Använd LinkedIn på riktigt och utveckla din karriär

GoMonday

För att skapa arbetsmöjligheter med LinkedIn behövs en stark profil och att du använder LinkedIn på rätt sätt. I den här guiden går vi igenom framgångsfaktorer för att lyckas på LinkedIn. Oavsett hur van användare du är av LinkedIn så kommer du med hjälp av denna guide bli en avancerad LinkedIn-användare. Vi tar dig genom alla olika delar och det är upp till dig hur du vill avancera.

Fokus för guiden kommer att ligga på hur du får effekt av din närvaro på LinkedIn. Vi vill lära dig hur du använder dig av LinkedIn och hur du får ut så mycket som möjligt av att arbeta med din närvaro på LinkedIn. Vi kommer inte inte att gå in i detalj på olika funktioner på LinkedIn. Det tror vi du klarar bra själv tillsammans med LinkedIns egna hjälpverktyg.

Använd LinkedIn på riktigt

Back to basics: Vad är LinkedIn och vad är det bra för?

Över två miljoner svenskar finns på LinkedIn. De flesta rekryterare använder LinkedIn för att hitta kandidater eller få reda på mer om dig. Med LinkedIn blir du lättare upptäckt och kan utveckla ditt kontaktnät.

Det finns olika syften med att använda LinkedIn. Vi ska fokusera på ett av de viktigaste och vanligaste: Använda LinkedIn som verktyg för att skaffa jobb och utvecklas karriärmässigt. De allra flesta rekryteringar som sker har i något led passerat genom LinkedIn. Även när en rekrytering sker utanför LinkedIn, kommer rekryteraren i väldigt många fall att kolla upp dig på LinkedIn som ett led i att ta reda på mer om dig. Det här är vad jobbsök på LinkedIn handlar om:

  • Som kandidat kan du bli uppsökt direkt på LinkedIn redan innan ett jobb utannonseras.
  • Du kan kontinuerligt bygga din portfolio och ditt CV och ha allting samlat på en plats.
  • Du kan hitta lediga tjänster som utannonseras på LinkedIn eller som nämns av personer i ditt nätverk.
  • Du kan själv söka upp rekryterare, nyckelpersoner och företagsledare.
  • Du kan enkelt hålla koll på vad människor i ditt kontaktnät gör och på så sätt lättare se möjliga vägar in.

Man skulle kunna säga att LinkedIn är som ett enda stort affärsmingel. Eller ett jättelikt alumninätverk, en telefonbok, en samling visitkort, eller helt enkelt en gigantisk CV-bank… På LinkedIn kan du beskriva dig själv, dina erfarenheter och vad du är bra på. Du kan se till att de personer som du vill ska hitta dig, också hittar dig. Du kan hitta och ta kontakt med personer och företag du är intresserad av. Och du kan vara med i diskussioner, ta del av information inom ämnen som intresserar dig eller hålla dig ajour med vad som händer inom din bransch. Och du kan självklart använda och utveckla ditt kontaktnät.

En halvdan LinkedIn-profil som knappt används är inte mycket värd, men om du lägger ner lite energi och bygger en bra grund så kan LinkedIn vara till mycket stor hjälp, oavsett om målet är att aktivt söka upp ett nytt jobb, att långsiktigt utveckla ditt kontaktnät, eller att finnas tillgänglig när någon söker efter din kompetens. LinkedIn tar bort barriärerna och gör det lite lättare att hitta och ta kontakt med nya människor.

Varför fungerar det?

Vad är det som gör LinkedIn så effektivt för jobbsök och karriärutveckling? I grund och botten handlar det om storleken på nätverket och om de funktioner som finns för att underlätta för rekryterare och för dig som söker jobb. Ju bättre du utnyttjar LinkedIn’s styrkor och fördelar, desto längre kan du nå. Här är några av de största anledningarna till att LinkedIn är så effektivt:

