Artikel

Så får du en journalist att skriva om dig

5 tips som fungerar - Fd journalisten avslöjar knepen

Alla journalister är beroende av tips. Om stort och smått. I dag, när redaktionerna krympt samtidigt som produktionstakten ökat, är dina chanser att få uppmärksamhet större än någonsin. Men för att öka dina chanser måste du förstå hur journalister tänker och arbetar.

Här är fem tips till dig som sitter på en nyhet och vill tipsa en reporter.

1. Gå in i journalistens hjärna

Det är inte säkert att journalisten håller med om att det du har att berätta är något som är värt att rapportera om.

Journalistik bygger i grunden på ett mallat berättande. För att något ska uppfattas som relevant ska det helst vara något som berör så många som möjligt, till exempel nyanställningar. Men det kan också handla om något oväntat: förskolläraren som skolade om sig och nu blivit chef på ett it-bolag. Eller en ny app som utmanar storbankerna.

Det är viktigt att ställa sig lite utanför och försöka fundera över om det du vill berätta är intressant för andra och varför. 

2. Fundera på målgruppen

Vart ska du vända dig? Ja, det beror på vilka du vill nå.

Tänk på att störst inte alltid är bäst. Kanske är det bättre för dig att höra av dig till en branschtidning som bevakar just ditt område än till en bred dagstidning som Dagens Nyheter.

3. Var tydlig och kortfattad

Du kan givetvis skriva ett pressmeddelande. Men bättre är att höra av sig till en enskild reporter, till exempel någon som bevakar din bransch. 

Oavsett om du skriver ett pressmeddelande, mejlar eller ringer är det viktigt att vara kortfattad. Kom till saken direkt. Vad är egentligen grejen? Börja med det i stället för att dra ditt CV eller företagets historik.

4. Tjata inte

Visst kan du följa upp, om du inte får något svar från journalisten. Men tjata inte. Journalister får många tips och sovrar hårt. 

Bli inte arg eller ifrågasätt om du får nobben. Fundera i stället över om du kan göra något annorlunda nästa gång du hör av dig.

5. Förbered dig

Om journalisten nappar och vill prata med dig, så ge inte intervjun på uppstuds även om du blir uppringd. Be att få återkomma, om så bara för att få 15 minuters andrum. Då hinner du tänka igenom vad du ska säga.

I en intervju är det A och O att vara kärnfull och begriplig. Det är inte säkert att journalisten kan ditt område. Även om du pratar om en ny IT-lösning är det viktigt att du uttrycker dig begripligt. Berätta på samma nivå som du gör när du träffar någon på en fest som ställer frågor om ditt jobb, men inte kan någonting om din bransch.


Texten är skriven av kommunikationskonsulten Andreas Utterström och publiceras i samarbete med Go Monday.

Andreas har tidigare arbetat som journalist. I dag driver han Commercial Content som främst producerar företagpoddar.

Han finns också med i "Medieträning 2.0", en helt digital utbildning för dig som möter journalister i ditt jobb. Där får du användbar kunskap om hur arbetet på en redaktion egentligen går till. Och framför allt vad det betyder för dig när du vill sälja in en nyhet eller blir uppringd av en reporter som vill intervjua dig.

Få 20%rabatt på Medieträning 2.0  genom att ange koden GOMONDAY vid betalning.