Du känner starkt att starta eget företag skulle passa dig allra bäst. Problemet är bara att du inte riktigt vet vad det är du ska erbjuda... Innan du säger upp dig: red ut vad som är din grej.
Det finns flera skäl till att människor vill starta eget. Ofta är det inte heller en enda orsak utan en mix av olika komponenter. Men man kan ändå dela in skälen i olika, distinkta grupper. Vi har valt att kalla dem Dregel, Hjärta, Cash och Livsstil.
Om du tillhör dregelgruppen besitter du förmodligen redan en specialkompetens som med tiden blir ännu mer specialiserad och därmed också smalare och smalare. Det är något som även påverkar dina uppdrag och ditt kundunderlag. Som specialist behöver du ofta vända dig till de allra största företagen – de är bara de som har råd och behov av Sveriges bästa experter. Eller så kan du behöva vända dig till mindre men specialiserade bolag, vars kärnkompetens ligger inom ditt område. Småkunder är förmodligen inte för dig. Det här gör att din målgrupp är ganska tydlig, men också begränsad och det är något du måste ta i beaktande.
Den som tänker med hjärtat drivs till stor del av sina värderingar. Fundera därför lite extra över vilka värderingar som dina kunder ska stå för. Din grej är kanske till exempel att stötta företag som har en tydlig inriktning på att förbättra människors miljömedvetenhet. Då blir själva tjänsten du utför inte det allra viktigaste, det är istället syftet bakom som har störst betydelse för dig.
Om det är pengar som är det vägande skälet till att du vill bli egenföretagare behöver du gräva lite djupare. Ett bra sätt är att utgå från följande frågeställningar:
När du har tänkt igenom detta sätter du upp en hypotes. Bestäm något som du ska tjäna pengar på och fundera sedan över vad som skulle kunna hindra dig från att uppnå det uppställda målet: Vilka är de svaga faktorerna? Vilken är den största risken för att det här inte kommer att fungera?
Om det är cash som driver dig vill du få in pengar i bolaget så fort som möjligt. Det innebär att du mycket snabbt måste testa marknaden, för att sedan gå tillbaka och revidera resultatet. Då finns det ytterligare många frågor som du bör ställa dig: Vad är det egentligen jag testar? Är min målgrupp fel eller är det min tjänst det är fel på? I det här skedet finns det flera välkända metodiker att inspireras av: Lean Startup Machine och Business Model Canvas är ett par exempel.
Det handlar helt enkelt om att på ett strukturerat sätt hitta fram till en egen nisch, där du kan tjäna pengar. Bolaget Mappyful är ett bra exempel. Företaget startades med målet att dra in pengar. Så var fanns möjligheten? Grundarna kunde konstatera att många människor sökte efter posters på nätet. Många sökte också efter kartor från sitt närområde. Mappyful började därför trycka upp stiliserade kartbilder av valfria, geografiska platser. Företaget testade idén genom att lägga ut annonser på Google för att se om människor klickade på annonserna. Bit för bit byggdes företaget upp.
Cash är också en viktig komponent för den som söker en speciell livsstil. En del av dem som är ute efter en viss livsstil drömmer kanske i realiteten om att jobba så lite som möjligt – flytta till Bali och småjobba på distans. Om det är din dröm måste du verkligen också ta fasta på cash och hitta intäktsströmmar som kan ge dig den efterlängtade livsstilen.
Grattis! Nu är det bara att köra. Börja smått och satsa så mycket som din tid och energi tillåter. Många börjar bygga upp ditt egna företag samtidigt som man behåller det jobb man redan har. Glöm inte att allt inte behöver vara perfekt från starten och att du inte behöver ha koll på allt innan du börjar. Det mesta löser sig med tiden och du kommer figure it out as you go.