Artikel

Stäm av med dig själv 30-90 dagar in på nya jobbet

Avstämningen efter några månader

En duktig arbetsgivare med en etablerad HR-avdelning och en bra chef har någon form av incheckning med sina nyanställda medarbetare efter några månader för att se hur det går. 

För att få ut så mycket som möjligt av en sådan incheckning är det bra om du förbereder dig. 

Fundera över vilka frågor som kan tänkas komma upp och gå igenom dem med dig själv i förväg. En given fråga från din chef eller organisationens HR-ansvariga är naturligtvis hur du tycker att det gått hittills.

Frågor som kan komma upp

  • Är jobbet som du förväntat dig?
  • Upplever du några problem gentemot dina kollegor?
  • Har du fått den introduktion du behöver?
  • Har du fått den information och de verktyg du behöver?
  • Vad tycker du om organisationen så här långt?
  • Är du bekväm med organisationens mål och arbetssätt?
  • Hur kan vi jobba bättre tillsammans?
  • Hur skulle du vilja att jag som chef stöttar dig på bästa sätt?

Det hänger på dig

Inom vissa organisationer finns kanske inte en uttalad process för incheckning, men däremot en väldigt bra chef och processen sker helt naturligt. På andra arbetsplatser rullar allt bara på och ingen tänker på att höra hur det går för de nyanställda. Men oavsett vilket har du ett eget ansvar för att stämma av med dig själv. Hur du trivs på ditt nya jobb, hur du utvecklas och hur du kommer till din rätt beror till stor utsträckning på dig själv.

Boka in ett möte med dig själv

När du börjar på ditt nya jobb bör du därför lägga in en incheckning med dig själv i almanackan efter till exempel 30 eller 90 dagar. Skriv efter hand ner sådant som du funderar över, men spara det till incheckningen i stället för att grubbla på det här och nu.

När du så småningom har en incheckning med dig själv, ställ då frågorna som chefen eller den HR-ansvariga skulle ha ställt. Därefter kan du komplettera med andra frågor, som en chef kanske inte skulle ställa:

  • Är det något som jag inte förstår?
  • Vem behöver jag ha mer kontakt med?
  • Vad skulle göra mitt jobb lättare?
  • Vilka delar av jobbet har jag sett mest fram emot och vad har gett mig mest oro?
  • Vad har överraskat mig? 
  • Vilken är den bästa/sämsta dagen hittills? Hur känns det på måndag morgon? Känner du "Go"?
  • Har jag fått kläm på hur det fungerar med luncher/fika/AW? 
  • Vad gör mig frustrerad? Vad gör mig förbannad? Vad har rent av gett mig panik?

Fyra dimensioner

Ett sätt att ta sig an incheckningen kan vara att utgå ifrån 4C-modellen, som inom många organisationer ligger till grund för onbording av nyanställda. Har din nya arbetsgivare levt upp till den eller finns det brister inom något av områdena? 

Modellen är framtagen av Talya N.Bauer, professor vid Portland State University och 4C står för de fyra dimensioner som bör ingå i en fungerande introduktion:

  • Compliance. Vad behövs för att faktiskt komma in i jobbet? Konkreta saker som att det finns en telefon och ett fungerande passerkort till dig när du kommer första dagen.
  • Clarification. Det du gör – vem hamnar det hos? Vad behöver den personen av dig? Få klarhet kring vad som förväntas av dig och vad som är ditt ansvar, förstå vilken som är din plats ur ett större perspektiv. 
  • Culture. Att förstå företagets kultur handlar om att förstå organisationens värderingar, hur ledarskapet fungerar och även vilka oskrivna regler som finns.
  • Connection. Det sociala samspelet. Om att skapa relation med kollegorna och hitta sin plats i olika nätverk inom organisationen. 

När du väl haft den här genomgången med dig själv ser du klart vilka saker som kan förbättras. Mycket kan du göra på egen hand, som att till exempel skaffa information som du behöver. Annat kan du behöva prata med din chef om. Boka ett möte för en avstämning och för att bolla lite kring din roll i organisationen. Och boka gärna ett möte med chefen även om allt fungerar bra och berätta att du gjort en liten check-in med dig själv. De flesta chefer vill ha engagerade medarbetare och ett sådant möte blir ett sätt att bygga en relation och ge en positiv bild av dig själv. 

En del av svaren du gett dig själv vid incheckningen behöver du troligen inte ens gå vidare med. Det har ofta ett värde i sig att förtydliga saker för sig själv och sätta ord på dem. När väl det är gjort kan man i många fall släppa dem.