Forskning visar att vi människor tenderar att dras till möjligheter och potential. Det är inte för allt fantastiskt du gjort tidigare som du kommer att få ett jobb. Utan för alla nya fantastiska saker du kommer göra. Även om vad vi har gjort är en del i att visa vad vi klarar av, så behöver vi tydligt även kommunicera framtid och potential.
En av framgångsfaktorerna för ett starkt personligt brev är att påvisa potential.
Det är tyvärr vanligt att man skriver att ens mål är att man vill ”få nytta av utbildningen” eller ”användning av tidigare erfarenheter och egenskaper”. Nästan alltid när man skriver så gör man det för att man har sett att andra gör det, det är en klyscha. Men tänk efter, vad säger det din tilltänkta arbetsgivare? Du vill alltså ha jobb bara för att du råkat läsa en viss linje? Eftersom du har vissa egenskaper och erfarenheter är det väl lika bra att du använder dem, trots att du kanske vill syssla med någonting helt annat, eller? Det är tyvärr lite som att säga att du vill köra någons bil bara för att du har körkort – inte särskilt övertygande.
Ett mål är inte att använda kunskap du redan har, det är att lära sig någonting nytt eller uppnå något som du inte har uppnått tidigare: att du har en riktning (ett mål är inte ett mål om du redan har det, inte sant?) Vi testar, vilken av de här två målformuleringarna tror du att din arbetsgivare helst vill se:
Den första formuleringen signalerar stagnation, att man är nöjd och inte särskilt engagerad. Den andra visar på målsättningar, potential och ambition.
Riktning är alltså viktigt, men passion då? Jo, passion kan också vara en viktig del i en målsättning. Det behöver inte vara det, men det är det ofta och är dessutom en attraktiv del av en målsättning ur en arbetsgivares perspektiv. Tänk dig att vi lägger till följande mening till vårt andra alternativ här ovanför:
Din målformulering är inte längre ”jag har rätt utbildning, ge mig ett jobb nu” utan mer ”jag har en riktning och passion för det här som gör att ni kommer att ha nytta av mig”.
Motstå frestelsen att skriva en standardformulering när du skriver ditt personliga brev, utan skriv istället en formulering som har riktning (och helst passion).
Ditt CV beskriver din bakgrund, vad du gjort, vilka utbildningar du gått, vilka jobb du haft. Det handlar om dig. Men ett jobb är en relation mellan två parter; mellan dig och din arbetsgivare. Så på samma sätt som ditt CV har fokus på dig, bör ditt personliga brev ha fokus på arbetsgivaren och matchningen mellan er.
Anpassa alltid din ansökan specifikt efter den arbetsgivare du söker dig till och den tjänst du vill ha. Som arbetsgivare eller rekryterare vill jag veta att du har en anledning att söka dig till just oss! Om jag redan i det personliga brevet märker att du till exempel förstår hur vi skiljer oss från våra konkurrenter – och att det är därför du valt just oss – så kommer jag att vilja träffa dig. Du behöver med andra ord visa varför du söker jobb hos just det här företaget.
Genom att visa att du känner till arbetsplatsen och förstår rollen du söker, visar du att du är engagerad och att du tänkt igenom ditt val. Här gäller det att gå utanför det uppenbara och verkligen visa på djupet att du valt dem av en anledning.
Googla organisationen, undersök deras närvaro i sociala medier, ta reda på deras vision eller fråga någon du känner som jobbar där för att skapa en grundlig bild av vilka de är. Visa även på att du förstår rollen genom att beskriva likheter med tidigare roller, de delar du ser mest fram emot eller vilka resultat du ser fram emot att uppnå.
Det finns inga standardformuleringar eller one-size-fits-all-svar som funkar här. Varför just du valt att söka dig till just det här företaget är unikt. Och det är också därför det är så starkt. Här är i alla fall några tips på hur du kan tänka för att komma på vad du ska skriva:
För att ditt personliga brev ska vara trovärdigt behöver du föra fram att du verkligen har det som rollen kräver. Dels behöver du ge en bild av att du uppfyller de formella kraven för tjänsten. Dels behöver du visa att du kan åstadkomma resultat. Dels behöver du ge trovärdiga beskrivningar av dina personliga egenskaper. Utbildning och erfarenhet är en del av det här, men du måste också berätta vem du är som person i din yrkesroll.
Använd dina egenskaper för att beskriva vem du är och vad du kan uppnå tack vare dem. Tänk på att en egenskap inte är samma sak som en färdighet. En egenskap är någonting som du är, inte någonting som du kan.
Genom att knyta resultat till dina egenskaper så skapar du en mer trovärdig bild. Det är dina unika egenskaper som skapat de resultat du tidigare åstadkommit – inte slumpen eller tur. Om du har tydliga, konkreta resultat du uppnått, så ange dem. Se tillbaka på dina tidigare tjänster och ställ dig frågan om det fanns några mål när du började och hur de uppnåddes, eller hur det var annorlunda när du slutade jämfört med när du började.
Det behöver inte alltid vara uttalade mål, utan kan också vara i form av till exempel effektivisering, förbättrade relationer med andra avdelningar, en hög arbetsbelastning, goda resultat eller något annat som du är extra stolt över.