Funderar du på att starta eget? Kanske har du gått en starta eget-kurs, läst på vad Skatteverket tycker att man bör tänka på, googlat på artiklar i ämnet. Flera gånger har du säkert läst att du måste ha en affärsplan.
Det finns så klart tillfällen när du behöver en – men egentligen bara när det är någon annan som kräver det. Om du till exempel ska ansöka om banklån, söka investerare eller olika former av bidrag kommer din affärsplan att efterfrågas.
Däremot finns det inget egenvärde i att lägga ner en massa tid och energi på att göra en affärsplan. Var därför pragmatisk och sätt ambitionsnivån utifrån vad din motpart efterfrågar: Ska du låna pengar av dina föräldrar eller vill du låna fem miljoner av banken? Behovet av en detaljerad affärsplan kommer troligtvis att se väldigt olika ut i de båda fallen.
De allra flesta som startar eget bolag börjar dock inte med att ansöka om pengar från olika håll, och då kan man skippa affärsplanen: Fastna inte i målgruppsanalyser, ekonomiska kalkyler och formuleringar om verksamhetsmål. Ha istället en mer lättrörlig, flexibel och experimentell utgångspunkt i ditt nyföretagande. Du kommer ändå att vara tvungen att pröva dig fram för att hitta den mest framgångsrika vägen. Testa dig istället fram till vilken tjänst eller vara du ska sälja och vilken som är din målgrupp, och gör det så fort som möjligt. Ge sedan dig själv tillräckligt med tid att utvärdera resultatet, för att därefter fortsätta att pröva dig fram.
På det sättet växer din affärsplan istället fram efter hand. Kanske den är klar först efter ett par år – det är först då som du har lärt dig vilka marknadsföringskanaler som fungerar, vilka dina viktigaste försäljningsargument är och var dina kunder finns.
Men om du ändå vill ha lite mer metod och struktur i ditt arbete finns det flera olika angreppssätt som ofta är mer effektiva än affärsplaner. Trenderna kommer och går och det finns många modeller att välja mellan. Det viktiga är att du hittar en modell som passar dig. Vi ska här bara nämna ett par av de mest populära:
Den här modellen går ut på att du skriver ner sådant som kan tänkas vara viktigt för din verksamhet, för att sedan förändra och förfina efter hand. I en klassisk canvas skriver du in värdet du ska erbjuda dina kunder i mitten. Till höger tar du upp det som rör kunden. Det kan handla om vilka målgrupper du vänder dig till och vilken relation du ska ha till dem, om du till exempel ska kommunicera via en webbsida eller ha direktkontakt. Till vänster skriver du upp det som är internt, som vilka aktiviteter som utgör kärnan i bolaget. Om du ska starta en konsultverksamhet handlar det kanske om att hålla föreläsningar och erbjuda rådgivning. Skriv också upp dina viktigaste tillgångar, som till exempel kunskaper du har. Ta också upp dina viktigaste partners, personer eller företag som du kan samarbeta med och få hjälp av. Underst noterar du intäkter och utgifter. Det handlar inte om några kalkyler utan om att konkretisera var pengarna är tänkta att komma ifrån och vad som kommer att kosta, till exempel kontorshyra och marknadsföring.
Modellen tillhör en metodik som kallas Lean Startup Machine. Modellen ger dig en metod när du ska testa och experimentera och hjälper dig att dra slutsatser. Det första du ska göra är att dela upp ditt företagande i tre områden genom att svara på följande frågor:
När du formulerat dina svar testar du sedan en punkt i taget. Låt säga att du tidigare arbetat inom företagshälsovården: Din företagsidé är att erbjuda större företag som har företagshälsovård analyser av hur medarbetarna mår, för att på så vis minska kostnaderna för företagshälsovården och få medarbetarna att må bättre.
Börja då med att vända dig till dina potentiella kunder och presentera ditt erbjudande. Om de inte nappar måste du byta ut en av dina tre variabler, förslagsvis testa med en annan målgrupp. Fungerar inte det kanske du istället ska utveckla en ny tjänst. Och så vidare.
På Youtube hittar du många klipp och tankeväckande exempel på hur de båda modellerna fungerar i praktiken.
Oavsett hur du väljer att arbeta – lämna skrivbordet och ge dig ut i verkligheten. Prata med människor, se hur de reagerar på din affärsidé. Ring personer som kan ge dig input, gör en enkät, lägg ut några annonser om din tjänst eller produkt på Google för att se om du får respons.
Det här är dessutom ett arbete som du kommer att ha stor nytta av den dag du faktiskt behöver en affärsplan, att till exempel presentera för banken. Då måste du kunna visa vad du bygger dina kalkyler på, och för att göra det måste du ha testat och experimenterat så att dina antaganden har förankring i verkligheten.