  • Nätverket är extremt stort och finns över hela världen. Bara i Sverige finns två miljoner människor på LinkedIn. En mycket stor del av de som är yrkesverksamma finns alltså på LinkedIn och andelen är ännu större inom kunskapsintensiva yrken och service.
  • LinkedIn har ett tydligt professionellt fokus. Du slipper generellt se bilder på mat och barn och kan istället fokusera på det professionella.
  • Många som ska träffa någon eller har träffat någon kollar upp personen på LinkedIn. Och även om man inte börjar där utan googlar istället, så kommer LinkedIn-profilen ofta mycket högt upp bland sökresultaten.
  • Smarta och välutvecklade sökfunktioner underlättar och hjälper den som söker att hitta vad den verkligen söker efter.
  • Många rekryterare söker information om eventuella kandidater online och särskilt på LinkedIn. Som rekryterare finns extra starka sökverktyg som i mångt och mycket gör LinkedIn kraftigare än alternativa lösningar.
  • Det är ett snabbt sätt att få information om människor som du har träffat, ska träffa eller är nyfiken på.
  • Och det underlättar kommunikationen med både nya och befintliga kontakter.

Var ska jag börja?

Att komma igång med LinkedIn kan gå snabbt. Det första steget är att registrera ett konto. Du kommer att bli guidad steg för steg hur du ska gå tillväga och vilka uppgifter du ska fylla i.

Känner du att du vill jobba med din presentation innan du gör din profil offentlig? Om du ska skapa en helt ny profil kan du hoppa över de steg där LinkedIn ber dig bjuda in dina kontakter. Även om det ibland ser ut som att du måste skicka inbjudningar, så går det att hoppa över. När du jobbar med din profil kan du också stänga av de aviseringar som annars visas för ditt nätverk när du uppdaterar din profil (inställningen för detta ligger i högerkolumnen en bit ner när du redigerar din profil). Tänk bara på att syftet med att finnas på LinkedIn faktiskt är att synas. För det mesta är det bäst och enklast att bara ta det som det kommer: Lägg till de kontakter du känner för och låt ditt nätverk veta att du gjort en uppdatering av din profil.

Två utgångspunkter för att lyckas på LinkedIn

1. Bli en person som andra vill ta kontakt med

Hur man använder LinkedIn är förstås individuellt. Hur mycket tid du lägger ner och vilka strategier du tillämpar beror bland annat på vad du jobbar med och vilken situation du befinner dig i just nu. Jobbar du med försäljning, rekrytering, kommunikation eller marknadsföring så kan det finnas anledning att lägga rätt mycket tid på LinkedIn eller andra social medier – det kan till och med vara en central del av dina arbetsuppgifter. Samma sak när du är i en aktiv och intensiv jobbsökarfas. Då finns det stor anledning att jobba aktivt med LinkedIn och ditt kontaktnät.

Men du kan få effekt även med lite mindre insatser. Den stora styrkan med LinkedIn är att du kan bli upptäckt av andra, och det kan du bli även om du inte är jätteaktiv. Med största sannolikhet har sökningar efter din kompetens redan gjorts många gånger och troligen även efter ditt namn. Kommunikation på sociala medier och på Internet överlag handlar mycket om att vara relevant och att synas där andra söker, när de söker. Och det bör du ha som utgångspunkt för din närvaro på LinkedIn. När någon söker efter din kompetens så vill du att just du ska ligga bra till i sökresultaten. När någon då kikar närmre på dig så vill du ge en trovärdig och intressant bild som får personen att vilja ta vidare kontakt.

Ett bra förhållningssätt till LinkedIn är därför att bli en person som andra vill ta kontakt med. Bli en person som andra hör av sig till med frågor, funderingar, idéer, lösningar och förslag. Eller för att dela med sig, be om råd, att äta lunch, eller jobba tillsammans.

Det kommer fortfarande inte att hända av sig självt. Du behöver skapa förutsättningarna för att andra ska hitta dig och du behöver en stark profil som skapar nyfikenhet och intresse och får den som hittar dig att också ta kontakt. Men det behöver heller inte ta jättemycket tid, du kan komma långt med att göra punktinsatser då och då.

