Kanske du och dina kompanjoner funderar på att ta banklån. Kanske någon i bolaget vill lämna sin plats eller kanske ni står inför att ta in en ny delägare. Oavsett vilket behöver ni ta reda på vad bolaget är värt.
Det finns egentligen inget givet sätt att värdera på, ingen standardmall att följa. Däremot finns det några vanliga tumregler som kan vara bra att känna till.
Det mest handfasta att utgå ifrån är helt enkelt hur mycket pengar det finns i bolaget. Börja därför med att titta på balansräkningen, för att se hur stora tillgångarna är i förhållande till skulderna. Det handlar i princip om det egna, fria kapitalet, det vill säga vinster i bolaget som inte tagits ut. Kanske har ni också satt in pengar för en investering som aldrig blivit av. Det kan även finnas andra konkreta värden i bolaget. Om in säljer produkter finns det troligtvis ett lager. Det är också en tillgång att räkna in, men det gäller samtidigt att försöka beräkna vad ni skulle kunna få om lagret såldes. Kanske finns det även inventarier i bolaget som bör tas med i beräkningen.
Allra svårast är så klart att sia om framtiden. Det vanligaste angreppssättet för att hantera detta är att göra en multipelvärdering, det vill säga multiplicera bolagets tidigare vinst med en bestämd faktor. Hur stor faktorn bör vara beror på flera olika saker, som till exempel typ av bransch, bolagsform och bolagets historik. För techbolag, då förväntningarna på snabb expansion kan vara mycket höga, är det inte ovanligt med en multipel på 100. För att få en första uppfattning brukar man dock använda sig av multipeln 3. Ett företag med en årlig vinst på 400 000 kronor skulle enligt det här resonemanget alltså vara värt 1,2 miljoner kronor och den som köper bolaget för det priset skulle därmed få igen pengarna på tre år. Under förutsättning att utvecklingen fortsätter som tidigare: Det hela är en värdering och inget exakt svar. Däremot kan multipelvärderingen vara en bra utgångspunkt för fortsatta diskussioner.
Ett annat, ganska enkelt sätt att ta reda på ett bolags ungefärliga värde är att göra en jämförelseanalys. Du går helt enkelt in och tittar på jämförbara bolag i samma bransch som nyligen sålts. Jämför dem med ditt eget bolag och se hur de har värderats.
Sorry, men de flesta företagare värderar sina egna bolag för högt. Det är egentligen inget konstigt: Företaget är ju din bebis, din egen skapelse som du lagt ner massor av energi och omsorg på. Du har skapat ett varumärke, har många kunder och räknar med att öka din omsättning. Kanske har du kontrakt med kunder som löper några år framåt i tiden. Det kan absolut räknas som ett värde, men det beror samtidigt på vad för slags kontrakt det handlar om. Är det knutet till dig som person? I sådana fall är det ju inte värt något om du lämnar bolaget. Om ni är två personer som byggt upp företaget tillsammans och den ene lämnar blir ju företaget på sätt och vis bara värt hälften. När inte grundarna finns kvar med sitt engagemang sjunker värdet. Eller låt oss säga att ni är tre personer i bolaget, som alla erbjuder konsulttjänster. Ni drar alla in ungefär lika mycket pengar till bolaget, som gör en årlig vinst på 600 000 kronor. Om en av personerna väljer att lämna bolaget kommer dock den årliga vinsten att minska – och då minskar ju samtidigt värdet på bolaget.
Det är som sagt var svårt att veta vad som ska hända i framtiden och det kan finnas flera olika faktorer att ta med i beräkningarna. Kanske ditt bolag till exempel tagit fram en innovation och tagit patent på den. Försäljningen har inte börjat ännu, så det är fortfarande oklart hur framgångsrik produkten kommer att bli när den väl kommer ut i handeln. Men här finns en potential att värdera.
Oavsett vilka värderingsmodeller du använder – ditt bolag är värt vad en köpare är beredd att betala. Om du skulle börsnotera ditt bolag kommer du att få ett marknadsvärde, men samma sak händer om du tar in kapital. Då blir det den första investeringen som sätter prislappen. Låt säga att du tar in en investering på 1 miljon av en investerare som vill ha 10 procent av bolaget. Då har ditt bolag ett marknadsvärde på tio miljoner. Också detta utgör en värdering.
Ett mer lättsamt sätt att sätta sig in i hur bolagsvärderingar går till är att titta på några avsnitt av SVTs Draknästet. Programmet ger en hel del inblick i hur resonemangen kring bolagsvärderingar går.
Du kan självklart vända dig till en revisionsbyrå för att få hjälp med att göra en bolagsvärdering. Byrån kommer sannolikt att använda sig av några olika metoder och därefter ta fram ett snittvärde. Kanske får du också tre olika värderingar: En lägsta, en högsta och en värdering någonstans mitt emellan. Inte heller byrån kommer att ge dig ett exakt svar utan resonera utifrån olika perspektiv. Byrån kommer troligen att göra en bättre värdering än du, men ändå göra ungefär samma sak. Med andra ord kan du komma ganska långt på vägen på egen hand.