Artikel

Så får du konsultjobb inom offentlig sektor

Skörda fördelarna när du har nått fram

Den offentliga sektorn är en alldeles egen och bitvis snårig värld när det kommer till konsultuppdrag. Det finns dock olika vägar att gå för att nå fram till de ofta intressanta och lönsamma uppdragen.

Till skillnad från det privata näringslivet är den offentliga sektorn starkt reglerad vad gäller inköp av varor och tjänster. Grunden är den offentliga upphandlingen, som måste utannonseras så att alla intresserade har möjlighet att komma med anbud. För mindre uppdrag kan uppdragsgivaren även använda sig av direktupphandling. En sådan får inte överstiga en viss summa, en summa som bestäms år från år. Fördelarna med att ha kunder inom offentlig sektor är många. Det finns till exempel inga kreditproblem, du kan vara helt säker på att få betalt. Men det är som sagt var ett område för sig: om du erbjuder en specifik tjänst som vänder sig till just offentlig sektor behöver du verkligen lägga tid på att sätta dig in i de olika regelverk som gäller.

Stora aktörer har fördelar

Att som liten aktör hävda sig i en offentlig upphandling kan vara svårt. De stora konsultföretagen har ofta särskilda avdelningar som inte ägnar sig åt annat är att utforma anbud. Som egenföretagare har du för det mesta inte möjlighet att lägga ner den tid som krävs.

I en upphandling finns det oftast både skallkrav och börkrav och olika krav ges dessutom olika poäng i urvalsprocessen. Men man ska inte glömma bort att priset ofta är det avgörande, oavsett hur väl du kan motivera ett lite högre pris. Som liten aktör har du inte alltid samma möjlighet att pressa priset på samma sätt som en större aktör.

Bli underleverantör

Men det finns en annan väg du kan gå: Kontakta de stora leverantörerna och erbjud dina tjänster som underleverantör. Låt säga att en kommun slutit ett ramavtal för marknadsföringstjänster med ett större konsultföretag. Så inser kommunen att man behöver någon som specifikt jobbar med marknadsföring på Facebook. Kommunen kan välja att göra en ny upphandling, vilket är krångligt och tar tid. Dessutom riskerar den att hamna i konflikt med konsultföretaget som fått ramavtalet. Därför är det troligt att kommunen istället vänder sig till konsultföretaget, för att höra om det kan leverera marknadsföring på Facebook också. Om företaget då inte själv har den kompetensen kan det välja att ta in en underleverantör för att inte gå miste om uppdraget. Det är där du kommer in i bilden.

Du kanske också har en väldigt specifik kompetens som det stora konsultföretaget saknar, kanske till och med så unik att den kan spela en avgörande roll nästa gång det konsultföretaget ska svara på en anbudsförfrågan.

Relationer spelar roll

Trots det omfattande regelverket ska man inte glömma att det i slutändan är människor som gör affärer, även i offentliga upphandlingar. En myndighet har kanske redan kontakter på ett specifikt konsultföretag och vill av olika skäl arbeta med just det företaget. Då är det inte helt ovanligt att man skräddarsyr anbudsförfrågan så att det inte finns mer än en aktör som lever upp till kraven som ställs. Regelverket finns där av en anledning, men du ska vara medveten om att det i praktiken finns olika sätt för myndigheter att anpassa dem för att få ett visst utfall i upphandlingen, vilket du kan dra nytta av.