2. Profilstyrka x Network Outreach = Effekt

Effekt på LinkedIn är en faktor av profilstyrka och outreach (vi väljer att använda det engelska uttrycket outreach, vilket betyder ungefär “nå ut”). Du bör ha en profil som är stark. Och du bör ha en stor outreach, det vill säga synas för och nå ut till många. Har du en väldigt stark profil kan du få effekt även utan att nå ut så mycket. Och har du en stark outreach så kan du få effekt även om din profil inte är så stark. Bäst är alltid att jobba med båda aspekterna, men det går ofta bra att lägga mer fokus på det ena eller det andra. Vi återkommer till både profilstyrka och outreach längre fram.

Bygg en stark profil för att skapa intresse

Vad är en stark profil?

En stark profil är en profil som andra hittar till och som får rätt personer att vilja ta kontakt med dig. Profilen är det första intrycket du ger de personer som söker upp dig. Profilen ska också se till att människor som hittar dig, även vill ta kontakt med dig. En riktigt bra profil gör på så sätt en del av jobbet åt dig. Och ju mer du jobbar med den desto mer effekt kan du få.

Det finns otroligt många knapphändiga och slätstrukna LinkedIn-profiler. Man har en tendens att göra sig själv mer neutral för att passa i så många sammanhang som möjligt. Det här är en fara eftersom man för det mesta istället inte blir intressant för någon. För att få effekt behöver du sticka ut, vara relevant och skapa intresse.

Du behöver också göra din profil så komplett som möjligt. LinkedIn mäter som du säkert sätt profilstyrka (“profile strength”) och visar hur du ligger till, från 0-100 %. Ju högre siffra, desto bättre kommer du att synas i sökresultat. Så när en rekryterare söker efter din kompetens kommer du att ligga bättre till, helt enkelt synas bättre, om din profil är mer komplett.

Vilka är framgångsfaktorerna för en stark profil?

Några återkommande faktorer som ligger bakom de mest framgångsrika LinkedIn-profilerna är följande:

Din profil behöver vara riktad och relevant. Nyckeln till framgång bland miljontals profiler på LinkedIn är att vara relevant. Du behöver förmedla vart du är på väg och vad du söker. Och du behöver visa en röd linje mellan dina tidigare erfarenheter, som leder fram till nästa jobb.

Du behöver redovisa resultat och skapa trovärdighet. LinkedIn är världens största CV-bank och att berätta om sina erfarenheter och utbildningar är grundläggande. Men för att få kontakter och skapa möjligheter till jobb räcker det inte att lista erfarenheter och utbildningar – du måste ge en så trovärdig bild som möjligt av din kompetens och visa att du kan skapa resultat.

Översiktligt och korrekt. Din LinkedIn-profil ska vara korrekt skriven och lätt att ta till sig. För att bli hittad av rekryterare och andra som vill nå dig, är det också viktigt att profilen är komplett och att du fyllt i rätt uppgifter på rätt plats.

De 4 viktigaste elementen i din profil

Några av de element som är allra viktigast för en effektiv profil är: Bild, yrkesrubrik, sammanfattning och yrkeserfarenheter. Det här är de fyra delar som du ska ägna allra mest tid på i din profil. De kommer att göra att du syns bättre i sökningar, att fler klickar på och upptäcket din profil, och att du skapar ett bättre intryck.

Bilden

Din bild och din yrkesrubrik är de två saker som syns mest och därför har enorm påverkan. De syns till exempel i sökningar, när din profil visas i en gruppdiskussion och i aktivitetsflödet. Bilden och yrkesrubriken är tillsammans det första intrycket av dig.

Bilder hjälper generellt till att bygga en relation människor emellan och underlättar för de som söker dig att kunna känna igen dig och veta att de hittat rätt. Faktum är att profiler med bild får 14 gånger fler besök än profiler utan bild, enligt LinkedIn’s statistik. Använd en bild som är tagen i ett professionellt sammanhang och som passar till din bransch. Söker du ett nytt jobb så är ett tips att titta på potentiella arbetsgivares webbplatser och se vilken typ av bilder som används för de anställda.

Det som fungerar bäst är en närbild på ditt ansikte, där du har ögonkontakt och visar ett leende. Tänk även på att bilden ska vara av hög kvalitet och fylla ut hela fältet för bild. Undvik helst passfoton, selfies och bilder med alltför låg upplösning. Men tänk samtidigt på att ett foto på dig, vilket som helst, är bättre än inget foto alls.

