Artikel

Så blir du en bra chef

Situationen bestämmer

Det finns ingen mall för hur man blir en bra chef. Däremot finns det flera riktlinjer för ett gott ledarskap som är viktiga att komma ihåg. Det finns otroligt många åsikter och idéer kring vad som kännetecknar en bra chef, liksom det finns mängder av forskning kring det ultimata ledarskapet. Men något konkret svar finns inte. 

Alla chefer kan inte, och bör inte, vara lika. Ledarskap är oerhört kontextbundet: det som är en bra chef i en kontext kan vara extremt dåligt i en annan. Vad som fungerar beror på många olika faktorer, som till exempel vilken typ av aktivitet det handlar om. Att vara ledare för en ungdomsverksamhet kräver helt andra egenskaper än de som behövs för att vara chef på en finansinstitution. En ledare i en viss organisation behöver själv vara kreativ medan det i en annan är medarbetarna som ska vara det. I vissa fall behöver chefen vara experten, i andra kan det rentav vara en nackdel.

Institutet CLL (Center for Creative Leadership) definierar ledarskap så här:

”Ledarskap är en social process som möjliggör för individer att jobba tillsammans för att uppnå resultat.”

Som chef måste du med andra ord vara anpassningsbar. Det gäller att läsa av den situation du befinner dig i, ta till vara kompetensen och styrkan hos medarbetarna och samtidigt inse dina egna begränsningar.

Det finns flera andra riktlinjer för ett bra ledarskap som du bör ha med dig om du vill lyckas som chef...

Skapa samverkan

Arbetslivet är inte ett slagfält utan snarare ett ekosystem. Medarbetarna är inte varandras fiender utan lever i symbios med varandra. Nyckeln blir att förstå att det gäller att skapa samverkan mellan olika parter, både i och utanför den egna organisationen. Då kan ni tillsammans skapa gemensam nytta istället för att försöka konkurrera ut varandra. Det gäller att lyckas ta vara på människors olikheter och se till att alla kan lyckas, att hitta en väg som gör att alla kan anpassa sig till varandra.

Glöm maskineriet

Om du ser dina anställda som kuggar i ett maskineri hamnar du lätt fel. Se istället ett arbetslag eller en personalstyrka som en gemenskap som består av individer, en gemenskap där resultatet är summan av allas ambitioner, drömmar, förmågor och egenskaper.

Visa mod

En bra chef är samtidigt någon som vågar vidta åtgärder när något eller någon går utöver det acceptabla och hotar organisationens ekosystem. När en medarbetare motverkar företagets synsätt tar en bra chef itu med det. Att inte ta tag i det kan skada både organisationen och de andra medarbetarna - och därmed dig. 

Serva personalen

Starkt chefskap handlar också om service, snarare än om kontroll. Visst behöver en del personer tydligare riktlinjer än andra, men ytterst handlar ledarskap om att du ska hjälpa dina medarbetare att sträva mot ert gemensamma mål, snarare än att detaljstyra vad de gör. Du behöver släppa kontrollen och våga lita på att andra gör det som ska göras. Eftersträva istället att dina medarbetare söker hjälp när de behöver och se till att du då finns där, istället för att hela tiden hänga över deras axel.

Behandla medarbetarna som vuxna

En del chefer ser tyvärr sina anställda som lite omogna och underlägsna, som personer som behöver ett visst föräldraskap och en viss övervakning. Men om du har den inställningen är det också de medarbetarna som du kommer att få. Dina anställda kommer antingen att säga upp sig eller börja bete sig på det sätt du efterfrågar: som trotsiga tonåringar. 

En bra chef behandlar istället sina medarbetare som vuxna och mogna människor som kan och vill väl. Därmed kan du också ställa höga förväntningar på var och en. Teknologie doktor Annika Steiber har i sin forskning kring världens mest innovativa företag, som till exempel Google, just visat att cheferna där har väldigt högt ställda förväntningar. Sedan får man dock inte heller ställa alltför höga krav – krav och förväntningar är inte alls samma sak.

Var visionär

Dåliga chefer använder sig ofta av rädsla i sitt ledarskap och får de anställda att känna oro för att till exempel förlora förmåner, bli förlöjligade eller i värsta fall få sparken. Det är aldrig en bra metod om man vill få människor att prestera. Våga istället vara visionär. En bra chef och ledare förstår att motivation kommer från vision: Lyft dina medarbetare, förklara varför det jobb som de gör är viktigt, stötta dem så att de når ännu längre.

Ha kul på jobbet

Ett jobb ska inte bara vara ett jobb, det ska också vara något roligt och givande. Om du inte själv har kul på jobbet blir du ingen bra chef. Det räcker inte heller med att du trivs – också dina medarbetare ska känna entusiasm över att gå till arbetet. Då kommer ditt ledarskap att lyfta och du blir mer än en genomsnittlig chef.

Se upp med stress

Att stressen ökar generellt i samhället är inget nytt och det finns mycket forskning som slår fast de negativa effekterna på både individer och organisationer: Stress påverkar kreativiteten, liksom kulturen och klimatet på arbetsplatsen. Att minska stressen inom organisationen är därför en viktig uppgift för dig som chef. Visst ska du tro på medarbetarna och ha höga förväntningar på dem, men samtidigt måste du också kunna se när det blir för mycket. Då gäller det att ha förmågan att omprioritera och hjälpa medarbetare att få en rimlig arbetsdag och vardag.

Tro på dig själv

För att bli en bra chef behöver du ha ett gott självförtroende och en god självkänsla. Annars kommer du inte att lyssna på dina medarbetare och inte heller våga ge dem förtroendet att utföra jobbet. När du är trygg i dig själv vågar du också lita på andra och ge dem ansvar.

Var äkta

Du kan inte spela som chef - det kommer märkas direkt. Du kan till exempel inte tycka att dina anställda är underlägsna dig, men låtsas agera som att du litade på dem. Du kan heller inte kontrollstyra dem i smyg. Om du inte tar till dig av råden ovan och tror på dem, utan bara försöker agera som om du gjorde det - så kommer du få problem. Dels kommer det inte fungera, dels kommer du bli stressad. Tänk på att bra ledarskap börjar med dig själv inifrån.