Det finns olika syften med att använda LinkedIn i rollen som konsult. Vi ska fokusera på ett av de viktigaste och vanligaste: Använda LinkedIn som verktyg för att hitta nya kunder och uppdrag. LinkedIn är världens största professionella nätverk och en naturlig plats för att skapa nya kontakter. Även när man skapar nya kontakter utanför LinkedIn så är LinkedIn en ett perfekt verktyg för att behålla kontakten och för att samla sitt professionella nätverk.
Det här är vad kontaktskapande på LinkedIn handlar om:
Man skulle kunna säga att LinkedIn är som ett enda stort affärsmingel. Eller ett jättelikt alumninätverk, en telefonbok, en samling visitkort, eller helt enkelt en gigantisk CV-bank… På LinkedIn kan du beskriva dig själv, dina erfarenheter och vad du är bra på. Du kan se till att de personer som du vill ska hitta dig, också hittar dig. Du kan hitta och ta kontakt med personer och företag du är intresserad av. Och du kan vara med i diskussioner, ta del av information inom ämnen som intresserar dig eller hålla dig ajour med vad som händer inom din bransch. Och du kan självklart använda och utveckla ditt kontaktnät.
En halvdan LinkedIn-profil som knappt används är inte mycket värd, men om du lägger ner lite energi och bygger en bra grund så kan LinkedIn vara till mycket stor hjälp, oavsett om målet är att aktivt söka nya uppdrag, att långsiktigt utveckla ditt kontaktnät, eller att finnas tillgänglig när någon söker efter din kompetens. LinkedIn tar bort barriärerna och gör det lite lättare att hitta och ta kontakt med nya människor.
Vad är det som gör LinkedIn så effektivt för att hitta uppdrag eller för att utvecklas i jobblivet? I grund och botten handlar det om storleken på nätverket och om de funktioner som finns för att underlätta för uppdragsgivare och konsulter. Ju bättre du utnyttjar LinkedIn’s styrkor och fördelar, desto längre kan du nå.
Här är några av de största anledningarna till att LinkedIn är så effektivt:
Att komma igång med LinkedIn kan gå snabbt. Det första steget är att registrera ett konto. Du kommer att bli guidad steg för steg hur du ska gå tillväga och vilka uppgifter du ska fylla i.
Känner du att du vill jobba med din presentation innan du gör din profil offentlig? Om du ska skapa en helt ny profil kan du hoppa över de steg där LinkedIn ber dig bjuda in dina kontakter. Även om det ibland ser ut som att du måste skicka inbjudningar, så går det att hoppa över. När du jobbar med din profil kan du också stänga av de aviseringar som annars visas för ditt nätverk när du uppdaterar din profil. Tänk bara på att syftet med att finnas på LinkedIn faktiskt är att synas. För det mesta är det bäst och enklast att bara ta det som det kommer: Lägg till de kontakter du känner för och låt ditt nätverk veta att du gjort en uppdatering av din profil.
Hur man använder LinkedIn är förstås individuellt. Hur mycket tid du lägger ner och vilka strategier du tillämpar beror bland annat på vad du jobbar med och vilken situation du befinner dig i just nu. Jobbar du med försäljning, rekrytering, kommunikation eller marknadsföring så kan det finnas anledning att lägga rätt mycket tid på LinkedIn eller andra social medier – det kan till och med vara en central del av dina arbetsuppgifter. Samma sak när du är i en aktiv och intensiv period av att hitta uppdrag och projekt. Då finns det stor anledning att jobba aktivt med LinkedIn och ditt kontaktnät.
Men du kan få effekt även med lite mindre insatser. Den stora styrkan med LinkedIn är att du kan bli upptäckt av andra, och det kan du bli även om du inte är jätteaktiv. Med största sannolikhet har sökningar efter din kompetens redan gjorts många gånger och troligen även efter ditt namn. Kommunikation på sociala medier och på Internet överlag handlar mycket om att vara relevant och att synas där andra söker, när de söker. Och det bör du ha som utgångspunkt för din närvaro på LinkedIn. När någon söker efter din kompetens så vill du att just du ska ligga bra till i sökresultaten. När någon då kikar närmre på dig så vill du ge en trovärdig och intressant bild som får personen att vilja ta vidare kontakt.
Ett bra förhållningssätt till LinkedIn är därför att bli en person som andra vill ta kontakt med. Bli en person som andra hör av sig till med frågor, funderingar, idéer, lösningar och förslag. Eller för att dela med sig, be om råd, att äta lunch, eller jobba tillsammans.
Det kommer fortfarande inte att hända av sig självt. Du behöver skapa förutsättningarna för att andra ska hitta dig och du behöver en stark profil som skapar nyfikenhet och intresse och får den som hittar dig att också ta kontakt. Men det behöver heller inte ta jättemycket tid, du kan komma långt med att göra punktinsatser då och då.
Effekt på LinkedIn är en faktor av profilstyrka och outreach (vi väljer att använda det engelska uttrycket outreach, vilket betyder ungefär “nå ut”). Du bör ha en profil som är stark. Och du bör ha en stor outreach, det vill säga synas för och nå ut till många. Har du en väldigt stark profil kan du få effekt även utan att nå ut så mycket. Och har du en stark outreach så kan du få effekt även om din profil inte är så stark.
Bäst är alltid att jobba med båda aspekterna, men det går ofta bra att lägga mer fokus på det ena eller det andra. Vi återkommer till både profilstyrka och outreach längre fram.