De flesta företagare anstränger sig för att synas och för att erbjuda de allra bästa tjänsterna. Men många glömmer bort en annan, viktig framgångsfaktor – att göra det så enkelt som möjligt för kunden.
Om du behöver renovera hemma och behöver ta hjälp av ett proffs. Sätter du igång och dammsuger nätet och begär in offerter från så många byggfirmor som möjligt? Frågar du kanske runt i vänkretsen? Eller väljer du helt enkelt snickaren du anlitade sist, som du ändå var ganska nöjd med? Många väljer nog att ringa samma hantverkare som förra gången eller någon som byggt om hos goda vänner. De väljer helt enkelt det alternativ som tar minst tid och energi i anspråk. Det behöver inte alltid innebära att resultatet blir det bästa, det kanske inte heller blir det billigaste – men det blir det enklaste.
Som egenföretagare oroar sig många för hur de ska nå ut och få kunder. Man lägger ofta mycket tid och energi på att formulera vad det är man säljer, funderar över hur lanseringen ska gå till och i vilka kanaler man bör synas. Det är naturligtvis bra. Men att se till att bli det enkla valet förbiser däremot många när de ska börja sälja in sina tjänster.
På det här viset framstår du som ett enkelt, och därmed också självklart val, för nuvarande och blivande kunder och affärspartners.