Guide | 5 Steps

Sök jobb på rätt sätt

Att söka jobb är en process
Del 1

Att söka jobb är en process

Läs sammanfattning

99% av allt du läst om att få nytt jobb är troligtvis helt värdelöst.

Om du googlar runt finns det hur många råd som helst, men det är väldigt lite som faktiskt hjälper. Ett tips som ofta dyker upp om jobbintervjuer är till exempel “var dig själv”. Hur gör man det?

I den här guiden går vi bakom kulisserna. Vi kör tydliga och raka råd som gör skillnad. Checklistor du kan följa för att veta att du verkligen gör det du behöver göra och kan sluta känna att du söker lite på måfå.

Men innan vi går vidare, en reality check så vi börjar i rätt ände. Du har inte rätt till ett jobb. Och rekrytering handlar inte om rättvisa.

Det är precis som med dating. Det är inte en rättighet att du ska hitta en person att leva med. Och det är heller inte en fråga om rättvisa eller orättvisa när du får nobben och du ser någon annan gå på date med personen du gillar istället. Det kan kännas så ibland, men det är viktigt att inte se det så. För ser du det så, kommer du tyvärr inte nå så långt.

Att skaffa ett jobb är en process. Ungefär som försäljning. Först behöver du veta vad det är du säljer. Sen behöver du fundera på vem som vill köpa det. Sen behöver du nå just de personerna och övertyga dem om att din produkt är bäst. Och till slut behöver du förhandla om priset.

“Men jag är ingen produkt, jag är en människa!” Så klart. Ingen påstår något annat. Men om vi jämför med dating igen: Klart du gör dig i ordning inför en date. Klart du funderar på vem du egentligen vill ha. Klart du funderar på hur du ska framstå på ett bra sätt. Det behöver du göra när du söker jobb också.

De viktigaste poängerna i 7 snabba punkter

  1. Jobbsök är en process. Steg för steg utforska och förfina vad du söker, tills du till slut hittar rätt. Var systematisk, ta en sak i taget, bearbeta och följa upp.
  2. Du måste vara drivande i processen. Det är inte bara arbetsgivaren som driver. Ni har båda ett intresse av att det blir bra, men ni är också båda i en lära-känna-fas där ingen av er riktigt har bestämt sig. Låt inte saker bli liggande så att någon mer drivande går före.
  3. Var riktad när du söker jobb. Det fungerar inte att skicka 100 likadana ansökningar. Nyckeln är att vara riktad och specifik. Hellre söka få jobb med hög kvalitet än lägga tid på dåliga ansökningar som inte leder vidare.
  4. Bara en del av alla jobb annonseras ut. Och de som annonseras ut är det högst konkurrens om. Lägg 80% av din tid på jobb som inte är utannonserade.
  5. Se från arbetsgivarens perspektiv. Förstå vad det är en arbetsgivare söker och vilka problem och utmaningar de står inför.
  6. Lägg till något utöver det alla andra har. De allra flesta kandidater checkar av punkt för punkt i en lista med krav som arbetsgivaren ställt. Det gör att alla blir precis likadana. Ska du gå vidare behöver du hitta ett sätt att sticka ut. Du behöver tillföra något mer.
  7. Innan du söker: Bli sökbar. Se över din kommunikation, hur beskriver du dig själv på LinkedIn? Visa andra att du är öppen för nya möjligheter.

Att söka jobb handlar om att steg för steg ta sig närmre rätt jobb. Det vill säga där du passar med jobbet och jobbet passar med dig. Där du passar med organisationen och de passar för dig.

Det är inte helt enkelt. För vad du behöver och vad de behöver bygger på så många olika faktorer. Det är mycket som ska stämma överens för att det ska vara “rätt”.

