Guide: Sök jobb på rätt sätt

GoMonday

Den här guiden är för dig som bestämt dig för att ta tag i saker och aktivt söka dig vidare till nästa jobb. Om du fortfarande bara funderar på det, eller om du bara vill vara öppen för möjligheter som dyker upp, så är det här inte guiden för dig.

I den här guiden presenterar vi ett systematiskt angreppssätt så att ditt jobbsök blir effektivare, du sparar tid och får en klarare bild av var du ska börja och hur du skall gå tillväga.

För dig som bestämt dig

99% av allt du läst om att få nytt jobb är troligtvis helt värdelöst.

Om du googlar runt finns det hur många råd som helst, men det är väldigt lite som faktiskt hjälper. Ett tips som ofta dyker upp om jobbintervjuer är till exempel “var dig själv”. Hur gör man det?

I den här guiden går vi bakom kulisserna. Vi kör tydliga och raka råd som gör skillnad. Checklistor du kan följa för att veta att du verkligen gör det du behöver göra och kan sluta känna att du söker lite på måfå.

Men innan vi går vidare, en reality check så vi börjar i rätt ände. Du har inte rätt till ett jobb. Och rekrytering handlar inte om rättvisa.

Det är precis som med dating. Det är inte en rättighet att du ska hitta en person att leva med. Och det är heller inte en fråga om rättvisa eller orättvisa när du får nobben och du ser någon annan gå på date med personen du gillar istället. Det kan kännas så ibland, men det är viktigt att inte se det så. För ser du det så, kommer du tyvärr inte nå så långt.

Att skaffa ett jobb är en process. Ungefär som försäljning. Först behöver du veta vad det är du säljer. Sen behöver du fundera på vem som vill köpa det. Sen behöver du nå just de personerna och övertyga dem om att din produkt är bäst. Och till slut behöver du förhandla om priset.

“Men jag är ingen produkt, jag är en människa!” Så klart. Ingen påstår något annat. Men om vi jämför med dating igen: Klart du gör dig i ordning inför en date. Klart du funderar på vem du egentligen vill ha. Klart du funderar på hur du ska framstå på ett bra sätt. Det behöver du göra när du söker jobb också.

De viktigaste poängerna i 7 snabba punkter

  1. Jobbsök är en process. Steg för steg utforska och förfina vad du söker, tills du till slut hittar rätt. Var systematisk, ta en sak i taget, bearbeta och följa upp.
  2. Du måste vara drivande i processen. Det är inte bara arbetsgivaren som driver. Ni har båda ett intresse av att det blir bra, men ni är också båda i en lära-känna-fas där ingen av er riktigt har bestämt sig. Låt inte saker bli liggande så att någon mer drivande går före.
  3. Var riktad när du söker jobb. Det fungerar inte att skicka 100 likadana ansökningar. Nyckeln är att vara riktad och specifik. Hellre söka få jobb med hög kvalitet än lägga tid på dåliga ansökningar som inte leder vidare.
  4. Bara en del av alla jobb annonseras ut. Och de som annonseras ut är det högst konkurrens om. Lägg 80% av din tid på jobb som inte är utannonserade.
  5. Se från arbetsgivarens perspektiv. Förstå vad det är en arbetsgivare söker och vilka problem och utmaningar de står inför.
  6. Lägg till något utöver det alla andra har. De allra flesta kandidater checkar av punkt för punkt i en lista med krav som arbetsgivaren ställt. Det gör att alla blir precis likadana. Ska du gå vidare behöver du hitta ett sätt att sticka ut. Du behöver tillföra något mer.
  7. Innan du söker: Bli sökbar. Se över din kommunikation, hur beskriver du dig själv på LinkedIn? Visa andra att du är öppen för nya möjligheter.

Vill du ha mer personlig hjälp?

Prata med en oberoende jobbexpert på telefon

Steg för steg till nästa jobb

Att söka jobb handlar om att steg för steg ta sig närmre rätt jobb. Det vill säga där du passar med jobbet och jobbet passar med dig. Där du passar med organisationen och de passar för dig.

Det är inte helt enkelt. För vad du behöver och vad de behöver bygger på så många olika faktorer. Det är mycket som ska stämma överens för att det ska vara “rätt”.

Även om du tänker “men jag har ju kompetensen, jag ska bara hitta någon som behöver den”, så är det mycket mer komplext än så. Det kan vara frustrerande. Det är frustrerande. Samtidigt är det inte bara något jobbigt. Komplexiteten beror också på att vi vill hitta rätt. Arbetsgivaren vill inte bara ha någon, vem som helst, som kan göra vissa uppgifter. Och egentligen vill du nog inte det heller. Du vill inte bara ha ett jobb vilket som helst, utan något du faktiskt gillar och där du kan bidra med något meningsfullt.

Jobbsök är en process som handlar om att steg för steg utforska och förfina vad du söker, tills du till slut hittar rätt. Precis som för arbetsgivaren: Steg för steg utvärdera, tills de känner att de hittat rätt person. Det som kan göra det frustrerande är att båda inte behöver tycka samma sak. Du kan känna att det är helt rätt för dig men de går vidare med någon annan. Eller de kan ge dig ett erbjudande, men du väljer att gå vidare med någon annan.

Det här är den process vi rekommenderar:

Vi tar det steg för steg:

