Artikel

Så får du till en story som väcker uppmärksamhet

Med en stark story sticker du ut

När du söker nytt jobb och ska lyfta fram dig själv är det viktigt att få fram vad du är bra på och vad du gjort tidigare. Men lika viktigt är det att få med ett framtidsperspektiv, vad du vill åstadkomma. Ett effektivt sätt för att få fram det är att skapa en story om dig själv. 

En bra berättelse som är uppbyggd enligt klassisk dramaturgi börjar i ett nuläge eller en situation. Sedan händer något, som leder fram till någon form av upplösning.

Det handlar dock inte om att skriva långa och komplicerade berättelser. Här är två exempel på hur en kortfattad, men bra story i din jobbansökan skulle kunna se ut:

Exempel 1:

Under mina år som jurist på en större byrå (situation) har jag mer och mer insett att det är i den långsiktiga relationen med klienten som jag gör mest skillnad (händelse) . Därför vill jag jobba mer relationsbyggande och söker mig därför till en roll som klientansvarig (upplösning).

Exempel 2:

Under mina år inom ekonomi har jag jobbat mer och mer med resultatuppföljning, nu senast i en roll som controller (situation). Med tiden har jag förstått hur otroligt viktigt det är att få med sig människor, att controllerfunktionen och den ekonomiska uppföljningen bara är en del i ett större mänskligt sammanhang (händelse). Det är därför jag nu söker mig vidare mot en roll inom HR (upplösning).

En stark och tydlig story är lätt för arbetsgivaren eller rekryteraren att komma ihåg och på så vis blir du en kandidat som sticker ut från mängden! En story är dessutom ett väldigt effektivt sätt att skapa en brygga eller övergång mellan din nuvarande arbetssituation och den nya väg som du vill slå in på. Det förklarar eventuella hopp som annars kan väcka frågetecken om du söker ett jobb som ligger lite längre ifrån det du gör idag. Storyn gör det trovärdigt och logiskt på ett effektivt sätt. 

Du kan inkludera din story i ditt personliga brev, i inledningen i ditt CV eller i Om-sektionen på LinkedIn.