Även om du tänker “men jag har ju kompetensen, jag ska bara hitta någon som behöver den”, så är det mycket mer komplext än så. Det kan vara frustrerande. Det är frustrerande. Samtidigt är det inte bara något jobbigt. Komplexiteten beror också på att vi vill hitta rätt. Arbetsgivaren vill inte bara ha någon, vem som helst, som kan göra vissa uppgifter. Och egentligen vill du nog inte det heller. Du vill inte bara ha ett jobb vilket som helst, utan något du faktiskt gillar och där du kan bidra med något meningsfullt.

Jobbsök är en process som handlar om att steg för steg utforska och förfina vad du söker, tills du till slut hittar rätt. Precis som för arbetsgivaren: Steg för steg utvärdera, tills de känner att de hittat rätt person. Det som kan göra det frustrerande är att båda inte behöver tycka samma sak. Du kan känna att det är helt rätt för dig men de går vidare med någon annan. Eller de kan ge dig ett erbjudande, men du väljer att gå vidare med någon annan.

Det här är den process vi rekommenderar:

Vi tar det steg för steg:

  • Lär känna din marknad. Du har en bild av vart du är på väg, nu gäller det att ta reda på mer, lära känna marknaden, bekräfta att du tänkt rätt. För du är ju inte bara ute efter ett jobb. Du är ute efter rätt jobb. Dels för att det kommer ge dig mer, kännas bättre. Dels för att det kommer att vara lättare att få. På väg mot en ny bransch? Ta reda på hur den fungerar. På väg mot en ny roll? Ta kontakt med andra som redan är där för att säkerställa att din bild stämmer. På väg till samma roll, men i en ny typ av organisation? Lär känna dem, deras konkurrenter och deras utmaningar.
  • Skapa en önskelista. Nu har du en djupare bild av branschen, den typ av organisation du vill till och den roll du vill ha. Dags att göra en lista och prioritera dina möjligheter. Börja med att lista några jobb du skulle kunna söka. Kanske har du hittat en annons, eller hört från en vän om en organisation som söker någon med din kompetens. Kanske söker du en bestämd roll och kan redan lista de 5 arbetsgivare du helst skulle vara hos. Fyll på din lista och börja prioritera de arbetsgivare och tjänster som är mest intressanta.
  • Boka en intervju. Hitta ett sätt att få en djupare kontakt och konkret berätta att du söker ett jobb. Ibland är det genom en annons. Ibland är det genom en spontanansökan. Ofta är det genom en kontakt. Exakt vad du behöver för att söka jobbet beror på. Det du alltid behöver är en tydlig bild av vad du erbjuder och varför du är rätt för jobbet. För det allra mesta behöver du ett starkt CV och ett övertygande personligt brev. Eller ett video-CV eller ett test.
  • Följ upp. Vill du verkligen ha jobbet måste du visa det. Om du bara bokar in en intervju, träffar arbetsgivaren och aldrig hör av dig igen så kan du inte bli förvånad om de inte gör det heller. Vi återkommer till dejtingliknelsen igen. Om du går på dejt och sen aldrig hör av dig igen, hur kommer det att uppfattas? Knappast som att du är särskilt intresserad. (Hör du av dig hela tiden lär det knappast fungera heller.)
  • Dra lärdom. Har du träffat rätt, så jobbet känns rätt och arbetsgivaren tycker du känns rätt, så är du i mål, bra jobbat! Annars är det nu du drar lärdom på riktigt av din research, dina samtal och din intervju. Vad var bra hos den här arbetsgivaren? Vad var mindre bra? Vad tyckte de om dig, vilka styrkor och svagheter såg dem i dig som kandidat? Hur skulle det ha varit att jobba just där? Vad har du mer lärt dig på vägen? Har de nämnt några konkurrenter, som kanske kan vara intressant för dig att söka dig till? Har de berättat något mer om hur de ser på branschen och vart den är på väg? Vad säger det dig om framtida utsikter där?
  • Förstå dig själv bättre. Nu kommer vi till det som kanske är svårast och tuffast. Ta ställning till vad du lärt dig – om dig själv och om vad du trivs med. Om det här kändes som en perfekt organisation och roll för dig – vad var det som kändes så bra? Försök vara så specifik som möjligt, så du kan använda det när du går vidare. Komplettera din bild av dina egna styrkor, vad du kan och vad du är bra på. Komplettera bilden av vad du vill, vad som intresserar dig och vad du drivs av. Förtydliga vilket sammanhang du vill vara i, i vilket typ av organisation, med vilken typ av chef och med exakt vilka uppgifter.
  • Förtydliga din riktning. Ibland svårt, ibland helt självklart. Nu gäller det att se på vem du är – vad du kan, vad du vill och i vilket sammanhang du trivs – och fundera på var det behövs som allra mest och var du kan få ut som allra mest av det. Har du insett att du är väldigt analytiskt lagd, duktig på att strukturera information och trivs som allra bäst när du får sitta i fred och arbeta koncentrerat, så är det nu dags att fundera i grova drag på vad du ska göra med det. Fundera på: Vilken typ av organisation skulle fungera bäst? Vad har den för kultur, för ledarskap, i vilken fas befinner den sig? Och vilken typ av roll? Ansvar, uppgifter? Vilken bransch? Eller ännu större: Är det dags att starta företag istället? Skriv ner 3 olika riktningar som ditt jobbliv skulle kunna gå från där du är nu. Till exempel: Jag vill vara projektledare, inom offentlig sektor, i en relativt liten och ny myndighet som ger mig möjlighet att vara med och bygga upp något innan alla rutiner är satta.
  • Hjälp andra att hitta dig. Öka kraften i ditt fortsatta jobbsök genom att se över din kommunikation. Skriv några korta och intresseväckande meningar om dig själv och vad du söker. Uppdatera din LinkedIn-profil och andra kanaler du använder.
  • Lär känna din marknad på nytt. Sådär, nu är vi tillbaka där vi började men förhoppningsvis rejält mycket klokare. Utgå nu från de riktningar du satte tidigare och jobba systematiskt med att ta reda på mer om dem. Om vi fortsätter på exemplet ovan: Är det verkligen som du tror, att du kommer trivas bättre och ha större chans på en liten och nybildad myndighet?
  • Lista nya möjligheter. Utgå från det du lärt dig om din arbetsmarknad och de riktningar du satte tidigare. Identifiera möjligheter för en och en av dem. Försök till exempel att hitta 10 organisationer som du gärna skulle jobba på i just den riktningen. Om vi fortsätter på exemplet ovan: Vilka 10 myndigheter är nyast?