  • Lär känna din marknad. Du har en bild av vart du är på väg, nu gäller det att ta reda på mer, lära känna marknaden, bekräfta att du tänkt rätt. För du är ju inte bara ute efter ett jobb. Du är ute efter rätt jobb. Dels för att det kommer ge dig mer, kännas bättre. Dels för att det kommer att vara lättare att få. På väg mot en ny bransch? Ta reda på hur den fungerar. På väg mot en ny roll? Ta kontakt med andra som redan är där för att säkerställa att din bild stämmer. På väg till samma roll, men i en ny typ av organisation? Lär känna dem, deras konkurrenter och deras utmaningar.
  • Skapa en önskelista. Nu har du en djupare bild av branschen, den typ av organisation du vill till och den roll du vill ha. Dags att göra en lista och prioritera dina möjligheter. Börja med att lista några jobb du skulle kunna söka. Kanske har du hittat en annons, eller hört från en vän om en organisation som söker någon med din kompetens. Kanske söker du en bestämd roll och kan redan lista de 5 arbetsgivare du helst skulle vara hos. Fyll på din lista och börja prioritera de arbetsgivare och tjänster som är mest intressanta.
  • Boka en intervju. Hitta ett sätt att få en djupare kontakt och konkret berätta att du söker ett jobb. Ibland är det genom en annons. Ibland är det genom en spontanansökan. Ofta är det genom en kontakt. Exakt vad du behöver för att söka jobbet beror på. Det du alltid behöver är en tydlig bild av vad du erbjuder och varför du är rätt för jobbet. För det allra mesta behöver du ett starkt CV och ett övertygande personligt brev. Eller ett video-CV eller ett test.
  • Följ upp. Vill du verkligen ha jobbet måste du visa det. Om du bara bokar in en intervju, träffar arbetsgivaren och aldrig hör av dig igen så kan du inte bli förvånad om de inte gör det heller. Vi återkommer till dejtingliknelsen igen. Om du går på dejt och sen aldrig hör av dig igen, hur kommer det att uppfattas? Knappast som att du är särskilt intresserad. (Hör du av dig hela tiden lär det knappast fungera heller.)
  • Dra lärdom. Har du träffat rätt, så jobbet känns rätt och arbetsgivaren tycker du känns rätt, så är du i mål, bra jobbat! Annars är det nu du drar lärdom på riktigt av din research, dina samtal och din intervju. Vad var bra hos den här arbetsgivaren? Vad var mindre bra? Vad tyckte de om dig, vilka styrkor och svagheter såg dem i dig som kandidat? Hur skulle det ha varit att jobba just där? Vad har du mer lärt dig på vägen? Har de nämnt några konkurrenter, som kanske kan vara intressant för dig att söka dig till? Har de berättat något mer om hur de ser på branschen och vart den är på väg? Vad säger det dig om framtida utsikter där?
  • Förstå dig själv bättre. Nu kommer vi till det som kanske är svårast och tuffast. Ta ställning till vad du lärt dig – om dig själv och om vad du trivs med. Om det här kändes som en perfekt organisation och roll för dig – vad var det som kändes så bra? Försök vara så specifik som möjligt, så du kan använda det när du går vidare. Komplettera din bild av dina egna styrkor, vad du kan och vad du är bra på. Komplettera bilden av vad du vill, vad som intresserar dig och vad du drivs av. Förtydliga vilket sammanhang du vill vara i, i vilket typ av organisation, med vilken typ av chef och med exakt vilka uppgifter.
  • Förtydliga din riktning. Ibland svårt, ibland helt självklart. Nu gäller det att se på vem du är – vad du kan, vad du vill och i vilket sammanhang du trivs – och fundera på var det behövs som allra mest och var du kan få ut som allra mest av det. Har du insett att du är väldigt analytiskt lagd, duktig på att strukturera information och trivs som allra bäst när du får sitta i fred och arbeta koncentrerat, så är det nu dags att fundera i grova drag på vad du ska göra med det. Fundera på: Vilken typ av organisation skulle fungera bäst? Vad har den för kultur, för ledarskap, i vilken fas befinner den sig? Och vilken typ av roll? Ansvar, uppgifter? Vilken bransch? Eller ännu större: Är det dags att starta företag istället? Skriv ner 3 olika riktningar som ditt jobbliv skulle kunna gå från där du är nu. Till exempel: Jag vill vara projektledare, inom offentlig sektor, i en relativt liten och ny myndighet som ger mig möjlighet att vara med och bygga upp något innan alla rutiner är satta.
  • Hjälp andra att hitta dig. Öka kraften i ditt fortsatta jobbsök genom att se över din kommunikation. Skriv några korta och intresseväckande meningar om dig själv och vad du söker. Uppdatera din LinkedIn-profil och andra kanaler du använder.
  • Lär känna din marknad på nytt. Sådär, nu är vi tillbaka där vi började men förhoppningsvis rejält mycket klokare. Utgå nu från de riktningar du satte tidigare och jobba systematiskt med att ta reda på mer om dem. Om vi fortsätter på exemplet ovan: Är det verkligen som du tror, att du kommer trivas bättre och ha större chans på en liten och nybildad myndighet?
  • Lista nya möjligheter. Utgå från det du lärt dig om din arbetsmarknad och de riktningar du satte tidigare. Identifiera möjligheter för en och en av dem. Försök till exempel att hitta 10 organisationer som du gärna skulle jobba på i just den riktningen. Om vi fortsätter på exemplet ovan: Vilka 10 myndigheter är nyast?

 

Ja, du förstår. Cirkeln fortsätter. Misströsta inte. Det kommer att gå fortare och fortare varv för varv. Du lär dig mer och mer, du blir tydligare och tydligare.

Se den här processen som ett stöd i arbetet, inte som ett recept att följa punkt för punkt. Du kan börja var du vill och du behöver inte ta det steg för steg. Det som däremot är viktigt att komma ihåg är att det är ett en cirkulär process där du kontinuerligt testar vad som fungerar, utvärderar och justerar din inriktningar. Ofta, när man kör fast, beror det på att man varit för låst i ett enda steg: Man har funderat och funderat på sig själv utan att ge sig ut i världen och kolla vad som faktiskt fungerar. Eller omvänt, man har gått alldeles för brett och gjort mängder åtgärder utan att riktigt stanna upp och utvärdera vad som fungerar.

Men var ska jag börja?

Vi rekommenderar att börja med att hjälpa andra att hitta dig. Baserat på erfarenheten vi har från tusentals människor som söker sig vidare i jobblivet har vi sett att det många gånger leder till nya möjligheter så snart man börjar höra av sig och berätta vad man söker. I vissa fall kommer erbjudanden om jobb redan där.

Men egentligen spelar det inte så jättestor roll var du börjar. Var praktisk, börja där du känner för det. Så länge du tar tag i det och rör dig vidare till nästa steg. Tänk på att det här inte är linjär process. Stegen följer ungefär på varandra, men i praktiken kommer du förstås hoppa runt lite. Och du kommer troligen ha flera processer på gång samtidigt, så du kanske befinner dig på flera ställen i processen samtidigt.

Är du osäker på om ditt personliga brev är tillräckligt bra?

Få feedback på ditt brev inom 24 timmar

Lär känna din marknad

När vi går vidare kommer vi att förutsätta att du redan har en bra bild både av dig själv och av några huvudsakliga spår du kan och vill söka dig till.

Vi förutsätter att du redan har skrivit ner tre riktningar som ditt jobbliv skulle kunna gå från där du är nu. Något i stil med de här:

  • Jag vill fortsätta som projektledare, inom offentlig sektor, men jag vill vara i en relativt liten och ny myndighet som ger mig möjlighet att vara med och bygga upp något innan alla rutiner är satta.
  • Jag vill jobba mer praktiskt och tror därför att jag ska släppa projektledning och åter bli designer.
  • Jag vill vara kvar inom ekonomiområdet. Men jag vill komma i kontakt med fler olika sammanhang, så jag tror att jag ska jobba som ekonomikonsult istället för som anställd.

Har du inte skrivit ner dina riktningar än? Då är det nog vår guide om att sätta riktning som du behöver. Den hittar du här.

De viktigaste metoderna för att ta reda på mer

Ju mer information du skaffar dig, desto klokare kommer du bli. Det finns en mängd olika sätt att hitta information om en bransch, organisation eller arbetsmarknad.

  • Gör dina egna intervjuer. Det här är det som oftast ger absolut mest. Att helt enkelt fråga någon som har den roll du vill till eller jobbar i den bransch eller organisation du vill till. Är du på väg in i detaljhandeln, ring något spännande arbetsgivare och säg att du vill komma in i branschen längre fram och ser dig om efter möjligheter, du behöver inte säga att du söker jobb just nu. Fråga till exempel vad som är viktigt för någon som har den roll du själv tänkt dig, vilka konkurrenter de har och hur de olika organisationerna utmärker sig. Är du på väg till en för dig ny roll, som inköpare, ring någon som har det jobbet idag och be dem om lite input i din process. Kan kännas obehagligt för en del, men använd mejl eller privatmeddelanden om det känns bättre. Vi har en artikel där vi berättar mer om att göra egna intervjuer eller ett så kallat researchsamtal.
  • Ta hjälp av ditt nätverk. Vilka personer känner du som har jobbat med det du ser framför dig? Vilka personer har varit i branschen? I många fall kan du ha mer informella samtal över en fika eller ett glas vin för att få deras perspektiv. Det är ofta mycket bättre att få förstahandsinformation än att läsa sig till information via källor på nätet.
  • Google och sociala medier. Att Googla kan tyckas självklart, men behöver ändock understrykas. Tänk också på att man kan få reda på mycket via sociala medier. Testa till exempel att hitta information via en hashtag; om du söker på #formex på Twitter så får du upp massa information om vad som hände på senaste Formexmässan och vilka organisationer som det diskuteras mest om.
  • Branschförbund. Här kan du ofta få information om vilka organisationer som det pratas om just nu och på så sätt få en bild av vad som händer i branschen. Branschförbund arrangerar också i många fall konferenser, seminarier och liknande om aktuella ämnen för branschen. Här kan det vara väldigt lärorikt att se på agendan eller innehåller, vilka som är talare och vilka organisationer som är representerade.
  • Branschtidningar och branschsidor. Det finns tidningar och hemsidor som riktar in sig på specifika branscher. Här kan man givetvis hitta information, men tänk på att den ofta är vinklad till att vara positiv till branschen och kanske inte alltid är de bästa sanningssägarna. Ett tips är också att börja följa de nyhetsbrev som erbjuds via dessa kanaler.
  • Platsannonser. Man kan få ut mycket information om vad som händer i en bransch och på organisationer genom att titta på platsannonser. I annonsen beskrivs ofta vilken fas organisationen befinner sig i och man kan givetvis även få ut mycket info om vad som efterfrågas vid rekrytering. Om det är någon särskild organisation du är intresserad av att veta mer om, så titta på alla deras annonser och inte bara de som rör ditt yrkesområde. Försök också kartlägga de rekryteringsföretag och -konsulter som finns för just din inriktning, så att du kan hitta annonser och jobbplatser på ett mer effektivt sätt.

