En lyckad jobbintervju är när du lyckats ge det avtryck som du vill på rekryteraren. För att göra det behöver du förbereda vilket avtryck du vill ge. När du lämnar rummet sitter de ofta kvar och sammanfattar – vad vill du att de skall säga? Ska man tycka att du var en proffsig person? Eller pålitlig? Kreativ? Innan du går in i intervjun behöver du tänka igenom detta. Förbered vilka dina budskap är. Även om arbetsgivaren kommer att bilda sig en egen uppfattning, har du själv en mycket stor del i att forma bilden av dig själv.
Ju mer du vet om tjänsten, företaget och branschen, desto lättare kommer det att bli att hitta starka budskap. Det finns också två andra viktiga aspekter att utgå ifrån när du förbereder dina budskap:
En intervju inleds ofta med lite småprat och kanske en erbjuden kopp kaffe för att bryta isen och ge tid för båda att bekanta sig med varandra. Därefter är det vanligt att arbetsgivaren börjar med att berätta om företaget och tjänsten, för att sedan påbörja intervjun. De frågor som vanligtvis ställs under en intervju kan delas in i tre olika kategorier. Nedan beskriver vi dem, hur du ska förhålla dig till dem och vad du ska tänka på.
Ha det klart för dig vilka dina starkaste argument är till varför du passar in i organisationen, den kultur som finns på arbetsplatsen och i arbetsgruppen som tjänsten tillhör. Låt sedan dessa argument komma fram i dina svar. Du kommer säkerligen få frågor som handlar om dig som person och då gäller det att svara på dem med dig som “yrkesperson” som utgångspunkt, och inte som privatperson. Ge gärna exempel från tidigare erfarenheter för att göra dina svar tydliga och mer trovärdiga.
Varje organisation har sin kultur: Olika sätt att arbeta, olika ledarstil och olika sätt att samarbeta. För att du ska trivas och göra ett bra jobb behöver dina och organisationens synsätt stämma överens. Kulturell matchning blir en allt viktigare del vid rekrytering och flera frågor kretsar kring det temat. En del av de mest udda frågor man kan få under en intervju handlar också om just detta tema.
Se till att ha koll på vilka dina styrkor och svagheter är inför den här rollen. Få fram vad du tidigare har erfarenhet från som är till fördel om du påbörjar den här tjänsten och lyft upp det genom att berätta om tidigare erfarenheter och resultat du uppnått. Här handlar det om att matcha din kompetens och tidigare erfarenheter med den kompetens som krävs och efterfrågas.
På samma sätt måste du också ha klart för dig vad dina svaga sidor är. Alla människor har svaga sidor och att berätta om dem visar att du har koll på dem och att du jobbar på att bli bättre. Att berätta att man inte har några svaga sidor, eller genom att presentera en bra egenskap ur en negativ synvinkel, får det bara att låta som att du har dålig självinsikt eller döljer något. Ett exempel på ett sådant svar är att man är “för engagerad” eller att man “tar på sig för mycket jobb”.
Ett grundläggande område för intervjun är förstås att klargöra att du faktiskt kan göra jobbet. Det här handlar dels om de formella meriterna, som utbildning, erfarenheter eller olika typer av licenser och yrkesbehörigheter. Dels om de mindre formella kompetenserna, som dina personliga egenskaper och styrkor, eller värderingar och synsätt som är viktiga för jobbet och arbetsgivaren.
Tänk på att de inte vill anställa dig för att göra dig en tjänst. Att anställa dig är ett ömsesidigt utbyte; de får en duktig medarbetare och du får vara på en arbetsplats som ger dig “någonting”. Ha klart för dig vad detta “någonting” är för något och förklara hur detta gör att du kommer göra ett bra jobb när du fått tjänsten. De vill veta hur det här jobbet är ett naturligt nästa steg för dig och vad ditt nästa steg efter att du fått jobbet är – var din drivkraft ligger.
Visa att du kan någonting om organisationen och se till att vara ordentligt påläst, både för att kunna svara på frågor, men också för att det ska kunna avläsas mellan raderna under intervjuns gång. Nöj dig inte med uppenbar information som går att läsa sig till på organisationens informationssidor, utan gå djupare än så. Besök andra medarbetares profiler på LinkedIn för att få en bild om strukturen och kompetensen, Googla, hör dig för bland vänner och bekanta som känner till arbetsplatsen etc.
Man gör ett bättre jobb när man jobbar med sådant man gillar och i en organisation man tror på. Ditt engagemang och din förståelse för den organisation du ska vara i, kommer att vara ett viktigt tema under intervjun.