Yrkesrubriken

Som standard väljer LinkedIn din senaste anställning som yrkesrubrik, till exempel “Affärsutvecklare på Go Monday”. Men om du inte har en mycket speciell titel eller jobbar på en mycket intressant organisation så behöver du göra något mer. För Barack Obama (https://www.linkedin.com/in/barackobama) fungerar det utmärkt att bara ange President of the United States of America. Men vi andra får anstränga oss lite mer. Utrymmet är bara 120 tecken, men försök att göra något som väcker intresse. Du kan till exempel lägga in ett resultat du uppnått, vad du vill åstadkomma, en passion eller en personlig egenskap. Vad du än väljer att skriva, så se till att din yrkesrubrik sticker ut från mängden.

Sammanfattningen

Sammanfattningen är det svåraste området, men även den mycket viktig. Genom att ha en sammanfattning ökar antalet besök 10 gånger, enligt LinkedIn. För att skapa intresse från andra människor (inte minst rekryterare) behöver man visa personlighet, intressen, vilja, drivkrafter, mål, ambitioner och vart man är på väg. Och det här gör man, förutom i yrkesrubriken, allra mest (och bäst) i sammanfattningen. Resten av din profil är mycket fokuserad på dåtid, vad du har gjort och vilka utbildningar du gått. Det finns forskning som visar att det som får oss att bli intresserade av någon är potentialen snarare än historiken. Och det här är oerhört viktigt att få fram.

Dina yrkeserfarenheter

Här kan du utgå i stor utsträckning från hur du skulle beskriva dina erfarenheter i ett CV. En beskrivning av en erfarenhet ska innehålla fyra delar för att vara slagkraftig och ge effekt:

En mycket kort beskrivning av organisationen eller sammanhanget du jobbade i. Ge till exempel en bild av hur stor avdelningen du jobbade på var eller hur stor hela organisationen var. Det hjälper andra att få en tydligare bild av vad du gjorde.

Ditt huvudsakliga ansvarsområde. Även om du inte hade en roll som innebär ansvar över budget, personal eller projekt, så är det viktigt att tänka i termer av ansvar och inte bara ange olika arbetsuppgifter. För mycket fokus på uppgifter kan ofta göra att du ger ett intryck av att vara mer junior än vad du är.

Främsta och mest relevanta arbetsuppgifterna. Fokusera på det som är mest relevant i förhållande till vart du är på väg härnäst i ditt yrkesliv. Du behöver inte ta med allt, utan använd varje beskrivning till att styra fokus till de saker du helst vill fortsätta jobba med.

Resultat som du uppnått eller kunskaper som du fått. Visa att det du gjort hos arbetsgivaren också gett resultat. Det kan förstås vara i ekonomiska termer, men det kan också finnas resultat på många andra områden: förbättringar, nöjda kunder, nya order, eller något du lärt dig och tar med dig till kommande uppdrag.

Så använder du ditt kontaktnät för att nå ut

Hur funkar kontakter på LinkedIn?

Kontakter på LinkedIn är ömsesidiga, det vill säga en kontaktförfrågan måste också accepteras innan en kontakt är knuten. Antingen så etableras en kontakt genom att du skickar en förfrågan och personen som mottagit den accepterar den. Eller så får du en kontaktförfrågan som du väljer att acceptera. Om du inte accepterar en kontaktförfrågan, eller väljer att avslå den, så etableras ingen kontakt. Det finns även andra typer av relationer på LinkedIn, man kan till exempel följa någon utan att vara kontakter – men det är kontakterna som är själva ryggraden på LinkedIn.

En grundläggande princip är att du syns mer och själv ser mer, ju fler du har kontakt med. Om någon till exempel skriver “tandhygienist” i sökfältet på LinkedIn så är sannolikheten högre att de hittar just dig, ju närmre de står dig i nätverket. Så om personen har kontakt med dig (1st degree connection) hamnar du troligen längst upp. Har ni inte kontakt med varann, men däremot har gemensamma bekanta (2nd degree connections) kommer du troligen att synas, men lite längre ner. Och för personer som era gemensamma kontakter i sin tur känner (3rd degree connections) kommer du synas ännu lite längre ner. Det innebär att varje kontakt (även om den kan tyckas avlägsen) ökar dina möjligheter att synas exponentiellt och du ökar effekten av din närvaro på LinkedIn.