Snabbspola din research

Det bästa sättet att bli effektiv i researchen är att välja rätt metoder och sen fokusera på frågor som ger mycket.

Här är några av de frågor som ofta leder längst. De är inte alltid lätta att sätta sig in i, men när du väl är där märker du snabbt att du fått en helt annan förståelse och mycket snabbare kan lära dig mer.

Om branschen:

  • Vilka är de 3-5 dominerande aktörerna i branschen?
  • Vilka 3-5 uppstickare kan du hitta, som utmanar de etablerade aktörerna i branschen?
  • Vilka stora utmaningar står branschen inför de kommande åren?
  • Vilka utbildningar/certifieringar är mest gångbara i branschen?
  • Vilka söksätt använder branschen/arbetsgivaren generellt sett för att hitta personal?

Om organisationen

  • Vad gör att vissa arbetsgivare känns extra intressanta för dig?
  • Vilka erfarenheter är bra att ha med sig in till dessa organisationer?
  • Vilken bakgrund har de personer som jobbar i organisationer idag?
  • Vilka stora utmaningar står organisationen inför de kommande åren?
  • Hur ser anställningsbehoven ut det kommande året?

Om tjänsten:

  • Vad verkar vara de viktigaste framgångsfaktorerna i den här typen av tjänst?
  • Hur ser utbud och efterfrågan ut på de roller du tänker dig?
  • De som har den här rollen idag, hur kom de dit?
  • Hur ser dina konkurrenter ut? Ålder, erfarenhet, utbildning, annan bakgrund?
  • Hur har rollen förändrats de senaste åren?

Skapa en önskelista

Nu är det dags att gå vidare från det du fått fram och bli mycket mer konkret. Troligen har du redan upptäckt ett antal organisationer som känns intressanta. Skriv ner dem. Kanske har du fått tips om några organisationer som rekryterar just nu. Anteckna dem också. Eller du kanske har hittat några platsannonser som känns klockrena. Ta med dem på din lista.

Vi ska komplettera listan och prioritera den. Du kommer alltid att uppdatera din lista, stryka det som inte längre känns aktuellt, lägga till nya möjligheter du upptäcker, och prioritera om i vad du tror mest på. Listan hjälper dig att hålla koll på och att ständigt dra lärdom i jobbsök.

Så hittar du möjliga jobb

Ett sätt att hitta jobb, är faktiskt att låta jobben hitta dig. Det gör du genom att bygga ett starkt rykte och en tydlig plattform för din egen kommunikation. Kanske till och med göra en kampanj, som sprids, delas och hamnar framför rätt person. Det går vi in mer på i den här guiden.

Om vi förenklar kraftigt finns det därutöver två huvudsakliga sätt att hitta möjliga jobb:

  1. Du hittar jobb som är utannonserade. Det här kan vi kalla för synliga jobb och det vanligaste är att hitta platsannonser på stora jobbsajter.
  2. Du letar dig fram till jobb som inte är utannonserade. Det här brukar man kalla för dolda jobb och det främsta sättet att hitta dem är genom kontakter.

Det finns många fler dolda jobb än synliga jobb. Det är ett typiskt isberg. Du vet, som man säger, det är bara en liten del av isberget som syns ovanför ytan. Resten är under vattenytan och osynligt för oss.

Att skriva en annons, gå igenom en massa ansökningar och återkoppla till alla som sökt kostar mycket tid och pengar för arbetsgivare. Så kan man gå andra vägar gör man hellre det. Många lediga jobb annonseras därför inte ut, utan när det är dags att rekrytera frågar arbetsgivaren hellre runt bland de befintliga medarbetarna eller i sitt nätverk. I andra fall används en rekryteringsfirma eller ett bemanningsföretag.

Samtidigt som få jobb är utannonserade, är det också de jobben som flest söker. Det leder förstås till att konkurrensen är som allra hårdast just där.

Har du gott om tid på dig och kan tänka dig att vänta på ditt nästa jobb så kan du sätta upp sökningar på vissa titlar eller vissa arbetsgivare och ibland kolla igenom vad som dyker upp. När rätt jobb dyker upp går du vidare med det.

Men om du bestämt dig för att ditt nästa jobb ska komma snart, så måste du ha en annan strategi. Lägg mindre tid på utannonserade jobb och mer tid på andra åtgärder. Vi rekommenderar att du lägger högst 20% av din tid på utannonserade jobb. Det betyder att om du söker jobb fem dagar i veckan, så ska du bara lägga en av de dagarna på platsannonser.

Dolda jobb

De synliga jobben hittar du genom att läsa om dem. Du lär känna jobbet först och funderar sedan på om det är rätt för dig. I många fall börjar det med att du ser en annons för ett jobb, utan att veta något om vem som ligger bakom. Du kanske inte ens känner till organisationen i förväg, utan lär känna dem bara för att de dök upp när du sökte på en viss tjänst.

För dolda jobb är det tvärtom. Du måste börja med att tänka igenom noga vad det är du vill ha, för att sedan kunna upptäcka möjligheter där. Ofta upptäcker du organisationen först och tjänsten sen. Du behöver börja med att veta vilka organisationer du är intresserad av, för att därifrån kunna söka upp just dem.

Var du hittar dem:

  • Utan tvekan viktigast här är kontakter. Och låt oss direkt slå fast: Ditt kontaktnät är inte bara de personer du känner. Det är också deras kontakter i nästa led. Och ofta, när det handlar om jobb, är det inte genom dina förstahandskontakter du får ett erbjudande, utan genom deras kontakter. Det är alltså inte för att du känner chefen som du får ett jobb, utan snarare för att du känner någon på en organisation som just nu anställer eller någon som känner någon där din kompetens behövs. Så, gå ut i ditt kontaktnät, berätta vad du behöver hjälp med och lägg till det du får fram i din önskelista. Eftersom det är så viktigt att jobba med ditt kontaktnät har vi en hel guide om det här.
  • Genom konversationer och möten med människor du träffar i sociala medier eller i den fysiska världen. Också en del av nätverkande kanske man kan säga, men många uppfattar det inte så. Alla de vardagliga konversationer vi har med människor vi känner eller med människor vi träffar. Om du bara vågar prata jobb och hittar ett bra sätt att beskriva dig själv och exakt vad du söker, så är det ofta de konversationerna som leder till nya spännande möjligheter. Lägg till dem på din önskelista.
  • Ytterligare ett sätt att hitta dolda jobb är genom spontanansökningar. Även det en kraftigt underskattad form. Bara ett fåtal skickar spontanansökningar. Men för organisationen är det en bra källa till kandidater. Utgå från din önskelista och skicka en ansökan till de 10 mest prioriterade organisationerna, även om de just nu inte söker någon. Visst, det är inte alls säkert att de har något på gång i närtid. Men om de har det, kan du snabbt komma vidare. Och har de inget kan din ansökan i många fall bli sparad till senare. Läs mer om spontanansökan här.

