En duktig arbetsgivare med en etablerad HR-avdelning och en bra chef har någon form av incheckning med sina nyanställda medarbetare efter några månader för att se hur det går.
För att få ut så mycket som möjligt av en sådan incheckning är det bra om du förbereder dig.
Fundera över vilka frågor som kan tänkas komma upp och gå igenom dem med dig själv i förväg. En given fråga från din chef eller organisationens HR-ansvariga är naturligtvis hur du tycker att det gått hittills.
Inom vissa organisationer finns kanske inte en uttalad process för incheckning, men däremot en väldigt bra chef och processen sker helt naturligt. På andra arbetsplatser rullar allt bara på och ingen tänker på att höra hur det går för de nyanställda. Men oavsett vilket har du ett eget ansvar för att stämma av med dig själv. Hur du trivs på ditt nya jobb, hur du utvecklas och hur du kommer till din rätt beror till stor utsträckning på dig själv.
När du börjar på ditt nya jobb bör du därför lägga in en incheckning med dig själv i almanackan efter till exempel 30 eller 90 dagar. Skriv efter hand ner sådant som du funderar över, men spara det till incheckningen i stället för att grubbla på det här och nu.
När du så småningom har en incheckning med dig själv, ställ då frågorna som chefen eller den HR-ansvariga skulle ha ställt. Därefter kan du komplettera med andra frågor, som en chef kanske inte skulle ställa:
Ett sätt att ta sig an incheckningen kan vara att utgå ifrån 4C-modellen, som inom många organisationer ligger till grund för onbording av nyanställda. Har din nya arbetsgivare levt upp till den eller finns det brister inom något av områdena?
Modellen är framtagen av Talya N.Bauer, professor vid Portland State University och 4C står för de fyra dimensioner som bör ingå i en fungerande introduktion:
När du väl haft den här genomgången med dig själv ser du klart vilka saker som kan förbättras. Mycket kan du göra på egen hand, som att till exempel skaffa information som du behöver. Annat kan du behöva prata med din chef om. Boka ett möte för en avstämning och för att bolla lite kring din roll i organisationen. Och boka gärna ett möte med chefen även om allt fungerar bra och berätta att du gjort en liten check-in med dig själv. De flesta chefer vill ha engagerade medarbetare och ett sådant möte blir ett sätt att bygga en relation och ge en positiv bild av dig själv.
En del av svaren du gett dig själv vid incheckningen behöver du troligen inte ens gå vidare med. Det har ofta ett värde i sig att förtydliga saker för sig själv och sätta ord på dem. När väl det är gjort kan man i många fall släppa dem.