt? Stanna kvar i ett jobbsammanhang, men tänk brett. 

Sortera och gruppera

Bra jobbat! Nu ska du ha en lista med saker du vill lägga mer tid på. Nu behöver du troligen sortera lite. Kanske gruppera ihop några saker så det blir lite mer greppbart. Sikta på att ha 3-7 punkter på din lista. Färre blir för begränsat, fler blir för svårjobbat. 

Punkter som är bra att ha kvar: 

  • Är det här något du verkligen gillar att göra, det är kul i stunden när du gör det? 
  • Är det här något du är bra på eller vill bli bättre på? 

Notera att de punkter du tar upp inte behöver vara sånt som du gör på ditt nuvarande jobb. Det kan lika gärna vara saker du skulle vilja göra men idag inte gör. Tänk inte på begränsningar, tänk inte på vad du får eller inte får göra idag. Utgå från hur du allra helst skulle vilja ha det

Använd listan

  • Börja bara. Vår erfarenhet är att när du väl förtydligar för dig själv vad det är du helst gör, så kan du också börja lägga lite mer tid på det. 
  • Ägna tid utanför jobbet åt det du gillar. Det kommer att vara utvecklande, du kommer att bli ännu bättre på det. Det kommer att löna sig på sikt, då du får mer att visa upp och lättare kan få ansvar och jobb som ger dig utrymme att jobba med just det du vill. 
  • När du har utvecklingssamtal och liknande med chefen. Prata om vad du skulle vilja göra mer. Ibland går det att göra mer av det direkt. Ibland går det att fördela om med en kollega som helst skulle vilja slippa just de uppgifterna. Och ibland går det inte att göra något alls - då får du återkomma längre fram.   
  • När du söker nytt jobb (det bör du göra då och då) så är det bättre att du fokuserar på din Plussa-på-lista än att du bara tänker “vad kan jag?” Du kan säkert en massa fler saker än du faktiskt vill jobba med - så börja i det du vill. 

Sluta-göra-lista

Nu ska du göra en lista över allt det du skulle vilja lägga mindre tid på - eller slippa helt. Sluta-göra-listan är det verktyg som många upplever ger mest effekt. För en del går det oerhört snabbt - de inser att det finns saker de inte gillar att göra och som de faktiskt bara kan sluta med direkt. För andra är det lite mer långsiktigt. Använd din Sluta-göra-lista när du har utvecklingssamtal eller pratar med chefen. När du överväger en ny roll eller ett nytt jobb. När du lägger upp din dag.

Gör så här:

  1. Börja med att gå på magkänsla här och nu. Vad är det första du tänker på att du skulle vilja göra mindre av? Skriv upp det du kommer fram till i din Sluta-göra-lista. 
  2. Kolla på din Att-göra-lista (du har säkert en sån i någon form), i påminnelser du skapat för dig själv eller i din kalender. Vilka saker av de du skriver upp att du ska göra, brukar ändå bli liggande? Vilka känns tunga att ta tag i? De saker vi skriver upp på Att-göra-listor är ofta saker vi helst skulle slippa. För de saker vi vill göra blir oftast gjorda, så det är inte lika viktigt att skriva upp dem. Alltså: Plocka från Att-göra-listan och lägg på din Sluta-göra-lista. 
  3. Tänk tillbaka: När känns det som tyngst på jobbet, när känns det som att dagen släpar sig fram eller när är du frustrerad över det du håller på med? Och så ställer du dig frågan: Vad gjorde jag då? Vilka uppgifter höll jag på med? Med stor sannolikhet är det sånt du helst skulle slippa att göra. Skriv upp det på Sluta-göra-lista. 

Bra jobbat! Nu ska du ha en lista med saker du vill lägga mindre tid på. Nu behöver du troligen sortera lite. Kanske gruppera ihop några saker så det blir lite mer greppbart. Sikta på att ha 3-7 punkter även på denna lista

Notera att de punkter du tar upp kan vara sånt som ingår i din tjänst att göra. Tänk på att du inte enbart gör den här övningen kortsiktigt, utan behöver hitta sånt som kanske inte kommer hända förrän lite längre fram. Så fastna inte vad som känns möjligt eller omöjligt, utgå från hur du allra helst skulle vilja ha det. 

Använd listan

Använd din Sluta-göra-lista både kortsiktigt och långsiktigt. 

  • Gå igenom listan med kollegorna - kanske finns något du kan sluta göra redan nu om någon annan gärna vill göra det istället.
  • Gå igenom den för dig själv - kanske finns något du lägger mer tid på än du egentligen behöver (skulle någon märka om du la mindre tid? Eller helt enkelt slutade göra det?).
  • Ta upp listan med chefen och för en diskussion om hur rollen kan förändras på lite sikt.
  • Jämför listan med jobb du funderar på att söka - använd den som underlag för att välja rätt jobb.

Har du mycket som känns tråkigt på jobbet? 

Om du kan påverka när du gör saker, bestäm en tid för att beta av allt det tråkiga. Till exempel 9.00-11.00 på förmiddagen. Ägna all annan tid åt det roliga. Varför? För att det tråkiga lätt har tendens att ta över det roliga - det ligger som en blöt filt över det som är kul. När du hela tiden går omkring och tänker på det tråkiga du ska göra, tar det energi. Då är det bättre att släppa det och veta att “det där är inte så kul, men det ska jag göra mellan 9.00 och 11.00 så nu kan jag fokusera på det som är roligare”.