Berätta sedan för ditt nätverk att du söker jobb – skriv gärna om det på dina sociala medier. LinkedIn är en väldigt vanlig plats för rekryterare att söka. Även Facebook kan vara ett bra ställe att hitta lediga jobb. Många grupper tipsar om jobb inom olika branscher, och det händer ofta att medarbetare på företag som söker jobb tipsar om det i sina statusuppdateringar.

Synliga jobb

Även om synliga jobb är… ja, synliga, så är de inte alltid lätta att hitta. Var ska man leta? Och vad ska man leta efter?

Var du hittar dem:

  • Stora breda jobbsajter. Det finns ett gäng stora breda jobbsajter. Du känner säkert redan till dem. Och du kan lätt hitta till dem. Här finns framförallt annonser från stora arbetsgivare och tonvikten ligger på jobb där det kan finnas ett flertal tjänster.
  • Specialiserade jobbsajter. På vissa områden finns mer fokuserade jobbsajter. Ibland kan det vara ett rekryteringsföretag med inriktning på en bransch eller en typ av jobb.
  • I grupper på Facebook, på LinkedIn och i andra sociala medier. Både stora och små organisationer sprider sina annonser både i egna kanaler och i jobbgrupper. Framförallt mindre organisationer lägger ofta sina annonsera enbart i den typen av kanaler – de dyker aldrig upp på de stora jobbsajterna.
  • Direkt på organisationens webbplats. En del jobb “annonseras” men bara på den egna webbplatsen.

Fyra tillvägagångssätt:
Med synliga jobb blir det vanligen att du börjar med en tjänst. Helt enkelt för att det är det naturliga sättet att söka och filtrera.

  1. Tänk på att en tjänst kan ha olika benämningar. Ta för vana att skriva ner olika benämningar på ungefär samma tjänst, så du lättare kan söka vidare.
  2. Använd andra sökord. Även om det ser ut som att du måste skriva in en tjänst när du söker, så kan du på många sajter skriva in vad som helst. Prova skriva in en av dina styrkor så får du upp ett gäng tjänster där annonsen nämner just den styrkan. Det kan ge nya infallsvinklar.
  3. Sätt upp sökningar. Många jobbsajter låter dig lägga upp sökningar, det är värt att göra men tänk på att snäva av så du inte får alldeles för många irrelevanta förslag.
  4. Missa inte alla de tjänster som är synliga men inte finns på de stora jobbsajterna. Sätt upp en avisering med Google Alerts, så får du ett mejl varje gång google hittar en annons med dina nyckelord. Och gå med i relevanta grupper och kanaler i sociala medier. Följ hashtags.

Vad du ska leta efter:
Kom ihåg att vara systematisk. Alla jobb är inte intressanta att söka. Utgå från de riktningar du bestämt dig för att bearbeta. Om du stannar i en riktning blir det lättare att dra slutsatser och du får ut mer av den research du kommer behöva göra. Jobbar du med för många spår parallellt kommer det bli svårt att lära känna branschen, organisationen och rollen så djupt som du behöver.

Rekryterings- och bemanningsföretag

Ytterligare en källa är rekryterings- och bemanningsföretag. De agerar både inom synliga och dolda jobb. Ibland är det rekryteringsföretaget som sköter annonseringen och då är det förstås ett synligt jobb. Men rekryteringsföretaget kan lika gärna ha i uppdrag att hitta kandidater utan att annonsera.

Här är tre saker att tänka på för att hitta jobb genom rekryteringsföretag:

  1. Fundera på om den bransch du är i har några specialiserade rekryteringsföretag. Eller om det finns rekryteringsföretag som fokuserar på ditt yrkesområde. Då kan du ta kontakt med dem och presentera dig.
  2. Om du vet några specifika organisationer du vill söka dig till, kan du försöka lista ut vilka rekryteringsföretag de använder sig av. Ibland går det att läsa sig till på deras webbplatser, ibland kan du hitta det på rekryteringsföretagets webbplatser och ibland kan du hitta det i annonser. Är det en organisation i offentlig sektor du söker dig till, så kan du ringa och fråga vilka rekryteringsföretag de använder – det ska de kunna svara på.
  3. Du kan också använda platsannonser för att identifiera rekryteringsföretag som ofta verkar ha uppdrag inom ditt område. Om du ser samma rekryteringsföretag gång på gång i flera av de annonser du tittar på, så ta kontakt direkt med dem och presentera dig.

I kontakten med rekryteringsföretag, tänk på att det å ena sidan är upptagna personer som kanske inte har tid att lyssna på dig just nu. Men att du å andra sidan kan göra dem en tjänst om du ringer vid ungefär rätt tillfälle och har en relevant och trovärdig presentation. Deras uppdrag är att hitta rätt kandidater. Ofta är det letandet som är kostsamt för dem. Så om du är rätt person och tar kontakt vid rätt tidpunkt kan du spara tid och pengar i deras sökprocess.

Prioritera din lista med möjligheter

Det bästa sättet att göra din lista över branscher, roller och organisationer är att samla på sig så mycket information som möjligt. Ju mer information du skaffar dig, desto klokare kommer du bli. Det finns en mängd olika sätt att hitta information om en bransch, en organisation eller en arbetsmarknad.

När du skannar av ovanstående kanaler så kan du försöka hitta svar på följande frågor:

Ta fram din shortlist
När du har läst på om din arbetsmarknad och gjort en gedigen research så kan du sammanfatta det du kommit fram till här. Skriv gärna i prioordning med det du helst vill ha längst upp. Låt det vara ett levande dokument, vad du är intresserad av kan förändras när du tar vidare kontakt.

Här är en gratis mall för din shortlist!

Nervös inför anställningsintervjun?

Ta det lugnt, vi hjälper dig!

Boka en intervju

“Vadå boka? Man kan väl inte bara ringa och boka en intervju?”

Nej, inte riktigt. Men “ansöka” känns så passivt och som att all makt ligger i någon annans händer. Jämför med en säljare: De ringer inte och “ansöker” om att få ett möte med en ny kund. De ringer för att boka ett möte. Sen är det förstås inte alltid de lyckas. Men det är en viktig skillnad i inställning. När man tänker “ansöka” tar man ofta en för passiv roll och anpassar sig för mycket. Börjar du tänka “boka” så påminner man sig om att det är en aktiv roll där du behöver vara drivande.

Så går en rekrytering till för olika organisationer

En annan nyckel till att lyckas är att försöka förstå processen “på andra sidan”. Hur går det till att anställa hos den organisation du söker dig till? Genom att förstå det kan du lättare driva processen framåt, lättare förstå varför du ibland behöver vänta och lättare se hur du eventuellt kan “gå förbi kön”.

I många fall, framför allt i större organisationer med professionell HR, kan det se ut så här:

Men det där är rätt teoretiskt. I praktiken kan det förstås se ut nästan hur som helst. Mer och mer av processen automatiseras och det blir allt vanligare att stegen kommer i en annan ordning.

Den där processen gäller dessutom framförallt för synliga jobb. När det kommer till dolda jobb kan det se helt annorlunda ut. Till exempel så här:

Så kan din process se ut

Okej, så arbetsgivarens process kan variera och du måste anpassa dig till den. Men hur ska du själv styra processen framåt? Vi föreslår att du ser det så här:

Vi ser gång på gång att när man upprätthåller den grundstrukturen så går det bättre framåt. För varje organisation på din önskelista och varje jobb du är intresserad av kan du följa den här processen. Vare sig det är ett utannonserat jobb eller ett jobb som du får höra talas om i sociala medier eller som en av dina kontakter berättar om.