Ja, du förstår. Cirkeln fortsätter. Misströsta inte. Det kommer att gå fortare och fortare varv för varv. Du lär dig mer och mer, du blir tydligare och tydligare.

Se den här processen som ett stöd i arbetet, inte som ett recept att följa punkt för punkt. Du kan börja var du vill och du behöver inte ta det steg för steg. Det som däremot är viktigt att komma ihåg är att det är ett en cirkulär process där du kontinuerligt testar vad som fungerar, utvärderar och justerar din inriktningar. Ofta, när man kör fast, beror det på att man varit för låst i ett enda steg: Man har funderat och funderat på sig själv utan att ge sig ut i världen och kolla vad som faktiskt fungerar. Eller omvänt, man har gått alldeles för brett och gjort mängder åtgärder utan att riktigt stanna upp och utvärdera vad som fungerar.

Men var ska jag börja? 

Vi rekommenderar att börja med att hjälpa andra att hitta dig. Baserat på erfarenheten vi har från tusentals människor som söker sig vidare i jobblivet har vi sett att det många gånger leder till nya möjligheter så snart man börjar höra av sig och berätta vad man söker. I vissa fall kommer erbjudanden om jobb redan där.

Men egentligen spelar det inte så jättestor roll var du börjar. Var praktisk, börja där du känner för det. Så länge du tar tag i det och rör dig vidare till nästa steg. Tänk på att det här inte är linjär process. Stegen följer ungefär på varandra, men i praktiken kommer du förstås hoppa runt lite. Och du kommer troligen ha flera processer på gång samtidigt, så du kanske befinner dig på flera ställen i processen samtidigt.

