Artikel

Så tolkar du platsannonsen - 8 tips

Lär dig språket och vad som menas

Ett av de bästa sätten att hitta jobb du verkligen vill ha, och som du vet att du är kvalificerad för, är att lära dig att tolka platsannonser.

Språket i platsannonser är ganska säreget. Den påminner en del om andra annonstexter (till exempel bostadsannonser eller köp- och säljannonser) i det att ord har ett annat värde i annonsen än i andra sammanhang, vilket kan vara förvirrande för den oinvigde (“Jag ÄR ju en problemlösare, varför vill de inte ha mig?”)

1. Platsannonsen vill avfärda

Till skillnad från många andra annonstexter har platsannonser inte lika starkt säljfokus. Det handlar minst lika mycket om att avfärda kandidater som att sälja in tjänsten och arbetsplatsen. I bostadsannonser till exempel handlar det ofta mycket om att vända nackdelar till fördelar med en bostad, som att skriva att en liten lägenhet är “smart planerad”, eller att en sliten lägenhet har “stor potential”.

Platsannonser har andra signalord (mer om det längre ned) som speglar en annan psykologi, ofta låter de klyschiga och innehållslösa, men de har nästan alltid en mening. Att skriva en platsannons är en balansgång mellan att vara så exakt som möjligt för att bara få de allra bäst kvalificerade och att samtidigt inte avgränsa så mycket att man får ett för dåligt urval.

2. Hitta det viktigaste

Arbetsgivaren värderar givetvis vissa egenskaper mer än andra. Det finns flera vanliga sätt att signalera vikten av en viss egenskap. Det vanligaste är att man helt enkelt upprepar ordet, eller skriver det flera gånger fast använder synonymer. En bankanställd kanske ska vara “ansvarskännande”, “tillförlitlig” och “noggrann”, till exempel.

Ett annat sätt är att börja med det viktigaste. Rekryterare gör det här metodiskt, men även småföretagare som inte är vana att skriva platsannonser gör det ofta omedvetet. Det är helt enkelt det första man kommer på ‒ en programmerare måste kunna html, php, css, javascript (eller vad det kan vara). När man skrivit det slänger man in sådant som också vore bra, typ “du har erfarenhet av Photoshop och InDesign”.

Lär dig att tolka vad som är viktigt för arbetsgivaren. Och lägg din energi på att söka jobb som verkligen matchar dig.

3. Förstå vad man inte vill ha

Ibland är platsannonsen skriven utifrån problem med en tidigare anställd på tjänsten. Då är man ofta också övertydlig med vad som är viktigt – nämligen det som står i motsats till den tidigare felrekryteringens dåliga egenskaper.

Vi kan ta ett exempel. För ett tag sen fick rektor på en skola här i närheten sluta. Enligt ryktet var hen “tyrannisk”. Lägg märke till hur platsannonsen försöker leta efter en motsats till hen:

Du är en driven, entusiastisk skolledare med ett ledarskap som kännetecknas av fasthet och värme. Du arbetar med delaktighet så att alla får möjlighet att ta ansvar för sin egen och skolans utveckling. Du är strategisk och har förmågan att tillsammans med medarbetarna skapa en pedagogisk helhetsidé som präglar handlande och beslut. Du arbetar för en samsyn på skolan, och har förmågan att skapa goda relationer med elever, personal och föräldrar. Du är en god kommunikatör och har hög integritet.

4. Vissa saker står inte med

Vissa saker som inte står med i platsannonsen är trots det viktiga att lyfta fram. Till exempel kan det handla om att företaget står inför en utmaning som inte står med i annonsen, typ att företagets åldersstruktur gör att de behöver få in yngre medarbetare. Det behöver inte stå i annonsen, men om du vet om att så är fallet är det bra om du påpekar det i din ansökan.

Det kan också handla om en kompetens som arbetsgivaren inte skrivit med i annonsen. Det kan bero på att man inte tänkt på att den behövs, inte sett det som rimligt att hitta någon med den kompetensen eller inte trott att den skulle gå att kombinera med just den här tjänsten.

Tänk dig till exempel att du söker ett jobb som copywriter, där annonsen fokuserar på att du ska vara bra på att skriva marknadsföringstexter av olika slag, vilket stämmer väl in på dig. Men du kan också lite programmering, typ HTML och CSS, vilket mycket väl kan komma att vara till nytta eftersom texterna ofta ska publiceras på nätet. Påpeka i så fall det som en fördel med att anställa dig när du ansöker.

Ett annat exempel kan vara ett företag som under en tid gått sämre än väntat. Man behöver nya tag och gärna någon som varit med om att vända en negativ trend. Men det är inte så troligt att man skriver det i annonsen. Däremot kan det vara möjligt att få såna indikationer på annat håll, till exempel från pressmeddelanden, nyheter, kvartalsrapporter eller årsredovisningar.