  1. Research. Kan låta tungt, men det är oerhört viktigt. Dels för att du själv ska veta om jobbet är rätt för dig. Dels för att du ge ett bättre intryck när du går vidare. En timmes fokuserad research kan göra att du inser att jobbet är fel och du slipper lägga mer tid på det. Samtidigt kan det vara avgörande för att förstå organisationen och rollen så mycket att du direkt kan ge ett trovärdigt intryck och komma vidare i processen.
  2. Inledande kontakt. Här introducerar du dig och tar samtidigt reda på ännu mer information. Du vill helst redan här göra ett avtryck så ditt intresse är tydligt och ditt namn redan lite känt. Den inledande kontakten ger dig samtidigt ytterligare underlag för att spetsa din formella ansökan.
  3. Formell ansökan. I vissa fall ber arbetsgivaren inte om en formell ansökan. Och det kan förstås vara helt okej. Men du behöver ändå göra det väldigt tydligt att du är intresserad och vill föra en konkret diskussion. Ibland är ansökan ett svar på en annons. Ibland är det en spontanansökan till en organisation som just nu inte söker någon. Ibland är det en formalisering av en mer informell kontakt ni redan haft.
  4. Fortsatt kommunikation.Arbetsgivaren kommer ha sin process. Den kan innefatta intervjuer, tester, arbetsprover, träffar med framtida kollegor, referenstagningar med mera. Från ditt perspektiv är det viktiga här att hålla kommunikationen öppen, försöka ta reda på var deras process är och hur du kan hjälpa dem vidare. Och självklart hela tiden fortsätta stärka bilden av dig själv.

Se till att ha grunderna på plats

Det är inte alltid du behöver ett CV för att få nytt jobb. Ibland räcker det med att du tar dig fram till rätt person och ger ett gott intryck. Men det vet du inte i förväg, så vi rekommenderar ändå att du ser till att ha grunderna på plats. Dyker det upp ett jobb som du verkligen vill ha och där det krävs ett CV så ska det inte vara ett hinder för dig. Att jobba med CV är dessutom också ett sätt att bli tydligare med dig själv och bättre på att beskriva dina erfarenheter och din kompetens.

Ta fram en stark ansökan
När du söker ett jobb så behöver du skicka med ett CV och personligt brev. För vissa typer av kreativt skapande jobb behöver du även skicka med en portfolio. Det är stor skillnad mellan en okej ansökan och en riktigt bra. En okej ansökan hamnar oftast i papperskorgen medan en bra kan öppna dörren in så du kan få komma och presentera dig.

Att göra:

  • Grunden till ett CV som du kan justera efter det jobb du söker. Du hittar vår guide om CV här.
  • Grunden till ett personligt brev som du kan inspireras av när du skriver nytt för det specifika jobb du söker. Vår guide till personligt brev hittar du här.
  • Grunden till en portfolio som du kan justera efter det jobb du söker (för dig med ett kreativt yrke där du behöver visa upp exempel på tidigare jobb). Vi granskar och ger feedback på din portfolio här.

Slipa på dina budskap inför möten och intervjuer
När du har lyckats ta dig till dig till intervjun för det jobb du vill ha så gäller det att vara förberedd. Fokus ligger på att du ska säkerställa att jobbet faktiskt är rätt för dig, och föra fram dina budskap så att de förstår att du är rätt för jobbet. Läs guiden om jobbintervju här.

Att göra:

  • 3 argument till varför du ska få jobbet
  • 3 frågor att ställa till arbetsgivaren så du vet att jobbet är rätt för dig

Säkra dina referenser
Referenserna lämnar man sent i ett skede under den rekryteringsprocess när arbetsgivaren/rekryteraren frågar efter dem. Dina referenser kan vara det som avgör om du får ett jobb eller inte, så det är klokt att vara förberedd på frågan om referenser och att ha förberett de personer som du vill ska lämna dem. Du hittar vår guide till referenser här.

Att göra:
Ta fram 3 referenser som…

  • är beredda på att bli kontaktade
  • du vet vad de kommer säga om dig

Söka jobbet när ingen tjänst är utlyst

Research
När ingen tjänst är utlyst har du en stark fördel: Konkurrensen är låg. I samma ögonblick som en tjänst går ut på den öppna marknaden kommer hundratals att söka den. Å andra sidan kan du förstås inte veta om det finns något jobb eller inte.

Nyckeln till att nå fram är att göra bra research om organisationen och vara så riktad som möjligt när du tar vidare kontakt. Läs mer om hur du gör ett researchsamtal här.

Inledande kontakt
När tjänsten inte är utlyst är den inledande kontakten som allra viktigast. Du behöver sätta dig själv på kartan, så att säga. Rätt personer behöver få veta att du finns. Det kan du göra på olika sätt:

  • Skriv på LinkedIn eller skicka ett mejl. Berätta mycket kort om dig själv och föreslå ett samtal eller en träff.
  • Be någon du känner som har en kontakt hos organisationen, att introducera dig. Det kan vara någon som jobbar där idag eller någon som har jobbat där tidigare. Den du träffar behöver inte nödvändigtvis vara en chef eller någon som rekryterar. Det kan i princip vara vem som helst, som blir ditt första möte och ger dig mer information och kanske i sin tur kan ta dig vidare till rätt person.
  • Ring för att skapa en första kontakt och försöka boka ett lite längre möte.
  • Var kreativ! Skapa en kampanj för att få ditt namn framför ögonen på rätt person. En person gjorde till exempel annonser på LinkedIn som bara visades för personer i chefsställning hos det företag han ville till. En annan person gjorde annonser som visades för alla personer på företaget, med texten “Känner du Per” (Per var den chef han ville träffa).
  • Besök de platser som människor du vill nå befinner sig på. Det kan vara event, konferenser, nätverksträffar. Generellt fungerar det bäst på platser som inte har något med rekrytering att göra. Ju mer naturligt sammanhang, desto bättre. Var brukar chefen och dina framtida kollegor gå på afterwork?

När du får kontakt, var genuint nyfiken. Ställ frågor, var intresserad, visa att du är insatt.

Formell ansökan
En formell ansökan när du inte riktigt vet om det finns ett jobb eller inte, brukar kallas för en spontanansökan. Den skiljer sig inte så jättemycket från en ansökan till ett utannonserat jobb. Men en sak är viktigare än någonsin: Var extremt tydlig med varför du söker dig till just dem. Det behöver du alltid göra, i alla ansökningar, men i en spontanansökan är det ännu mer avgörande.

Vi har skrivit mer om spontanansökan här.

Fortsatt kommunikation
Ta tillfället i akt. När inget jobb är utlyst betyder det att arbetsgivaren inte är överöst av sökande. Kanske är det bara du som hört av dig på ett tag. Det betyder förstås inte att dörren står på vid gavel, i många fall blir du hänvisad till HR eller till att följa dem på webben eller andra kanaler. Men försök föra fram ditt budskap. Var finkänslig, men ändå inte rädd för att fråga om du kan komma på besök, om ni kan ta en fika, eller om hur det ser ut längre fram. Fråga när det kan vara aktuellt med att ta in någon med din kompetens. Och när du i så fall ska höra av dig igen, eller vad du kan göra för att hjälpa dem i processen.

Söka jobbet när ni haft en dialog

Research
Tog arbetsgivaren kontakt med dig, hittade ni varandra på ett event eller via sociala medier, så har ni redan haft en dialog och då vet du förmodligen en del om organisationen och vilka möjligheter som kan finnas där. Det ska du förstås använda! Samtidigt är det viktigt att du tar det längre och ägnar lite tid åt att mer systematiskt ta reda på mer information. Allt det du hört under mer informella samtal behöver du bekräfta och fördjupa. Den där tjänsten ni pratat om, jobbar andra med det idag? De där utmaningarna som du hörde talas om, vad är det egentligen de innebär? Och den positiva bilden du fick, stämmer den med verkligheten?

