För inte så många år sedan så utgjordes ens nätverk av familj, vänner och kollegor, det vill säga personer som man faktiskt fysiskt träffade. Det var heller inte helt ovanligt att man personligen gick runt på arbetsplatser för att dela ut sitt CV.
Den digitala världen ger så många fler möjligheter när du ska söka jobb – men ställer också högre krav. Det är mycket du behöver göra innan du ens visar ditt intresse för en tjänst.
Digitaliseringen har gjort jobbsökandet så oändligt mycket smidigare och öppnat betydligt vidare dörrar. Samtidigt krävs det att man som arbetssökande är betydligt mera aktiv än tidigare om man vill maxa sina möjligheter. Inte minst finns det ett ganska omfattande förarbete som det är viktigt att lägga tid på...
Det finns många jobbsökarsidor, men bortom dem finns ett stort antal andra möjligheter för den som vill söka en ny tjänst. Ofta hittar du jobb på företagens egna webbplatser. Håll koll på de företag du är intresserad av – i många fall kan du även prenumerera på deras egna platsannonser.
Du hittar också jobb på olika sociala medier, inte minst på LinkedIn. Där finns dessutom en speciell sökfunktion där du till exempel kan skriva in vilken typ av jobb du söker och på vilken ort. De tjänster som dyker upp på LinkedIn utannonseras dessutom ofta bara just där.
På Facebook finns många olika grupper för jobbsök, i många fall med en ort som gemensam nämnare. Men det finns också många bransch- och ämnesspecifika grupper. Där kan du inte bara leta efter jobb utan även nätverka dig fram och lära dig mer om vilka aktörer som finns och vilka som växer.
Du kan också hitta jobb i andra sociala medier som Instagram och Twitter. ska inte underskattas i sammanhanget. Följer du hashtaggar som #nyttjobb, #ledigtjobb och #karriärtips hittar du mängder av utannonserade jobb.
För att öka chansen att få ett nytt jobb som du verkligen vill ha så behöver du också underlätta för jobbet att hitta dig. Idag är det många arbetsgivare som söker efter personal på till exempel LinkedIn, innan de eventuellt annonserar. I ditt arbete med att bli sökbar och synlig utgör LinkedIn grunden. Se till att ha en stark profil: var tydlig med vad du är intresserad av och vad som gör dig unik. Beroende på bransch kan du också överväga att ha en egen webbplats.
Det finns även andra kanaler där du bör vara synlig. Om du till exempel jobbar med mode eller inredning kanske Instagram är bäst för dig. Underskatta inte heller nischade forum. Det finns många sidor som handlar om specifika kompetenser. Inom utvecklarvärlden finns till exempel Stack Overflow och GitHub. Det är sidor som utvecklare använder i sina jobb – Stack Overflow är en fråga-svarstjänst, där utvecklare hänger med varandra, men också får poäng för sina inlägg och på så sätt skapar sig ett rykte på sidan.
På GitHub lägger utvecklarna upp kod. Allt läggs in i sidans statistik, där man kan se hur många kodändringar en viss person gjort, vilka kodspråk som använts och så vidare. Här kan man alltså på ett konkret sätt se vad en person har för kompetens. Inom designvärlden är Dribbble en välkänd portfoliosida. Här lägger designers upp arbeten de utfört och får därefter tips, kritik eller support av andra designers.
Det handlar helt enkelt om att vara aktiv i sin egen community och efterhand bygga upp ett anseende och göra sig ett namn. Och det här är inget du gör samma vecka som du funderar på att byta jobb, det är istället ett pågående arbete som kräver uthållighet.
Visst är det lite annorlunda att nätverka online än vad det är att nätverka offline, men grunden är ändå densamma. Det handlar om att söka upp personer i organisationer som du är intresserad av, försöka lära dig så mycket som möjligt om organisationen och skapa en dialog.
Det är bra att vara tydlig med varför du hör av dig, särskilt om du söker kontakt med en högre uppsatt person: ”Hej! Jag såg att ni håller på med det här projektet…. ” Gå dock inte rakt på med själva söket utan försök att först bygga upp en relation. Oftast är det bästa att ta kontakt ur ett researchperspektiv: ”Jag vill gärna höra lite mer om er verksamhet…”
Innan du tar kontakt bör du också ha gjort en viss research i förväg och gjort dig själv synlig: tittat i personens eget flöde på sociala medier, gått in och gillat något av personens inlägg. Kanske gett dig in i en diskussion, följt den aktuella organisationen, delat något av dess inlägg som du tycker är intressant. På så vis är du inte helt anonym när du hör av dig.
Om du inte är riktigt van vid att använda de här verktygen kan det kännas som en mental tröskel att ta sig över. Enda rådet att ge är: använd dem! Det är endast genom att börja känna på de här kanalerna som du också lär dig att använda dem: börja följa flödena, få en känsla för språket och vilka samtalsämnen som dyker upp, ta kontakt. Efter hand kommer du att känna dig allt mer säker.
Gå inte ut alltför brett: fokusera på en kanal i sociala medier där du bygger upp en skara av kontakter och följare. Och glöm inte att det här är ett långsiktigt jobb. Du måste stärka din profil och ditt varumärke kontinuerligt, även om du inte aktivt söker jobb just nu.
När du vill ta kontakt i syfte att söka ett jobb hos en arbetsgivare är det viktigt att du har gjort research om dem innan, för att visa att du verkligen vill jobba där och vet vad du snackar om. I och med att företag idag är aktiva på fler ställen än på bara deras egna hemsidor, gör det så mycket lättare att göra research. Använd därför alla de medel som står till buds: kolla den aktuella arbetsgivarens samtliga kanaler, gå igenom vad media skrivit om företaget. På så vis lär du dig att bättre förstå företagets kultur och vad som är viktigt för just den här organisationen. Gör också en önskelista över de arbetsgivare som är mest intressanta för dig: undersök vilka organisationer som verkar rekrytera, vilka bolag som växer mest, vilka som haft störst omsättning, var det investeras etc.
Många tycker det är jobbigt, men att be om hjälp är ett utmärkt sätt att komma vidare i jobbsökandet. Skriv i ditt flöde att du bestämt dig för att gå vidare i jobblivet och berätta vad du är intresserad av och att du gärna tar emot tips och råd. LinkedIn är självklart i sammanhanget, men tveka inte att även använda mer personliga medier som Facebook och Instagram. Se dock till att inte verka desperat.
Du behöver inte heller inskränka dig till öppna flöden, utan gå även igenom din kontaktlista på LinkedIn och skriv direktmeddelanden till personer du anser lämpliga. Glöm inte – de allra flesta människor hjälper gärna till om de kan.