Ditt “nätverk” på LinkedIn anses bestå av dina dina kontakter på första, andra och tredje nivå, samt de personer som är med i samma grupper som du är med i, även om ni i övrigt inte har kontakt med varandra. Därför har även grupper en stor effekt på hur du syns på LinkedIn.

Kom ihåg att effekt på LinkedIn är en faktor av profilstyrka och outreach. Profilstyrka x Network Outreach = Effekt. Har du en väldigt stark profil kan du få effekt även utan att nå ut så mycket. Och har du en stark outreach så kan du få effekt även om din profil inte är så stark. Bäst är alltid att jobba med båda aspekterna, men går ofta bra att lägga mer fokus på det ena eller det andra.

Vilka förfrågningar ska jag acceptera?

Det finns olika strategier för hur man hanterar inkommande kontaktförfrågningar. Den första är att gå brett och acceptera alla förfrågningar. Det är förstås på ett sätt enklast. Det finns dessutom fördelar med det eftersom man kommer åt fler personers nätverk. När du är relativt ny på LinkedIn kan det definitivt finnas skäl att vara ganska frikostig och släppa in de flesta i ditt nätverk. Ju fler du har kontakt med desto fler personer i deras nätverk kan du också se vid till exempel sökningar. Samtidigt blir din profil mer komplett och trovärdig. Det är som i många andra sammanhang så att en person som många kontakter kan uppfattas på ett mer positivt och trovärdigt sätt.

Den andra strategin är att ha en mer begränsad syn där man väljer mer noggrant vilka kontaktförfrågningar som man accepterar. Fördelen här är att det kan vara lättare att bygga ett starkt nätverk om utgångspunkten är lite färre men mer relevanta personer. Vilka personer du har kontakt med ger också en bild av dig och vem du är – att gå alltför brett kan därför vara. En princip man kan tillämpa är att acceptera förfrågningar från personer man har träffat eller ser en anledning att träffa. Det vill säga; Acceptera förfrågningar från personer du känner, har träffat, har kontakt med; eller som du vill (eller kan tänka dig) lära känna, träffa eller ha kontakt med.

Om du tillämpar den första, bredare strategin, när du är ny på LinkedIn så kan du försöka nå uppåt 200 kontakter i ett första led. Därefter kan du övergå till den andra strategin, börja bli mer återhållsam och fokusera på de personer som verkligen är relevanta.

Vilka kontakter ska jag söka upp?

Använd samma princip som ovan även i valet av personer du vill söka upp. Det vill säga sök upp personer som du har träffat eller som du skulle vilja träffa. Börja med de personer du jobbar och har jobbat med. Det är ett sätt att behålla kontakten eller i alla fall underlätta att kunna återuppta den och enkelt veta vad personer gör nu. Man bör också knyta kontakt med leverantörer och säljare för att bibehålla kontakten och den relation man skapat.

När det kommer till kontakter på LinkedIn – och i vilket sammanhang som helst – är det allra viktigaste att vara personlig. Här luras de allra flesta av funktionerna på LinkedIn och skickar ut opersonliga standardiserade kontaktförfrågningar. Det här ska du undvika.

Kontaktförfrågningar från människor som du inte har en aning om vem de är – utan att de förklarar något kring vad de vill – är vanliga. De enda tillfällen när man kan skicka en kontaktförfrågan till någon utan att anpassa den, är om man känner personen mycket väl, jobbar nära ihop eller om det är en person som man precis har träffat – då blir det lite som att lämna över ett visitkort – introduktionen är ju så att säga redan gjord. I alla andra fall rekommenderar vi att du presenterar dig och talar om varför du vill ha kontakt med personen.

Kommunikation på LinkedIn

Det viktigaste kommunikationssättet på LinkedIn är InMail. Det är helt enkelt LinkedIn’s eget meddelandesystem. InMail är effektivt som kommunikationsmedel. Dels har du direkt en kommunikationskanal till människor du hittar på LinkedIn och slipper leta andra kontaktuppgifter. Dels har InMail generellt en bra svarsfrekvens. LinkedIn säger själva att svarsfrekvensen på InMail är 2,6 gånger högre än på vanliga mejl, vilket bland annat beror på att man kan få påminnelser när man inte svarat.

