Artikel

Två saker du måste få med i din LinkedIn-profil

Erfarenhet räcker inte

Tänk dig själv att du ska anställa någon, vad är viktigt för att du ska våga bestämma vem du väljer för jobbet? Först och främst behöver det förstås vara någon som lever upp till de krav som finns på tjänsten. Men det räcker inte - du måste hitta någon som lever upp till det lite bättre än alla de andra som sökt samma tjänst. För hur ska du annars kunna välja? När du ska skriva Om-texten på din profil så finns det två saker som gör skillnad och som avgör om du kommer vidare i rekryteringen eller blir bortsorterad. Eller som till och med avgör om du blir kontaktad direkt av rekryteraren och slipper höra av dig själv. 

1. Du kan det här

Det första du behöver förmedla är att du faktiskt kan göra jobbet. Och det räcker inte att du bara skriver att du har jobbat med det tidigare eller att du har pluggat det. Du måste bevisa det.

Här är tre sätt att angripa det här:

A. Beskriv ansvar i dina tidigare erfarenheter. Otroligt många missar det här, vilket förstås gör det till en ännu större chans för dig att sticka ut. Istället för att bara beskriva vad du gjort, alla uppgifter du haft på dina senaste jobb, se till att beskriva vilket ansvar du haft. Låt dig inte luras här. Alla har ett ansvar, oavsett befattning. Ibland känns det fel att använda ordet ansvar, men då kan du beskriva det på andra sätt. Här är några exempel:

Jag ansvarade för helteamet, både vad gäller prestation och vad gäller trivsel. I det ansvaret ingick också semesterplanering
Jag ansvarade för utvecklingen av leveranskapacitet och leveranssäkerhet.
Som handläggare var mitt främsta ansvar att hantera varje ärende individuellt och med omsorg.
Mitt ansvar var att bemöta varje kund på bästa möjliga sätt och ge en service utöver det vanliga.
Jag var projektledare för införandet av det nya CRM-systemet och ansvarade för att leverera i tid och inom budget (Kommentar: I många ledarroller finns ett ansvar inbyggt, men det är bra att ändå precisera).

B. Beskriv resultat du tidigare åstadkommit. Det här är ännu fler som missar. Färre än 10% av alla 10.000+ profiler vi tittat på, lyckas beskriva resultat. Resultat är förstås vad allting handlar om. Det spelar ingen roll hur duktig du säger att du är på något - om du inte kan visa att du åstadkommit resultat kommer du inte vara så trovärdig. Resultat anges allra helst i siffror. Det går inte alltid, men för det mesta. Kan du inte ange siffror så hitta ett annat sätt att konkret visa på resultat.

C. Skaffa rekommendationer. Det ultimata sättet att bevisa att du kan något är att låta någon annan säga det åt dig. Och LinkedIn har gjort det enkelt för dig genom att ha ett inbyggt verktyg för att ge och ta emot rekommendationer. Många ställer upp och lämnar rekommendationer när man ber dem. Som med allt annat är relevans nyckeln: ju närmre inpå ett projekt eller en anställning du frågar, desto lättare blir det för den andra att ge dig en rekommendation. 

Så ta för vana att alltid be om en rekommendation efter varje projekt, anställning och utbildning. Men just nu får din uppgift bli att be om rekommendationer från 3 personer. Har du nyss bett om rekommendationer, så gör det nu ändå. Tänk igenom vilka personer du jobbat med de senaste åren. Börja med att be de personer du kommit närmast. Och för att göra det lättare för dem, skriv några saker de gärna får ta upp. Till exempel så här:

Skulle du kunna tänka dig att skriva en rekommendation om mig? Du kan till exempel skriva något om hur det var när vi jobbade mot klockan och allt var så stressigt där under sommaren förra året och hur vi ändå klarade det. Jag skriver såklart gärna en till dig också! Är det något särskilt du vill att jag skriver om? 

2. Du vill det här

Så här: Det spelar ingen roll hur mycket du kan, om du inte vill det. Om du inte vill och har ett driv, så kommer ingenting att hända, så enkelt är det. Och i dagens samhälle är det dessutom lättare att hitta folk som kan än att hitta folk som verkligen vill. Så gissa vad som rekryterare och arbetsgivare har allra svårast att hitta? De som verkligen vill förstås. På 100 personer som kan något, finns det kanske bara en handfull som vill och som har de rätta värderingarna och den rätta inställningen.

Tänk igen på hur du själv skulle göra som rekryterare eller chef. Skulle du anställa någon som har en trött inställning till branschen? Skulle du ens vilja prata med någon som inte alls visade ett intresse för det han eller hon ska jobba med? Skulle du bry dig om någon som inte respekterade de värderingar som du själv tycker är så viktiga i den organisation du jobbar för? Nej, för sånt spelar in. Det vet alla - alla känner någon eller har själva varit på jobb där det inte känts bra, där stämningen varit dålig eller där alla drar åt olika håll.

Så för att bli utvald i en rekrytering behöver du visa att du vill ha jobbet, varför du vill det, vad som tilltalar dig, vad som driver dig och vad du värderar.

Här är fyra sätt att angripa det här:

A. Berätta om intressen. Intressen kan vara nästan vad som helst, men håll dig till sånt som har en koppling till jobbliv. Det kan vara vilken typ av tjänst du är intresserad av, vilka ämnen som intresserar dig, vilka kunder som är mest intressanta eller vilka trender du tycker är mest intressanta för framtiden.

Jag har alltid intresserat mig för nya språk och ramverk
Jag har de senaste åren fått upp ögonen för olika material och tycker det är spännande att utforska hur materialet påverkar upplevelsen av kläder
Jag tycker det ska bli spännande att följa hur mediebranschen fortsätter att utvecklas

B. Beskriv hur du vill hjälpa eller vem du vill hjälpa. Förutom att visa vad du vill, sätter det här angreppssättet också fokus på andra än dig själv. Prova utgå från något av de här exemplen:

Jag vill hjälpa mina kunder att förstå hur produkterna fungerar
Jag vill bidra till att människor mår bra och känner sig sedda
Jag vill hjälpa människor att fatta bättre beslut

C. Visa vad du vill bidra till i världen. Ett annat angreppssätt är att utgå från vad du vill bidra till, på ett djupare plan. Hur vill du göra världen bättre? Exempel:

Jag tycker inte det är okej att människor har jobb de inte trivs med. Jag vill hjälpa människor att komma vidare
Kriser lockar ofta fram det värsta hos människor och organisationer. Min uppgift är att locka fram det bästa
Jag vill bidra till högre lönsamhet för Sveriges småföretag

D. Tänk till på vad du gillar. Ja, svårare än så behöver det inte vara. Vad är det du gillar i ett jobb? Så här till exempel:

Det som stimulerar mig mest i jobbet är alla människor jag träffar. Varje möte ger energi
Det jag gillar mest med mitt jobb är att se när saker faller på plats. När jag lagt månader på att planera och jag plötsligt kan se att allt går ihop
Jag gillar verkligen att sätta mig in i ett problem på djupet

Motstå frestelsen att skriva lite standardformuleringar när du skriver. Om det känns klyschigt är det förmodligen det. Skippa de mest finslipade formuleringarna och hitta det som känns äkta för dig. Men skala inte av det så mycket att det inte säger någonting alls.