5. Vissa saker behöver du inte bry dig om

Förutom att vissa viktiga saker ibland inte står med i annonsen, kan du ibland helt bortse från vissa saker som står med, det kan till och med vara sådant som står som krav. Står det att man måste ha en viss utbildning betyder det sällan att man inte kan kompensera det med annat. Det är få yrken som verkligen har krav på licens, examen eller liknande, och även där kan det finnas lägen där annat övertrumfar.

Vi kan titta på ett exempel på det från fotbollsvärlden. När Erik Hamrén tog över posten som förbundskapen för svenska landslaget ville han ha ex-spelaren Markus Allbäck som assisterande tränare. Problemet var att Allbäck inte hade tränarlicens och därför inte fick ta en sådan roll enligt regelverket. Hamrén löste det genom att uppfinna den luddiga rollen “Players Manager”, vilket i praktiken är exakt samma sak som assisterande tränare.

Så kan det också gå till i en anställningssituation, så ibland kan du faktiskt bortse från vissa krav i platsannonsen om du vet med dig att du klarar av arbetsuppgifterna ändå.

6. Förstå vad som ligger bakom orden

Det finns en hel del nyckelord i platsannonser som återkommer gång på gång. Vissa är bara klyschor – de är med för att de låter bra och man har inte tänkt så mycket på vad de betyder eller varför de är viktiga. Men de flesta ord som förekommer har en betydelse. Och ibland kan det vara avgörande att läsa dem rätt, förstå vad som ligger bakom och anpassa sin ansökan med den utgångspunkten. Några exempel:

Lagspelare/Team player

Kan betyda att du behöver räkna med att ta dig an arbetsuppgifter även om de inte tillhör din tjänst. Du hoppar in för andra, du hjälper till där det behövs, du ställer upp.

Högt tempo

“Du är van att jobba i högt tempo” kan lika gärna betyda att det finns mycket att göra, som att det är snabba kast mellan olika uppgifter, eller att det kommer att bli mycket övertid.

Prestigelös

En vän sökte ett jobb där det stod att man skulle vara prestigelös. Hon ringde och pratade med den chef som anställde och frågade bland annat vad de menade med prestigelös. Jobbet var som projektassistent och hon fick veta att den som haft tjänsten tidigare hade slutat för att han inte tyckte att hans jobb uppskattades, det var alltid någon som sköt ner det han gjorde och att hans tankar inte togs på allvar.

Problemet uppstod eftersom projektassistenter i det här företaget inte närvarade på projektmötena där beslut fattades och idéer diskuterades. På projektmöten närvarade bara projektledaren och avdelningschefer. Den förre projektassistenten hade haft svårt för att gång på gång göra ett stort jobb med planer och underlag för beslut, men utan att få vara med på möten och förklara sin syn. Därför ville företaget ha någon ny som var “prestigelös”.

7. Jämför med liknande jobb

Ett tips som kan vara väldigt avslöjande är att titta på liknande jobb hos andra företag. Låt oss ta ett exempel. Följande två texter kommer från platsannonser som söker en marknadsassistent. En av dem är från bokförlaget Bonnier och en är från IKEA:s fastighetsbolag Ikano Retail Center som driver köpcentrum.

Som person är du är lyhörd, analytisk, strukturerad och resultatorienterad. Du är innovativ/kreativ och vill se nya idéer komma till praktisk användning. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, har lätt för att samarbeta och att ta ett stort eget ansvar.
Som person är du kreativ, noggrann och prestigelös. Du trivs med att samarbeta med andra mot gemensamma mål, samtidigt som du är självgående och driven. Vidare är du lyhörd i kontakten med andra människor och trivs i en serviceinriktad roll.

Vid första anblick kan de verka väldigt lika. Du ska vara kreativ, lyhörd och självgående men också ha lätt för att samarbeta. Om du tänker efter är det svårt att tänka sig en marknadsassistent som inte har de här egenskaperna, eller hur?

Men den första annonsen vill att du är analytisk och strukturerad (Bonnier), den andra vill att du är prestigelös och serviceinriktad (Ikano Retail Center). Bonnier vill att du förstår dig på stora datamängder och kan sätta dig in i relationsskapande digital marknadsföring för olika bokläsartyper. Ikano vill att du ska förstå hur man skapar “snurr” på ett köpcentrum, till exempel genom att anordna events, skicka ut direktreklam och annan mer “hands on” marknadsföring.

8. Ring!

Som vi är inne på under punkt 7 är det nästan aldrig fel att ringa företaget som annonserar, i varje fall inte om du tror att du har vad som krävs för tjänsten (och i annat fall ska du inte söka ändå). Fråga vad som menas med olika nyckelord i platsannonsen, ifall en viss egenskap du saknar är ett absolut krav (punkt 5) eller om en annan egenskap du har kanske kan vara värdefull trots att den inte står med (punkt 4).

Genom att ringa visar du att du är seriöst intresserad och kan dessutom snabbare avfärda tjänster som visar sig inte passa. Ett samtal avslöjar mer än tusen annonser.