En stark profil är en profil som andra hittar till och som får rätt personer att vilja ta kontakt med dig. Profilen är det första intrycket du ger de personer som söker upp dig. Profilen ska också se till att människor som hittar dig, även vill ta kontakt med dig. En riktigt bra profil gör på så sätt en del av jobbet åt dig. Och ju mer du jobbar med den desto mer effekt kan du få.
Det finns otroligt många knapphändiga och slätstrukna LinkedIn-profiler. Man har en tendens att göra sig själv mer neutral för att passa i så många sammanhang som möjligt. Det här är en fara eftersom man för det mesta istället inte blir intressant för någon. För att få effekt behöver du sticka ut, vara relevant och skapa intresse.
Du behöver också göra din profil så komplett som möjligt. LinkedIn mäter som du säkert sätt profilstyrka (“profile strength”) och visar hur du ligger till, från 0-100 %. Ju högre siffra, desto bättre kommer du att synas i sökresultat. Så när en uppdragsgivare söker efter din kompetens kommer du att ligga bättre till, helt enkelt synas bättre, om din profil är mer komplett.
Några återkommande faktorer som ligger bakom de mest framgångsrika LinkedIn-profilerna är följande:
Några av de element som är allra viktigast för en effektiv profil är: Bild, yrkesrubrik, sammanfattning och yrkeserfarenheter. Det här är de fyra delar som du ska ägna allra mest tid på i din profil. De kommer att göra att du syns bättre i sökningar, att fler klickar på och upptäcker din profil, och att du skapar ett bättre intryck.
Din bild och din yrkesrubrik är de två saker som syns mest och därför har enorm påverkan. De syns till exempel i sökningar, när din profil visas i en gruppdiskussion och i aktivitetsflödet. Bilden och yrkesrubriken är tillsammans det första intrycket av dig.
Bilder hjälper generellt till att bygga en relation människor emellan och underlättar för de som söker dig att kunna känna igen dig och veta att de hittat rätt. Faktum är att profiler med bild får 14 gånger fler besök än profiler utan bild, enligt LinkedIn’s statistik. Använd en bild som är tagen i ett professionellt sammanhang och som passar till din bransch. Ett tips är att titta på personalbilder på företags hemsidor som du ser som potentiella eller attraktiva uppdragsgivare för att se vilken typ av bilder som används.
Det som fungerar bäst är en närbild på ditt ansikte, där du har ögonkontakt och visar ett leende. Tänk även på att bilden ska vara av hög kvalitet och fylla ut hela fältet för bild. Undvik helst passfoton, selfies och bilder med alltför låg upplösning. Men tänk samtidigt på att ett foto på dig, vilket som helst, är bättre än inget foto alls.
Som standard väljer LinkedIn din senaste anställning som yrkesrubrik, till exempel “Konsult på Eget bolag”. Men om du inte har en mycket speciell titel eller jobbar för en mycket intressant organisation så behöver du göra något mer. För Barack Obama (https://www.linkedin.com/in/barackobama) fungerar det utmärkt att bara ange “Used to be President of the United States of America”. Men vi andra får anstränga oss lite mer. Utrymmet är bara 120 tecken, men försök att göra något som väcker intresse. Du kan till exempel lägga in ett resultat du uppnått, vad du vill åstadkomma, en passion eller en personlig egenskap. Vad du än väljer att skriva, så se till att din yrkesrubrik sticker ut från mängden.
Sammanfattningen är det svåraste området, men även den mycket viktig. Genom att ha en sammanfattning ökar antalet besök 10 gånger, enligt LinkedIn.
För att skapa intresse från andra människor (inte minst uppdragsgivare) behöver man visa vad man gör, vad man söker och vad man kan tillföra. Och det här gör man, förutom i yrkesrubriken, allra mest (och bäst) i sammanfattningen. Även om du kommer att anlitas för att du fyller ett konkret behov av kompetens hos kunden, så är det ofta andra faktorer som avgör, såsom personlighet, intressen, drivkrafter, mål och ambitioner. Resten av din profil är mycket fokuserad på dåtid, vad du har gjort och vilka utbildningar du gått.
Det finns forskning som visar att det som får oss att bli intresserade av någon är nyttan snarare än historiken. Och det här är oerhört viktigt att få fram. Efter att ha läst din sammanfattning så vill du att en uppdragsgivare ska ha en tydlig bild av nyttan av att anlita dig och förhoppningsvis känna att din kompetens och du som person stämmer överens med deras behov och verksamheten. Därefter ska det vara naturligt att ta kontakt med dig för att prata vidare om ett eventuellt samarbete, eller rekommendera dig vidare till någon som kan tänkas vara intresserad av ett samarbete.
Här kan du utgå i stor utsträckning från hur du skulle beskriva dina erfarenheter i ett CV eller en konsultprofil. En beskrivning av en erfarenhet ska innehålla fyra delar för att vara slagkraftig och ge effekt:
Ett bra sätt att få en bild av hur LinkedIn fungerar och för att få inspiration till sin egen profil är att titta på andras profiler. Besök vänner och branschkollegor för att se hur de jobbat med sina profiler. Gå även in och titta på personer du inte känner, men som du tycker är skickliga på sitt område, skickliga på att presentera sig, eller som du ser som förebilder. Vet du någon som har ditt drömuppdrag idag, eller någon annan som inspirerar dig? Välj ut några av dessa profiler som du tycker verkar bra och kika lite närmre på dem.
Här är några tips på personer att använda som inspiration:
https://www.linkedin.com/in/jeanetteforsandree/