Det intryck vi gör på andra, är inte alltid det vi själva tror. För att forma det intryck du ger, behöver du bli uppmärksam på hur det du säger och gör, kan uppfattas. Du behöver träna på att se från någon annans perspektiv.
Gör en sökning på dig själv. Titta på de första träffarna du får upp och försök sätta dig i ett utifrån-perspektiv. Om det här var första gången du hörde talas om den här personen, hur skulle du uppfatta den då baserat på sökresultatet?
Gå därefter in på de sociala medier du är aktiv på. Titta på vad du skriver där. Kom ihåg: Försök se från ett utifrån-perspektiv.
Erkänn, du har också googlat dig själv. Alla gör det ibland. Man är förstås lite nyfiken på vad som kommer upp.
Men det är förstås inte bara du som Googlar dig själv. Och det är inte bara du som upptäcker spännande inlägg i sociala medier, som ibland leder dig vidare till en person du inte tidigare kände till. Personer som du aldrig har träffat och som skulle kunna ha en enorm betydelse för din framtid, finns där ute hela tiden. De kommer att bedöma dig baserat på det intryck du gör online. Vare sig du är synlig online eller inte.
Att göra ett gott intryck är viktigt när du ska träffa nya människor i ett jobbsammanhang och inte minst när du är intresserad av ett nytt jobb eller ett nytt uppdrag.
Många kollar upp sina nya samarbetspartners på Facebook eller Instagram.
Du kommer att bli bedömd baserat på vad andra ser om dig. Din ton, hur ofta du postar, vad du postar, hur öppen du är (eller inte är), vad du står för.
Efter att du har läst den här guiden kommer du kunna börja ta kontroll över de intryck du gör online: