Artikel

Så får du en bra start när du är ny på jobbet

Ditt ansvar till stor del

Olika organisationer är olika bra på att ta emot nya medarbetare, men på de flesta arbetsplatser finns någon slags process. Det finns ofta någon form av onboarding eller introduktion för nyanställda.

Om du har turen att komma till en arbetsgivare där din chef och HR-avdelningen tar detta på stort allvar blir det naturligtvis mycket lättare, men du har ändå själv ett stort ansvar för att starten blir så bra som möjligt. Därför behöver du också ha en egen plan. Och om din arbetsgivare saknar introduktionsprocess blir det ännu viktigare.

Flera faser

Som nyanställd går du igenom olika faser. Den första fasen präglas av glädje, förväntan och spänning: du har landat kontraktet och vet att du ska börja ett nytt kapitel i ditt jobbliv. Du berättar för dina närmaste, lägger kanske ut något på sociala medier, firar. Det här är en viktig fas: här skapas förväntningar. Du gör dig en bild av hur det nya jobbet och din nya arbetsvardag kommer att gestalta sig. Ta tillvara din förväntan, den är viktig att ha med sig.

Dagarna innan du börjar ditt nya jobb byts känslorna delvis ut. Din förväntan blandas med oro och nervositet, en nervositet som kanske tar överhanden och utvecklas till stress: Hur ska det gå? Känslan kan till och med hålla i sig under den första arbetsdagen.

Men ganska snabbt börjar du i stället känna dig ensam och vilsen på ditt nya jobb. Alla andra sitter redan där och gör sin grej, medan du inte riktigt förstått vad du ska göra, eller inte riktigt vet hur du ska utföra det som förväntas av dig. Eller så är du redan klar, eller sitter och väntar på datorn som du fortfarande inte fått. Du pendlar kanske mellan att vara understimulerad och överstimulerad, känner dig förvirrad och överväldigad.

Men successivt sker en förskjutning. Du är inte längre helt ny. Ensamheten bryts så sakta och du börjar bygga upp ett självförtroende. I den här fasen upplever många dock ett bakslag: Efter att du tyckt att du börjar få koll på saker och ting känns det efter ett tag som om du inte förstår någonting över huvud taget. Allt du trodde dig ha förstått visar sig inte alls stämma. Det är därför bra att från start vara beredd på att den här fasen kan komma.

Så – vad ska du tänka på under de första veckorna? Hur bör du agera för en flygande start?

Sociala sammanhanget avgörande

Du är på jobbet för att jobba, självklart. Men det sociala är otroligt viktigt för att du ska må bra, och i förlängningen också prestera bra. Som nyanställd kan det upplevas lite stressande att inte veta hur gruppen på arbetsplatsen fungerar. Det kan handla om så enkla saker som lunch: Du börjar bli hungrig, men ingen annan visar några som helst tecken på att gå och äta. Hur ska du agera?

Du behöver hitta sätt för att lära känna dina kollegor och du måste introducera dig själv. En duktig chef kommer att gå runt på arbetsplatsen och introducera dig. Om inte – gör det själv. För vissa människor faller sig det här helt naturligt, för andra kan det upplevas väldigt påfrestande. Oavsett vilket är det något som måste klaras av – hitta ett sätt som passar dig.

Berätta något om dig själv, ställ frågor – ju fortare du gör det desto snabbare släpper den första pressen. Det gäller helt enkelt att bryta den första barriären.

Om du jobbar på distans kan du inte gå runt i lokalerna och hälsa, men det är precis lika viktigt att du presterar dig, Därför måste du ta reda på vilka dina kollegor är och försöka ta kontakt. Slå en signal eller skicka ett mejl om det känns lättare. 

På många arbetsplatser finns olika grupperingar. Under den första perioden på ditt nya jobb bör du försöka undvika att bli en del av någon gruppering och i stället försöka observera det sociala spelet på arbetsplatsen: Vem hänger med vem, vilka gillar inte varandra?

Nyfikenhet och engagemang i fokus

Att visa sig nyfiken och engagerad är extra viktigt de allra första dagarna och veckorna.

  • Lyssna aktivt, hela tiden. Och lyssna inte bara på det som berör dig och din roll, utan lyssna på allt: vad folk pratar om i fikarummet, vad chefen pratar med andra om. Ju mer du får veta desto snabbare förstår du hur arbetsplatsen fungerar.
  • Ställ frågor. Fråga framför allt om sådant som rör dina konkreta arbetsuppgifter och ditt eget ansvarsområde, men kom ihåg att även fråga bredare. Bakslagen som nyanställd uppkommer ofta för att det finns saker utanför den egna ansvarsbiten som du inte har förstått. Kanske finns det en prioriteringsordning som du inte kände till som ställer ditt arbete på ända. Du behöver få ett sammanhang och se den större bilden. Genom att ställa frågor förstår du var du själv befinner dig i organisationen. 
  • Anteckna. Om du har ett möte med din nya chef; anteckna. Är du på möte med dina nya kollegor; anteckna. Mycket mer än vad de andra gör, eftersom de redan känner till mycket av det som sägs. Gå gärna tillbaka till dina anteckningar också: sammanställ, dra slutsatser, ställ frågor utifrån anteckningarna om saker som du inte förstått.
  • Läs på. Hur startade företaget? Vad gör era konkurrenter och vilka är de? Vilka pressmeddelande har ni skrivit de senaste månaderna? Genom att läsa på får du snabbt grepp om det större sammanhanget som din arbetsgivare navigerar i. Läs också på det material som finns inom ditt specifika område. Om du till exempel är kommunikatör behöver du gå igenom kommunikationsplanen och kolla mediepolicyn. Gör en lista över det material du vill få tillgång till – mycket av det som är självklart för dina kollegor är nytt för dig.
  • Bli en del av organisationen. Vad ligger i din roll och vad ligger i andras? Ta så mycket tid som möjligt med din chef för att få kunskap om förväntningar och ansvar som hänger samman med din nya roll. Ett litet men viktigt ord i sammanhanget är ”vi”. Redan från första dagen på det nya jobbet är det ”vi” som gäller när du pratar om organisationen eller företaget. Du är en del av organisationen, och då är det viktigt att du använder ”vi” – då visar du var du hör hemma.