När man tittar på forskning kring vad som gör en lycklig på jobbet så finns det en hel del skrivet inom området. Det är förstås många faktorer som spelar in. För det första kan vi dela upp det i yttre och inre faktorer.
De yttre faktorerna är fortfarande de vi ofta tänker på först, som lön, höj- och sänkbart skrivbord, arbetstid, förmåner, semester, avstånd till hemmet… Allt detta har en stark påverkan på om vi är nöjda eller inte. Utan att de här faktorerna är uppfyllda så är vi missnöjda med jobbet eller mår till och med dåligt. Men det är inte dessa saker som gör oss lyckliga på jobbet – arbetsglädje är mer komplext än så och kräver mer. Det bekväma pendlingsavståndet till jobbet är inte det som gör att vi ser fram att gå till jobbet på måndag morgon, men det kan vara pendlingsavståndet som gör att vi bävar för att gå till jobbet om det är en yttre faktor som vi är missnöjda med.
Det som gör att vi verkligen tycker om våra jobb på allvar är de inre faktorerna. Det är dem som gör att vi ser fram emot att åka till jobbet på måndag morgon.
Vi människor påverkas av alla fyra dimensioner. Det som skiljer oss åt är hur vi värderar dem gentemot varandra. För den som jobbar volontärt ute på fältet i ett krigsdrabbat område är till exempel “Mening” mycket högt värderad. För fastighetsmäklaren är istället kanske “Prestation” den viktigaste dimensionen, och kanske även “Autonomi”. Vi går igenom dem en och en...
Att känna ett syfte. Vi behöver känna att det vi gör är viktigt på ett djupare plan, att det faktiskt är en bra sak att göra. De människor som känner att de bidrar till något, mår generellt bättre.
En känsla av självbestämmande, självständighet. Det här handlar om att inte ha rutiner som motverkar att du gör ett bra jobb; inte ha ett regelverk som styr dig för mycket; och inte ha en chef som står och tittar dig över axeln. Men det handlar också om att ha det stöd och de verktyg som du behöver – om du inte har verktygen eller kunskapen för att göra ditt jobb, så kan du aldrig vara självständig i din roll.
Att tycka om de du jobbar med och känna att det är ömsesidigt. Relationer är oerhört viktiga för hur vi mår på jobbet. Det behöver inte alls handla om att du ska vara kompis med alla, men du bör ändå trivas, känna att det funkar bra, att du i någon mån gillar de du jobbar med.
Att åstadkomma resultat. Att lägga dagar av jobb på något bara för att inse att ingen behöver det, kan vara bland det mest demoraliserande som finns. För att må bra behöver du känna att du är bra på det du gör och att det du gör kommer till användning. Vi behöver alla kunna gå hem och (i alla fall ibland) känna oss stolta över det vi gjort. "Jag har gjort det som förväntades och på ett sätt som jag själv är nöjd med."