För att ta kontakt med någon öppnar du personens profil och klickar på knappen för att skicka meddelande.

InMail är en av de funktioner där det kan vara läge att överväga att använda Premium-versionen av LinkedIn. Du kan alltid skriva till premium-medlem som valt att kunna bli kontaktade, och de kan alltid skriva till dig. Du kan också alltid skriva till personer som du har förstahandskontakt med. Men sedan tar det stopp om du inte är premium-medlem. Du kan inte skicka meddelanden till personer längre bort än förstahandskontakter och de kan heller inte ta kontakt med dig (om de inte i sin tur är premium-medlem).

I Sverige går det ofta rätt bra att hitta kontaktuppgifter till folk genom att bara googla dem, men söker du kontakt med någon utomlands kan det vara betydligt svårare utanför LinkedIn. Man kan också tänka på att rekryterare generellt kan skicka meddelanden till dig och du kommer då kunna svara, även om du inte är premium-medlem. Därför kan det vara klokt att skaffa Premuim-versionen om du vill kunna ta första steget att nå andra, men kanske inte lika värt det om du inte vill ha den möjligheten.

Hur jobbar man med grupper?

Gå med i grupper som är relevanta för ditt yrke och för din bransch. Följ diskussioner som pågår i de olika grupperna och bidra gärna till dem. Våga visa att du har en åsikt och att den är värd delas med andra. Var heller inte rädd för att ställa frågor och ta hjälp om du behöver.

Undvik däremot att försöka sälja i grupper – det fungerar generellt mycket dåligt. Meningar som “Kolla vår nya superprodukt”, “nu får du 50% rabatt” eller “Företaget AB i ny affär med Bolaget AB” ignoreras och skadar ditt förtroende snarare än gör nytta för det företag du försöker sälja åt.

En annan stark anledning till att vara med i grupper är att de personer som är med i samma grupp som du kommer se större delar av din profil och du kommer att komma längre upp i sökningar som dessa personer och deras kontakter gör. Ni hamnar alltså i samma nätverk, även om ni inte har några gemensamma kontakter. Genom att vara med i grupper så vidgar du ditt nätverk, förutom att du får möjlighet att följa och delta i spännande diskussioner och ta del av intressant information.

Håll dig levande på LinkedIn

Hur kan jag använda LinkedIn i min vardag?

När du nu skapat en bra profil och har en grund för ett bra nätverk så kommer du upptäcka hur användbart LinkedIn är i vardagen. Ju mer du använder det som ett vardagsverktyg, desto mer kommer du upptäcka nyttan med det. Det behöver inte handla om att lägga så mycket tid, utan mer om att se det som ett verktyg som underlättar i olika situationer. Självklart är det också viktigt att hålla sin profil uppdaterad och att vara aktiv med jämna mellanrum, så att dina kontakter och besökare får intrycket av att den information som syns om dig är aktuell.

  • Innan du träffar en ny kollega eller affärspartner, kolla upp dem på LinkedIn. Du får en bättre bild och är bättre förberedd. Kanske har ni gemensamma kontakter eller delar tidigare erfarenheter eller ambitioner. Kanske ser du en möjlighet till samarbete som du annars inte hade tänkt på.
  • Skicka en kontaktförfrågan på LinkedIn till personer som du just träffat (i alla fall om du ser en anledning att träffa dem igen). En förfrågan som skickas direkt efter ett möte brukar nästan alltid accepteras och det kan kännas mer naturligt att skicka den då än att återkomma senare. Har ni just träffats behöver du dessutom inte anpassa kontaktinbjudan utan kan använda standardtexten.
  • Uppdatera din profil när du har en ny erfarenhet att lägga till. Till exempel när du byter arbete, har avslutat en utbildning eller gått en kurs.
  • Tänk även på att du kontinuerligt kan uppdatera beskrivningarna av dina nuvarande erfarenheter, till exempel när du kommit längre i din utbildning, fått nya ansvarsområden på arbetet eller avslutat ett projekt. Ta för vana att besöka din profil då och då – och alltid efter att du avslutar projekt eller det sker förändringar i din roll.
  • Be om en rekommendation efter projekt, anställningar och utbildningar. Många ställer upp och lämnar rekommendationer när man ber dem. Som med allt annat är relevans nyckeln: ju närmre inpå ett projekt eller en anställning du frågar, desto lättare blir det för den andra att svara.
  • Lägg till din länk till LinkedIn i din mejl-signatur och kanske även på dina visitkort. Det förenklar för andra att ta kontakt med dig och visar att du är öppen för att bygga vidare relationer.
  • Sök gärna upp personer som har den kompetens som du behöver. Ta för vana att först kolla på LinkedIn när du söker någon som kan hjälpa dig, personal, eller medlemmar till ett projekt.
  • Ladda ner LinkedIn’s app på telefonen. Då kan du enkelt lägga till nya kontakter, kommentera poster och besöka intressanta profiler, utan att det behöver ta extra tid framför en dator.

