Vad ska man då leta efter bland alla krav, önskemål och outtalade behov? Du letar efter ledtrådar till att förstå både organisationen och jobbet så bra som möjligt. Och du letar också efter vad som förväntas av dig, så du kan ta ställning till om det är rätt – och i så fall tydligt förmedla det i din ansökan. Här är några områden du kan börja söka efter information om:
- Vad du ska veta. En del saker behöver du veta för att kunna utföra jobbet. Du behöver till exempel ha en viss kunskap som kommer med en utbildning, insikter i en bransch, eller kännedom om organisationen eller dess konkurrenter. En del kan du ha läst dig till och en del kan du har lärt dig genom erfarenhet.
- Vad du ska kunna göra. En del av det som efterfrågas är färdigheter eller förmågor. Du behöver kanske vara bra på att ta emot klienter, fatta beslut eller redigera text.
- Hur du ska vara. För att du ska platsa in i arbetsgruppen och kulturen på arbetsplatsen behöver du troligen vara på ett visst sätt för att ni ska trivas med varandra. Det brukar också framgå av annonsen och kan vara alltifrån att du bör vara kreativ, till att du bör ha humor.