Inledande kontakt
Ni har redan haft kontakt. Men nu handlar det om att börja konkretisera. Det ni pratade om lite löst på Facebook eller vid en fika, vad kan det innebära i praktiken? Ring, skriv eller ses för att börja göra det lösa snacket mer handfast. Det som lät så bra, var det bara snack eller är dem verkligen intresserade av att gå vidare? Är du?

Formell ansökan
Det är inte alltid du behöver göra en formell ansökan. Det kan på ett sätt vara skönt. Men för din egen skull är det ändå viktigt att ta processen vidare till formella frågor. Förr eller senare kommer ett beslut att behöva fattas och kommer ni inte till en konkret ansökan är det också lätt hänt att det aldrig blir något konkret erbjudande. Kom ihåg: Du måste ta processen vidare.

Fortsatt kommunikation
När ni väl börjat konkretisera en tjänst är det viktigt att dialogen fortsätter. Hade ni det trevligt när ni sågs första gången på en fika eller på en lunch? Se då till att det inte dör nu när ni börjat bli mer konkreta och formella. Fortsätt föra en dialog, fortsätt vara nyfiken och engagerad.

Söka jobbet när tjänsten är utannonserad

Research
När du söker ett utannonserat jobb har du förstås en grund att stå på i din research: Annonsen. Vi har skrivit en artikel om hur du tolkar platsannonser. Använd den som utgångspunkt.

Inledande kontakt
De tjänster som annonseras ut är de som får allra flest sökande. Hur många som söker beror förstås på tjänsten, men för många tjänster är det vanligt med hundratals sökande. Det gör förstås att rekryterare gärna är lite restriktiva med kontakt. Deras intresse är att dra ner på kontakten, dels för att inte få för mycket att göra, dels för att de vill göra ett korrekt urval, dels för att de vill att det ska vara rättvist och därför inte vill lämna ut information bara till vissa sökande. Den inledande kontakten kan därför vara lite svårare.

Ditt intresse är ändå att etablera kontakt. Försök att få till ett samtal. Be gärna om förtydliganden kring tjänsten, men var specifik och ställ relevanta frågor. Undvik frågor som du borde ha svaren på själv.

Formell ansökan
Eftersom utannonserade tjänster är de tjänster där det finns allra högst konkurrens, är det viktigare än någonsin att spetsar till din ansökan. En normal rekryteringsprocess kan ha 100 sökande varav 3 väljs ut till intervju. Du behöver bli en av de 3. Och för att nå dit behöver du slå ut 97 andra på vägen. De allra flesta sökande till tjänsten kommer dessutom att vara rätt lika varandra. De kommer att ha ungefär likvärdig utbildning, de kommer att ha jobbat ungefär lika länge med ungefär samma saker. Helt enkelt för att det står i annonsen och de flesta gör som det står. Fundera på vilken position du vill ta med din ansökan. Är det din erfarenhet som ska sticka ut och vara bättre än konkurrenternas? Är det en specifik erfarenhet? Är det en kombination av erfarenheter, som du tror att de andra saknar? Är det din personlighet som gör dig till den bästa kandidaten?

Fortsatt kommunikation
Precis som med den inledande kontakten kan den fortsatta kommunikationen vara utmanande för att arbetsgivaren försöker begränsa den. Tänk dig själv: 100 sökande, som alla hör av sig. Det enda rimliga sättet att hantera det är att vara restriktiv i kommunikationen och informationen man lämnar ut. Och även här kan det finnas formella hinder – eftersom beslut inte är fattade än kanske man inte får lämna ut något som kan uppfattas som positivt eller negativt. Man måste vara neutral.

Men icke desto mindre behöver du försöka följa upp och föra processen framåt.

Söka jobbet när det finns en rekryterare som mellanhand

Research
Om en rekryterare sköter tillsättningen av tjänsten åt arbetsgivaren, men du vet vem arbetsgivaren är, så är researchen densamma som om du skulle söka direkt till arbetsgivaren. Om det däremot är okänt vem arbetsgivaren är kan det bli svårare. För att verkligen göra det bästa av din egen process, behöver du ha så bra koll som möjligt.

Du får vara detektiv en stund. Till att börja med går det alltid bra att ringa och prata med rekryteringsföretaget. I många fall kan de lämna namnet på sin uppdragsgivare på telefon, eller i alla fall ge några ledtrådar. Ledtrådar kan vara bransch, storlek, hur stor avdelningen är, var kontoret man ska jobba på ligger. Det finns mängder frågor du kan ställa för att luska lite. Ibland ger det sig och du förstår precis vilken organisation det gäller.

Får du mycket begränsad information så får du utgå från vad du vet. Du kanske förstår att det är en bank, men inte vilken. Då får du göra din research lite bredare: Hur är det att jobba på bank? Vad skiljer storbankerna åt? Vart är branschen på väg?

Inledande kontakt
Den inledande kontakten när det är en tjänst som sköts av rekryteringsföretag blir normalt genom ansvarig rekryterare. Fördelen med det är det (oftast) är professionella och tar sig tid att svara, i alla fall om du ger ett seriöst intryck. Nackdelen är att de ytterst sett inte är beslutsfattande. De kommer att föreslå en kandidat, men de kommer inte att fatta det slutliga beslutet. Så helst vill du försöka få en inledande kontakt direkt med organisationen som anställer. Det behöver inte vara en chef – kan du träffa eller prata med någon som jobbar där men i en helt annan roll så kommer det ändå vara givande och ge dig enorm insikt i vad du kan trycka på i din ansökan.

Formell ansökan
Det kluriga här är att du egentligen har två mottagare i din ansökan. Du behöver skriva den både för rekryteraren och för arbetsgivaren. Samma sak, kan tyckas. Men inte riktigt. Rekryterare har ofta garantier till sin uppdragsgivare och de får betalt bara när de hittat en person som anställs. Därför behöver du hjälpa dem att känna sig lite extra trygga. Den kravlista de sitter med kommer att vara avgörande för vem som går vidare.

Och så utmaningen med att du kanske inte ens vet vem arbetsgivaren är. Om vi tar exemplet igen där du bara vet att det är en stor bank. Då kan du fokusera på att beskriva varför du vill jobba på storbank och vad som tilltalar dig i den här tjänsten. Använd det du vet om hur det generellt är på storbankerna, vad de värdesätter och vilka som jobbar där idag.

Tänk så här: Rekryterare vill presentera starka kandidater till sin uppdragsgivare. Hur kan du hjälpa dem göra det?

Fortsatt kommunikation
Rekryteringsföretag har ofta sin bestämda process för hur saker ska gå till. De kan i många fall vara tveksamma inför att lämna ut information under processens gång. Samtidigt har de ett intresse av att hålla dig kvar – hoppar du av så har de lagt ner jobb i onödan. Så håll dialogen aktiv, fortsätt att höra av dig och komplettera bilden av dig själv. Även med rekryteringsföretag behöver du själv föra processen framåt.

Vill du ha mer personlig hjälp?

Boka in ett rådgivande samtal med en av våra jobbexperter

Följa upp efter samtal, ansökan och intervju

En stor del av jobbsökande innebär att vänta på besked. Du har hittat ett jobb som du verkligen vill ha, gjort all research och spenderat tid och energi på att skriva en riktigt bra ansökan. Först behöver du vänta på att få höra om du får komma på intervju, och sedan är det ytterligare väntan tills du får veta om jobbet är ditt eller inte.

Men kom ihåg att processen inte bara är deras. Du är också en aktiv part. Bara för att ansökan är inskickad eller intervjun är över betyder det inte att dina chanser att påverka är över. Görs det på rätt sätt kan du vinna mycket på att följa upp.