Hur kan jag hitta jobb på LinkedIn?

Det finns många sätt att hitta ett jobb genom LinkedIn. Oavsett hur du väljer att söka ett arbete eller inte så är det allra viktigaste din närvaro i sig; att du finns där, har en stark och uppdaterad profil, besvarar förfrågningar och meddelanden och är aktiv. Det finns även några specifika saker att ta upp…

Här är de viktigaste sätten att hitta jobb på LinkedIn:

  • LinkedIn ger automatiskt tips på jobb som kan passa dig. Du hittar jobbtips framförallt under “Jobb som kanske intresserar dig” under “Jobb” i huvudmenyn. Du kan också gå till alternativet “Jobb” i den övre menyn. Här kan du både söka via nyckelord och via olika kategorier.
  • Ett annat tips är att följa företag och företagsledare som intresserar dig. Företagen kan annonsera lediga tjänster och ge ledtrådar om att nya tjänster kommer att tillsättas. Läs mellan raderna och se om företaget står inför en expansion, öppning av nytt kontor eller ska ta en ny riktning där det låter som att ny personal kan behövas.
  • Våga också söka kontakt med rekryterare och företag som intresserar dig. Tänk på det vi tog upp tidigare gällande att vara relevant och riktad. Kontakta de företag som passar dig och din profil och försök att vara så relevant som möjligt i kontakten du tar.
  • Det finns även en hel del grupper som syftar till att tipsa om jobb inom ett visst område. Om du är ute efter ett nytt jobb är det bra att gå med i några av dessa grupper och regelbundet titta på de tips som läggs upp. Tänk dock på att det kan vara klokt att dölja dessa grupper för dina kontakter, då det kan se “desperat” ut om du är med i allt för många. Du vill till exempel hellre visa upp grupper som handlar om det du jobbar med, än grupper som primärt handlar om nätverkande eller jobbsök. För att dölja en grupp går du till din profil och letar reda på grupper. Under namnet på varje grupp finns en länk till inställningar där du kan välja att dölja gruppen.

Viktigt att tänka på generellt är att ditt kontaktnät inte enbart är de personer som du känner, utan de personer som de personerna i sin tur känner. När man säger att man fått jobb genom kontakter så är det bara sällan som de personer du har kontakt med gett dig ett jobb. Det som det allt som oftast handlar om är att de du känner har pratat med någon annan. Därför är det fel att tänka att man “inte har några kontakter” bara för att man inte känner en chef eller företagsledare.

Vi har flera gånger tagit upp vikten av att vara relevant på LinkedIn. När du söker jobb blir detta extra viktigt så att ditt kontaktnät kan berätta om dig, eftersom du vill att de ska rekommendera dig vidare. Du behöver alltså vara så tydlig att någon annan kan berätta om dig. Fråga en kontakt: Hur skulle du beskriva vad jag gör? Kan personen inte svara så har du jobb kvar att göra för att öka din tydlighet.

