Kontakter på LinkedIn är ömsesidiga, det vill säga en kontaktförfrågan måste också accepteras innan en kontakt är knuten. Antingen så etableras en kontakt genom att du skickar en förfrågan och personen som mottagit den accepterar den. Eller så får du en kontaktförfrågan som du väljer att acceptera. Om du inte accepterar en kontaktförfrågan, eller väljer att avslå den, så etableras ingen kontakt. Det finns även andra typer av relationer på LinkedIn, man kan till exempel följa någon utan att vara kontakter – men det är kontakterna som är själva ryggraden på LinkedIn.
En grundläggande princip är att du syns mer och själv ser mer, ju fler du har kontakt med. Om någon till exempel skriver “konsult inom lean” i sökfältet på LinkedIn så är sannolikheten högre att de hittar just dig, ju närmare de står dig i nätverket. Så om personen har kontakt med dig (1st degree connection) hamnar du troligen längst upp. Har ni inte kontakt med varann, men däremot har gemensamma bekanta (2nd degree connections) kommer du troligen att synas, men lite längre ner. Och för personer som era gemensamma kontakter i sin tur känner (3rd degree connections) kommer du synas ännu lite längre ner. Det innebär att varje kontakt (även om den kan tyckas avlägsen) ökar dina möjligheter att synas exponentiellt och du ökar effekten av din närvaro på LinkedIn.
Ditt “nätverk” på LinkedIn anses bestå av dina dina kontakter på första, andra och tredje nivå, samt de personer som är med i samma grupper som du är med i, även om ni i övrigt inte har kontakt med varandra. Därför har även grupper en stor effekt på hur du syns på LinkedIn.
Kom ihåg att effekt på LinkedIn är en faktor av profilstyrka och outreach. Profilstyrka x Network Outreach = Effekt. Har du en väldigt stark profil kan du få effekt även utan att nå ut så mycket. Och har du en stark outreach så kan du få effekt även om din profil inte är så stark. Bäst är alltid att jobba med båda aspekterna, men går ofta bra att lägga mer fokus på det ena eller det andra.
Det finns olika strategier för hur man hanterar inkommande kontaktförfrågningar.
Den första är att gå brett och acceptera alla förfrågningar. Det är förstås på ett sätt enklast. Det finns dessutom fördelar med det eftersom man kommer åt fler personers nätverk. När du är relativt ny på LinkedIn kan det definitivt finnas skäl att vara ganska frikostig och släppa in de flesta i ditt nätverk. Ju fler du har kontakt med desto fler personer i deras nätverk kan du också se vid till exempel sökningar. Samtidigt blir din profil mer komplett och trovärdig. Det är som i många andra sammanhang så att en person som många kontakter kan uppfattas på ett mer positivt och trovärdigt sätt.
Den andra strategin är att ha en mer begränsad syn där man väljer mer noggrant vilka kontaktförfrågningar som man accepterar. Fördelen här är att det kan vara lättare att bygga ett starkt nätverk om utgångspunkten är lite färre men mer relevanta personer. Vilka personer du har kontakt med ger också en bild av dig och vem du är – att gå alltför brett kan därför vara en nackdel. En princip man kan tillämpa är att acceptera förfrågningar från personer man har träffat eller ser en anledning att träffa. Det vill säga; Acceptera förfrågningar från personer du känner, har träffat, har kontakt med; eller som du vill (eller kan tänka dig) lära känna, träffa eller ha kontakt med.
Om du tillämpar den första, bredare strategin, när du är ny på LinkedIn så kan du försöka nå uppåt 200 kontakter i ett första led. Därefter kan du övergå till den andra strategin, börja bli mer återhållsam och fokusera på de personer som verkligen är relevanta och som också stärker bilden av din egen expertis.
Använd samma princip som ovan även i valet av personer du vill söka upp. Det vill säga sök upp personer som du har träffat eller som du skulle vilja träffa. Börja med de personer du jobbar och har jobbat med; medarbetare, kunder, leverantörer etc. Det är ett sätt att behålla kontakten eller i alla fall underlätta att kunna återuppta den och enkelt veta vad personer gör nu.
När det kommer till kontakter på LinkedIn – och i vilket sammanhang som helst – är det allra viktigaste att vara personlig. Här luras de allra flesta av funktionerna på LinkedIn och skickar ut opersonliga standardiserade kontaktförfrågningar. Det här ska du undvika.
Kontaktförfrågningar från människor som du inte har en aning om vem de är – utan att de förklarar något kring vad de vill – är vanliga. De enda tillfällen när man kan skicka en kontaktförfrågan till någon utan att anpassa den, är om man känner personen mycket väl, jobbar nära ihop eller om det är en person som man precis har träffat – då blir det lite som att lämna över ett visitkort – introduktionen är ju så att säga redan gjord. I alla andra fall rekommenderar vi att du presenterar dig och talar om varför du vill ha kontakt med personen.
Det viktigaste kommunikationssättet på LinkedIn är InMail. Det är helt enkelt LinkedIn’s eget meddelandesystem. InMail är effektivt som kommunikationsmedel. Dels har du direkt en kommunikationskanal till människor du hittar på LinkedIn och slipper leta andra kontaktuppgifter. Dels har InMail generellt en bra svarsfrekvens. LinkedIn säger själva att svarsfrekvensen på InMail är 2,6 gånger högre än på vanlig e-post, vilket bland annat beror på att man kan få påminnelser när man inte svarat.
För att ta kontakt med någon öppnar du personens profil och klickar på knappen för att skicka meddelande.
InMail är en av de funktioner där det kan vara läge att överväga att använda Premium-versionen av LinkedIn. Du kan alltid skriva till premium-medlem som valt att kunna bli kontaktade, och de kan alltid skriva till dig. Du kan också alltid skriva till personer som du har förstahandskontakt med. Men sedan tar det stopp om du inte är premium-medlem. Du kan inte skicka meddelanden till personer längre bort än förstahandskontakter och de kan heller inte ta kontakt med dig (om de inte i sin tur är premium-medlem).
I Sverige går det ofta rätt bra att hitta kontaktuppgifter till folk genom att bara googla dem, men söker du kontakt med någon utomlands kan det vara betydligt svårare utanför LinkedIn. Man kan också tänka på att rekryterare generellt kan skicka meddelanden till dig och du kommer då kunna svara, även om du inte är premium-medlem. Därför kan det vara klokt att skaffa Premuim-versionen om du vill kunna ta första steget att nå andra, men kanske inte lika värt det om du inte vill ha den möjligheten.
Gå med i grupper som är relevanta för ditt yrke och för din bransch. Följ diskussioner som pågår i de olika grupperna och bidra gärna till dem. Våga visa att du har en åsikt och att den är värd delas med andra. Var heller inte rädd för att ställa frågor och ta hjälp om du behöver.
Undvik däremot att försöka sälja i grupper – det fungerar generellt mycket dåligt. Meningar som “Kolla vår nya superprodukt”, “nu får du 50% rabatt” eller “Företaget AB i ny affär med Bolaget AB” ignoreras och skadar ditt förtroende snarare än gör nytta för din försäljning. Var hjälpsam och visa på din expertis, så kan det leda vidare till en ny affär.
En annan stark anledning till att vara med i grupper är att de personer som är med i samma grupp som du kommer se större delar av din profil och du kommer att komma längre upp i sökningar som dessa personer och deras kontakter gör. Ni hamnar alltså i samma nätverk, även om ni inte har några gemensamma kontakter. Genom att vara med i grupper så vidgar du ditt nätverk, förutom att du får möjlighet att följa och delta i spännande diskussioner och ta del av intressant information.