Varför du bör följa upp

Du tar dig fram lättare i jobblivet om du är såväl proaktiv som tålmodig. Detta gäller även efter att du skickat en jobbansökan eller gått på jobbintervju. Genom att följa upp och hålla kontakten så varm som möjligt kan du förstärka bilden av dig själv, bemöta eventuella invändningar och få värdefull feedback för framtida ansökningar. Och inte minst: Du säkerställer också att det är rätt jobb för dig. Följa upp handlar inte bara om att fråga hur det ligger till, utan om att säkerställa att det känns rätt.

Följ alltid upp:

  • efter inledande kontakten
  • efter jobbansökan
  • efter intervjun
  • när du har något att tillföra
  • om du fått ett nej

Söka jobb är ingen engångsföreteelse. Det är möjligt att du får det första jobb du söker, men det är inte sannolikt. Och även om du skulle få det, vill du helst ha valmöjligheter både nu och i framtiden. Ett bra jobbliv är ett livsprojekt. Oavsett om du får jobbet du sökt eller inte är uppföljning ett värdefullt tillfälle att utveckla din metod och förstå mer och mer om dig själv och om arbetsmarknaden.

Håll koll på dina öppna ansökningar

Använd din prioriterade önskelista till att markera alla jobb du sökt och anteckna vad status är just nu. Anteckna punkter om vad som sägs när du har kontakt med rekryterare och arbetsgivare. Skriv upp vem du pratat med. Anteckna datum för senaste kontakten och skriv upp datum för nästa kontakt.

Tänk på att inte ha för många ansökningar ute samtidigt eftersom du då inte kommer att kunna följa upp lika effektivt, inte att kunna hålla isär dem och inte att veta vilken som är vilken om någon ringer upp dig.

När du följer upp din jobbansökan

När ska du följa upp en ansökan? Som i det mesta vad gäller jobbsök finns inga exakta svar. Du vill inte upplevas som desperat eller efterhängsen. Men du vill heller inte låta det rinna ut i sanden eller framstå som oengagerad. Om vi gör en liknelse med dejting igen: De flesta har upplevt efter en date eller två, vare sig det kändes bra eller inte, att det är svårt att veta när man ska höras av igen. Är jag för angelägen? Är det bättre att jag väntar? Verkar jag ointresserad då?

“Men snälla, någonting kan man väl säga om när det är rätt att följa upp?”

Okej, här är lite tumregler:

  • Är det ett utannonserat jobb? Vänta 3-4 arbetsdagar efter att sista ansökningsdatum har passerat. Arbetsgivaren har då i många fall hunnit börja titta igenom alla ansökningar. De har lättare att säga något. Och ditt samtal kan komma i precis rätt tid för att ditt namn ska bli ihågkommet.
  • Är det ett jobb där det står att tillsättning sker löpande, det vill säga att arbetsgivaren kommer att anställa någon så fort de känner att de hittat rätt, utan att vänta på att ansökningstiden gått ut? Då behöver du förstås vara snabbare. Skicka in din ansökan och hör av dig redan inom 1-2 dagar.
  • Är det ett jobb som inte är utannonserat? Vänta några dagar, upp till en vecka. Ring och berätta att du skickat in en ansökan och att du gärna vill komma och presentera dig eller ses över en mer förutsättningslös fika.

När du följer upp din jobbintervju

När du kommit på intervju har normalt 97% av alla som sökt redan blivit utsållade och du har alltså redan skapat ett bra första intryck på arbetsgivaren. Detta ger en större frihet till när du kan följa upp eftersom de nu vet vem du är och du spelar en större roll i rekryteringsprocessen. De vill inte tappa dig innan de fattat sitt beslut.

Att följa upp intervjun med ett kort mejl eller via direktmeddelande en dag efter där du tackar dem som var med under intervjun är naturligt och förväntas.

Någon dag senare även följa upp med att till exempel ställa extra frågor som inte togs upp under intervjun, eller för att komplettera något i bilden av dig själv. Det är generellt sett bra att avvakta några arbetsdagar efter intervjun för att lämna utrymme åt arbetsgivaren att fundera, samla sina tankar och göra klart intervjuer med andra kandidater.

Fråga alltid hur de ligger till i processen, vad nästa steg är och hur lång tid det kan tänkas ta innan du får besked.

Var alltid relevant när du följer upp

Både när du följer upp direkt efter ett samtal, en ansökan eller en intervju – och när du följer upp i andra lägen i processen, så är det bra att du försöker vara så relevant som möjligt. Visst, ibland är det på sin plats med ett enkelt och konkret: Hur ligger ni till i processen, vad är nästa steg? Men i de allra flesta fall är det bättre om du kan passa på att ställa en bra fråga, eller tillföra något om dig själv.

Ha som tumregel att alltid ha ett ärende vid varje kontakt, utöver att bara höra hur det går. Ställ en relevant fråga, där svaret inte redan framgått under intervju eller i jobbannonsen. Eller komplettera något i bilden av dig själv.

Tänk ut ett syfte med uppföljningen innan du kontaktar. Följ inte upp din ansökan bara för sakens skull, utan se det som en chans att visa intresse, få veta mer om tjänsten och få svar på dina funderingar. Se därför till att ha förberett konkreta och relevanta frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen som inte redan finns att hitta svar på i jobbannonsen. Läs på om arbetsgivaren och tjänsten, tänk ut vad du skall säga och anteckna ner frågor att ställa.

Ställ en relevant fråga där svaret inte redan framgått under intervjun eller i jobbannonsen, eller berätta konkret om du vill komplettera eller vidareutveckla något du nämnde under intervjun.

Hur du följer upp när du får ett nej

Att inte få jobbet eller att inte få komma på intervju kan kännas tufft. Men istället för att se det som ett nederlag så kan du följa upp din jobbansökan och intervju och ta tillfället i akt att utvärdera din metod, lära dig om dig själv och dra slutsatser om arbetsmarknaden.

Var det något som saknades som du kan komplettera med för att komma vidare om du skulle söka igen i framtiden? Vilka var dina styrkor i den här rekryteringen? Vilka var din svagheter? Eller valde de att välja någon internt istället? Eller valde de att inte anställa alls?

Många upplever att det är svårt att få feedback från arbetsgivare och rekryterare. Det beror bitvis på att de ansvariga inte tar sig tid eller helt enkelt inte prioriterar att ge svar. Men det är också en fråga om vad du förväntar dig när du ber om feedback. Många gånger kan skälen till att man valt en kandidat framför en annan vara svåra att exakt sätta fingret på. Ofta har man en bättre bild av varför man valt den man valt än varför man inte valt just dig. Och kanske viktigast: I en rekrytering med 100 sökande, är det inte helt lätt att komma ihåg just dig.

Man kan säga så här: Ju mer din fråga handlar om specifikt dig, desto svårare är den att besvara och desto mer krävande är den. Svårare för att det lätt blir personligt och det är obekvämt både för rekryteraren och för dig. Och krävande för att man måste tänka tillbaka, minnas eller till och med plocka fram anteckningar eller fråga kollegor.

Så, hur gör du för att få ut något? Två tips. För det första: Gör en bra ingång, visa att du är nyfiken för att du själv verkligen vill lära dig, absolut inte för att du ifrågasätter deras val. Till exempel: Jag vill alltid förbättra mig, och försöker lära av varje ansökan. Det här var ett av de jobb jag såg fram mest emot, så jag är förstås nyfiken på om du har något tips som kan hjälpa mig i framtida processer. Har du någon feedback jag kan få som kan hjälpa mig att få den här typen av jobb?

För det andra: Eftersom det är svårare att svara ju mer specifikt din fråga handlar om dig, så kan du vända på det och istället fråga om den som gick vidare och om dem och jobbet generellt. Eller ställa några mer generella frågor om de som sökt eller som brukar söka den här typen av tjänst: Upplever du att det brukar handla om erfarenhet? Vilka erfarenheter brukar vara viktigast?

