Go-Monday brand logo
Artikel

Så övervinner du ångesten för att skriva om dig själv

Att skriva om sig själv är svårt

Att skriva personligt brev är för många så mycket mer än att bara skriva en sida text om sig själv och berätta varför man passar på en tjänst. Det är ångest och skrivkramp, något man tvingar sig själv att göra eller skjuter upp till en annan dag. Så här gör du för att slippa personligt brev-ångesten.

Många tycker att det är jobbigt att skriva om sig själv. Man vill inte låta för skrytig (men inte heller för ointressant), man känner sig kanske tvingad att ljuga, eller i varje fall ”skarva” lite. För vissa känns det utlämnande eller fånigt att berätta om hur man är som person och att man tycker om att promenera med vänner eller gå på bio på sin fritid.

Så hur gör man då för att bli av med ångesten och få fart på tangenterna? Det finns ingenting som funkar för alla, men det finns många tips som kan hjälpa dig att bli av med skrivkrampen. Här är sex tips som hjälper dig på traven:

1. Strunta i hur du tror att arbetsgivaren vill att du ska vara

Fokusera istället på hur du verkligen är. Alla människor har massor av bra sidor som skulle kunna passa på en arbetsplats, beskriv dem! Kanske är just dina egenskaper inte de som den här arbetsplatsen behöver. Om du är ärlig slipper du få ett jobb där dina goda egenskaper inte kommer till sin rätt, du behöver inte heller känna ångest inför en intervju där du inte kan stå för det som stod i brevet.

2. Försök inte ge en fullständig bild av dig själv

Det är vanligt att man inte känner sig nöjd med det man har skrivit för att det inte ger hela bilden av den man är. Att tänka så är att ställa orimliga krav på sig själv. Det är omöjligt att ge en komplett bild av sig själv, särskilt på ett futtigt A4-papper. Ingen arbetsgivare förväntar sig det heller. Ge istället en tydlig bild av en del av dig själv. Till exempel dina två eller tre viktigaste egenskaper, hur du använt dem och exempel på när du gjort det. Håll dig sen till just de här 2-3 egenskaperna och hamna inte i “jag måste bara få med en sak till”-fällan.

3. Skriv direkt till personen som du tror kommer läsa brevet

Att berätta om sig själv för någon man inte vet någonting om är svårt. Försök därför att lista ut vem som kommer att läsa ditt brev. Kanske står det redan i annonsen? Kanske kan du titta på företagets hemsida och hitta en HR-chef? Om du får ett ansikte och ett namn på en person känns det ofta mycket lättare. Då kommer du undermedvetet eller medvetet att skriva brevet till honom eller henne (men glöm inte punkt 1 för det).

4. Brainstorma innan du skriver

Istället för att öppna ordbehandlaren direkt när du ska skriva ett personligt brev kan du brainstorma innan. Det finns bra verktyg på nätet där du kan brainstorma direkt i din webbläsare, men papper och penna går såklart utmärkt också.

Skriv ner de saker som du tycker är viktiga utan någon särskild ordning. Börja med några saker du är bra på, vad som driver dig, dina mål och framtidsplaner, vad andra tycker om dig. Du kan sedan plocka in dem en efter en i ditt personliga brev när du väl skriver det. Men kom ihåg tips 2: Du behöver inte ta med allting.

5. Fråga andra vad du är bäst på

Det kan ta emot att skriva saker som man själv tycker att man är bra på. Är jag verkligen bra på det här? Låter det för skrytigt? Kan jag stå för det här på en arbetsintervju?

Om du frågar andra vad du är bra på känns det lättare. Om både jag och min arbetskollega tycker att jag är organiserad och har lätt att lära mig nya saker, då borde det stämma, eller hur?

6. Be någon kolla igenom brevet

Att låta någon annan titta på ditt personliga brev är ett bra sätt att få fart på skrivandet! Det kan vara en kompis eller någon som är van vid att ge feedback på personliga brev. Oavsett hur långt du har kommit på egen hand så hjälper det till att få återkoppling från någon. Om du bara har börjat kan det ge ny inspiration och nya idéer, om du har kommit långt eller till och med känner dig klar kan det hjälpa dig att finslipa detaljerna.