Underhålla kontakter och hitta nya

Det gäller att hålla sig aktiv och underhålla sina kontakter för att inte bli bortglömd. Ett bra knep är att återkomma till dem regelbundet. Du kan till exempel gå igenom din kontaktlista då och då. Hör av dig för att stämma av läget, boka upp en lunch eller ett möte. Hur ofta du vill göra detta beror självklart på dig och vad du anser är lämpligt, men se till att våga höra av dig. Det är ju det som LinkedIn är till för.

Flödet på startsidan

På LinkedIn’s förstasida kan du se flödet med uppdateringar och poster från dina kontakter och de företag och organisationer som du följer. Ta del av den information som postas här och kommentera gärna.

  • Här kan du även se om någon av dina kontakter har uppdaterat sin profil eller firar en årsdag på jobbet. Gratulera gärna kontakten!
  • Genom att ta del av artiklar, länkar och andra uppdateringar som postas så håller du dig uppdaterad om vad som händer i din omgivning och i din bransch.
  • Om du kommenterar/gillar händelserna i flödet så påminner du om att du finns – du blir synlig både för dina kontakter och för personer utanför ditt närmaste nätverk. Ofta klickar personer på dig för att se vem du är och kan i vissa fall skicka en förfrågan om kontakt eller höra av sig via meddelanden.
  • Ställ frågor i flödet – både för att få hjälp och för att visa upp dig.
  • Posta uppdateringar då och då så förblir du i folks medvetande. Olika ämnen att prova med: Branschnyheter, trender, fakta, funderingar, utmaningar som du eller det företag du jobbar på står inför, när du söker hjälp eller kontakter inom något område.

Upptäck nya personer

Om du tycker att en person verkar intressant, eller om personen på något sätt väcker din nyfikenhet, så var inte rädd för att ta kontakt. Det finns flera sätt att upptäcka nya intressanta människor:

  • Titta på de personer som besökt din profil. En del av de personer som besökt dig kommer du inte kunna se om du inte är Premium-medlem, men du kommer kunna se många.
  • När du besöker en profil så kan du i högerkanten, under rubriken “Andra har även besökt”, se vilka andra personer som andra besökare också har besökt (hängde du med?). Förmodligen så liknar de personerna den person som du vid tillfället kikar på.
  • Titta på de personer som engagerar sig i samma saker som du i flödet. Se vilka som verkar tänka lika och gillar samma saker, eller som är helt annorlunda och kanske ändå väcker din nyfikenhet.
  • Kolla upp profiler för personer som är med i samma grupper som du.
  • Titta på de kontakter som dina kontakter har.

Vad ska jag ha för inställningar på mitt LinkedIn-konto?

Integritets- och sekretessinställningar

Anledningen till att du finns på LinkedIn är ju för att synas och vara tillgänglig. Allt arbete som du hittills gjort handlar om att synas så mycket som möjligt. Därför är det ju så klart viktigt att du har rätt inställningar för din profil, så att ingenting är dolt för de personer som är nyfikna på dig. Rekommendationen till dig är därför att öppna hela din profil och göra den så publik som möjligt.

En annan inställning som är bra att känna till är om ditt nätverk ska kunna se att du gjort en uppdatering av din profil. Normalt sett kan dina kontakter se i flödet när du gör en justering på din profil. På så sätt kan man ta del av förändringar i varandras karriär och det blir lättare att följa utvecklingen. Vi rekommenderar att du har de här notifieringarna påslagna, men om du inte känner sig bekväm med det så kan du stänga av funktionen. Gå då in på din egna profil och tryck på edit (den lilla pennan). I samband med att du gör en ändring kan du sedan välja om du vill meddela ditt nätverk om ändringen eller inte.

Aviseringar

LinkedIn skickar ut aviseringar via mejl för olika händelser i nätverket. Det kan vara en person som vill lägga till dig i sitt nätverk, vilka personer som bytt jobb nyligen, eller nya diskussionsämnen i de grupper du är med i. Det kan lätt bli rätt mycket. För att styra vad du får för aviseringar går du till Kontoinställningar -> Sekretess och inställningar -> Kommunikation. Aviseringar för nya kontaktförfrågningar och för direktmeddelanden bör alltid vara på. I övrigt kan du stänga av mycket.

Så kan vi hjälpa dig att förbättra din LinkedIn-profil

Granska din LinkedIn-profil eller prata med en av våra karriärexperter