Här är några situationer som ändå lätt kan uppstå:

  • “Vi valde en person med mer erfarenhet på det här området.” För att förstå det här närmare kan du fråga till exempel: Finns det något sätt för mig att kompensera för det i framtida ansökningar? Kanske någon kurs eller certifiering jag kan ta för att konkurrera med den som har mer erfarenhet? Med den typen av fråga kan du få en uppfattning om vilken erfarenhet det handlar om. Du kan också indirekt få veta om det verkligen handlar om erfarenhet: Finns det inget sätt för dig att komplettera så kanske det egentligen är något annat som ligger bakom.
  • “Det var en samlad bedömning som gjorde att vi gick vidare med en annan person.” Här kan du byta fokus. Fråga inte längre om dig själv, utan fråga om den som fick jobbet. Till exempel: Vad tyckte du var särskilt starkt hos den som fick jobbet? Vad tycker du stack ut mest med den som fick jobbet?

Det är inte säkert att du kan få så konkret svar, men försök. Och oavsett om du lär dig något av det eller inte så kan du få ett snyggare avslut och förstärka relationen inför eventuella framtida ansökningar.

Vad du gör när du inte får något besked

I det bästa läget får alla som söker ett jobb besked om hur processen går. Men beroende på arbetsgivare och på situation kan det ta olika lång tid att få besked. För större organisationer och företag med hundratals sökande är det naturligt att det tar lång tid att gå igenom alla ansökningar och skicka besked. För små arbetsgivare kan kraftigt begränsade resurser göra att de endast har möjlighet att ge besked till några få av de som sökt. Eller så skickas standardiserade mejl automatiskt till alla som sökt.

Självklart “borde” du få återkoppling. Du har lagt tid och energi på en ansökan och har troligen stora förhoppningar om just det jobbet. Så det är klart att det blir frustrerande att inte höra något. Men hur det än ligger till gäller det att ha tålamod och förståelse för situationen och lära sig att gå vidare.

Har du följt upp några gånger, sökt kontakt utan att få svar, och tiden börjar rulla iväg, så behöver du släppa det jobbet och gå vidare med nästa. Vill du så kan du skicka ett sista meddelande och skriva något i stil med: Hej! Det har gått ett tag sedan vi hördes av. Jag förstår att ni har mycket att göra. Jag behöver gå vidare med andra jobb nu, men jag är fortsatt intresserad av jobbet så hör gärna av er när ni vet mer.

Så får du effekt när du söker jobb

Var riktad när du söker jobb

“Jag kan göra vad som helst och jag behöver inte några bestämda arbetstider” – Ofta tror man att ju öppnare man är för alla alternativ som finns desto större är chansen att få jobb. Erfarenhet visar dock att det är precis tvärtom. Ju mer du har klart för dig vad du vill göra, i vilken bransch, på vilken typ av arbetsplats – desto mer effektiv blir du med att nå fram. Dels för att du lägger tiden på rätt jobb – dels för att rekryteraren märker att du tänkt till, vilket markant ökar chansen till intervju.

På engelska finns uttrycket Post and Pray, som betyder ungefär “Skicka iväg och be en bön”. Kort och gott: Skicka iväg en massa ansökningar och hoppas på det bästa. Det finns enstaka fall där det här faktiskt fungerar. Där man till slut fått jobb genom att skicka hundratals – till och med tusentals – ansökningar. Men det är inget att satsa på som strategi.

Du behöver få upp antalet jobb du söker, annars kommer det inte hända någonting. Men att ansöka om vartenda jobb som dyker upp ökar inte dina chanser till att få något. Du bränner tid och energi i onödan. Varje ansökan kommer att se likadan ut och som rekryterare och arbetsgivare kommer det framgå att du egentligen inte är intresserad av jobbet utan bara skickat i mängd.

Sök alltså riktat och kvalitativt snarare än brett och energilöst. Var smart och koncentrera ditt sökande mot de jobb du verkligen vill ha. Identifiera på förhand vilka tjänster hos vilka organisationer som skulle kunna vara intressanta. Sök specifikt mot dem. Där kommer du att göra bäst ifrån dig, trivas bäst – och det är dessutom där du kommer ha störst chans att få jobbet.

Att söka jobb effektivt handlar om att rikta in dig på rätt tjänster och vara fokuserad i ditt sökande.

  • Gör research
  • Sök dig till tjänster och roller du verkligen vill ha
  • Sök dig till branscher du verkligen vill jobba i
  • Sök dig till organisationer och chefer du verkligen vill jobba för
  • Anpassa dina ansökningar specifikt till den tjänst och den organisation du söker
  • Lägg ner mycket tid på ett fåtal ansökningar hellre än lite tid på väldigt många ansökningar
  • Lyfta fram de saker som är intressanta i den specifika arbetsgivarens perspektiv

Var systematisk i ditt jobbsök

Arbetsmarknaden är oerhört bred. Letar du lite här och var, lite då och då och utan någon egentlig plan, så blir det väldigt ineffektivt. Du behöver vara systematisk och bearbeta ett område i taget. Du behöver göra anteckningar och gärna checklistor.

  • Håll fokus. Koncentrera dig på en eller två av dina inriktningar och gå på djupet där innan du byter spår.
  • Sätt dig ordentligt in i de tjänster, organisationer och branscher du söker – research och förarbete lönar sig
  • Dra lärdom av varje ansökan och varje kontakt
  • Ha alltid flera ansökningar öppna parallellt, men gör inte för mycket på samma gång – skickar du 20 ansökningar samma vecka så kommer du inte kunna hålla reda på dem

Fördela din tid

Den sökväg som de flesta använder när de börjar att aktivt söka nytt jobb är annonser på jobbsajter eller på företags egna hemsidor. Så kallade synliga jobb. Men i praktiken är det en bara en bråkdel av alla jobb. De flesta jobb är så kallade dolda jobb.

Kom ihåg att fördela din tid rätt. Lägg mindre tid på utannonserade jobb och mer tid på andra åtgärder. Vi rekommenderar att du lägger högst 20% av din tid på utannonserade jobb. Det betyder att om du söker jobb fem dagar i veckan, så ska du bara lägga en av de dagarna på platsannonser.

Sikta längre

Du behöver söka jobb som ligger ett snäpp ifrån det du redan gör eller det du gjorde senast. Det behöver inte betyda att du söker dig till en högre befattning, utan det kan lika gärna handla om ett nytt område, ny kunskap eller en ny bransch. Det nya du söker dig till kan till exempel vara:

  • Ny yrkesroll
  • Nytt företag
  • Ny bransch
  • En annan sektor (ideell sektor / offentlig sektor / privat näringsliv)
  • Högre specialisering
  • Nytt specialistområde
  • Mer ansvar
  • Nya kundgrupper
  • Nytt land (en flytt till en ny ort är däremot inte tillräckligt… det visar inte att du söker vid vidare till något nytt – att du flyttar är inte skäl för att ge dig ett jobb)

När du fokuserar på att hitta något nytt får rekryteraren intrycket av att du tar ett medvetet och aktivt val om din framtid. Och du framstår som driven och målinriktad, vilket stärker dig som kandidat. Det är lätt att sållas bort i urvalsprocessen om man söker ett jobb som “redan är vad jag har gjort tidigare”. Rekryterare tilltalas av framåtanda och engagemang till att utvecklas framåt både jobbmässigt och personligen.

Efter uppföljningen

Vad nu? Du har lärt känna din marknad, skapat en önskelista, fått en intervju (eller till och med bokat in en intervju!) och följt upp efter intervjun. Nu är nästa steg att dra lärdom från det du har lärt dig om jobbsökarprocessen, förstå dig själv bättre och ta ett större grepp om din omvärld. För att hjälpa andra att hitta dig har vi en guide om det här. Lycka till!

Behöver du mer djupgående hjälp?

Prata med en av våra coacher i hela 45 minuter istället