Article

Vem får jobbet och varför? Exempel som förklarar

Det handlar om matchning

All rekrytering handlar om matchning. Du ska hitta rätt jobb, arbetsgivaren ska hitta rätt medarbetare och rätt kompetens ska paras ihop med rätt arbetsuppgifter. Så vad behöver du tänka på när du sett platsannonsen som det i princip står ditt namn på?

Ett exempel med två kandidater

Nu ska du få följa två kandidater, ekonomerna Agnes och Sofia, och se hur det går för dem när de söker samma tjänster. Vem får jobbet och varför?

Fall 1: Modeföretaget 

Det stora, svenska modeföretaget med tusentals anställda runt om i världen söker folk. Närmare bestämt är det en ekonomiassistent till en av ekonomiavdelningens tre enheter som behöver ersättas.

Företaget publicerar en annons där kraven beskrivs: Examen i företagsekonomi, minst fem års arbetslivserfarenhet som ekonom och kunskap i programmet Visma.

Agnes tycker det låter helt perfekt. Hon har nämligen en kandidatexamen i ekonomi, kan Visma på sina fem fingrar och har jobbat med ekonomi i åtta år.

Sofia däremot har bara fyra års erfarenhet och nämner varken Visma eller någon examen i sin ansökan. Däremot berättar hon att hon älskat mode ända sedan hon var liten och att hållbarhetsfrågor ligger henne varmt om hjärtat. Dessutom har hon tidigare arbetat för en stor, spansk modekedja i samband med att företaget bytte redovisningsmetod för att möta den ökande e-handeln.

Ytterligare ett par hundra personer sökte jobbet, men slutligen gick jobbet till – Sofia. Hon saknade visserligen några av de formella kompetenser som efterfrågades, men hennes intresse för mode och hållbarhet gjorde henne relevant. Det visar sig dessutom att det stora modeföretaget står inför utmaningen att byta redovisningsmetod, just på grund av ökad e-handel. Att Sofia har erfarenhet av ett sådant projekt, och dessutom från en konkurrent, blir hennes trumfkort som i slutändan väger högre än formell kompetens.

Fall 2: Byggfirman

Samtidigt med tjänsten på modeföretaget söker Agnes och Sofia också en annan tjänst. Det är Berras bygg och anläggning som söker en ekonomiassistent. Bolaget har 56 anställda och drivs av grundarna, två män i 50-årsåldern. Hittills har ägarna själva skött ekonomin, med hjälp av en redovisningsbyrå. De har dock insett att det vore bättre om någon med specialkompetens skötte ekonomin internt, något som dessutom skulle minska kostnaderna för redovisningsbyråns tjänster.

Kraven beskrivs: Examen i företagsekonomi, minst fem års erfarenhet och kunskaper i systemet Economica.

Ett 20-tal personer söker tjänsten. I det här fallet hamnar Sofias ansökan direkt i papperskorgen. Hon uppfyller inte något av de formella kraven och har inte heller några andra erfarenheter eller kompetenser som kan vara värdefulla för byggfirman.

Agnes ansökan fångar däremot de båda ägarnas intresse. Den här gången har hon varit lite mer utförlig och bland annat berättat att hon är van att arbeta självständigt. Ägarduon inser att det just är en sådan person de behöver. Den blivande ekonomiassistenten har ju inget stöd att vänta internt och måste själv sköta all kontakt med redovisningsbyrån.

Agnes ligger mycket bra till – tills Eva kommer in i bilden. Hon ger visserligen ingen mer personlig beskrivning av sig själv i sin ansökan, men förutom att hon arbetat i sex år och har en kandidatexamen i ekonomi har hon, till skillnad från Agnes, jobbat i Economica. Att hon redan kan systemet som företaget använder känns tryggt, tycker ägarna. Därför blir det också Eva som får tjänsten.

Vilka slutsatser kan man dra?

I det första fallet med modeföretaget fanns tydliga krav ställda, men även andra faktorer som spelade in i valet av kandidat. I det andra fallet med byggfirman blev de formella kraven avgörande.

Det går med andra ord inte att göra en modell som passar in på varje rekryteringsprocess, varje tillfälle är unikt. Det finns dock några punkter som du bör ta fasta på:

  • Platsannonsen – en önskelista. Nej, du kanske inte kan pricka av varje kompetenskrav i annonsen. Men en platsannons fungerar precis som en önskelista: Företaget vill så klart ha allt, men kan inte alltid få det. Därför ska du inte låta bli att söka en tjänst bara för att du inte uppfyller samtliga krav.
  • Alla gillar överraskningar. Visst är det roligt om man får några av julklappar man skrivit på sin önskelista, men överraskningar är nästan ännu bättre. Gör därför som Sofia – berätta något som företaget inte ens tänkt på att efterfråga, som till exempel kompetens från ett konkurrerande företag.
  • Personligt är bäst. Presenten du blir gladast över är troligen den som är mest personlig, där du känner att givaren ansträngt sig för att hitta rätt gåva. Det samma gäller när du söker jobb: Visa att du ansträngt dig med din ansökan och att du har personliga egenskaper som gör dig till rätt person för tjänsten.
  • Stick ut. Se till att skilja dig från mängden. Hitta en kombination av erfarenheter, kompetens och personliga egenskaper som gör dig unik. 
  • Byt perspektiv. Du vet förmodligen varför du vill ha jobbet, men försök att även sätta dig in i arbetsgivarens perspektiv. Vad är det man söker och varför? På vilket sätt kan du motsvara förväntningarna? Ibland har inte arbetsgivaren själv riktigt insett vad det är man behöver. Hjälp därför de att få upp ögonen för vilken medarbetare det är man har behov av och visa att du är den personen.
  • Sist men inte minst: Allt är inte hugget i sten från början. Ser du en annons för en tjänst som intresserar dig och som du tycker att du passar för – sök!