När vi går vidare kommer vi att förutsätta att du redan har en bra bild både av dig själv och av några huvudsakliga spår du kan och vill söka dig till.

Vi förutsätter att du redan har skrivit ner tre riktningar som ditt jobbliv skulle kunna gå från där du är nu. Något i stil med de här:

  • Jag vill fortsätta som projektledare, inom offentlig sektor, men jag vill vara i en relativt liten och ny myndighet som ger mig möjlighet att vara med och bygga upp något innan alla rutiner är satta.
  • Jag vill jobba mer praktiskt och tror därför att jag ska släppa projektledning och åter bli designer.
  • Jag vill vara kvar inom ekonomiområdet. Men jag vill komma i kontakt med fler olika sammanhang, så jag tror att jag ska jobba som ekonomikonsult istället för som anställd.

De viktigaste metoderna för att ta reda på mer

Ju mer information du skaffar dig, desto klokare kommer du bli. Det finns en mängd olika sätt att hitta information om en bransch, organisation eller arbetsmarknad.

  • Gör dina egna intervjuer. Det här är det som oftast ger absolut mest. Att helt enkelt fråga någon som har den roll du vill till eller jobbar i den bransch eller organisation du vill till. Är du på väg in i detaljhandeln, ring något spännande arbetsgivare och säg att du vill komma in i branschen längre fram och ser dig om efter möjligheter, du behöver inte säga att du söker jobb just nu. Fråga till exempel vad som är viktigt för någon som har den roll du själv tänkt dig, vilka konkurrenter de har och hur de olika organisationerna utmärker sig. Är du på väg till en för dig ny roll, som inköpare, ring någon som har det jobbet idag och be dem om lite input i din process. Kan kännas obehagligt för en del, men använd mejl eller privatmeddelanden om det känns bättre. Vi har en artikel där vi berättar mer om att göra egna intervjuer eller ett så kallat researchsamtal.
  • Ta hjälp av ditt nätverk. Vilka personer känner du som har jobbat med det du ser framför dig? Vilka personer har varit i branschen? I många fall kan du ha mer informella samtal över en fika eller ett glas vin för att få deras perspektiv. Det är ofta mycket bättre att få förstahandsinformation än att läsa sig till information via källor på nätet.
  • Google och sociala medier. Att Googla kan tyckas självklart, men behöver ändock understrykas. Tänk också på att man kan få reda på mycket via sociala medier. Testa till exempel att hitta information via en hashtag; om du söker på #formex på Twitter så får du upp massa information om vad som hände på senaste Formexmässan och vilka organisationer som det diskuteras mest om.
  • Branschförbund. Här kan du ofta få information om vilka organisationer som det pratas om just nu och på så sätt få en bild av vad som händer i branschen. Branschförbund arrangerar också i många fall konferenser, seminarier och liknande om aktuella ämnen för branschen. Här kan det vara väldigt lärorikt att se på agendan eller innehåller, vilka som är talare och vilka organisationer som är representerade.
  • Branschtidningar och branschsidor. Det finns tidningar och hemsidor som riktar in sig på specifika branscher. Här kan man givetvis hitta information, men tänk på att den ofta är vinklad till att vara positiv till branschen och kanske inte alltid är de bästa sanningssägarna. Ett tips är också att börja följa de nyhetsbrev som erbjuds via dessa kanaler.
  • Platsannonser. Man kan få ut mycket information om vad som händer i en bransch och på organisationer genom att titta på platsannonser. I annonsen beskrivs ofta vilken fas organisationen befinner sig i och man kan givetvis även få ut mycket info om vad som efterfrågas vid rekrytering. Om det är någon särskild organisation du är intresserad av att veta mer om, så titta på alla deras annonser och inte bara de som rör ditt yrkesområde. Försök också kartlägga de rekryteringsföretag och -konsulter som finns för just din inriktning, så att du kan hitta annonser och jobbplatser på ett mer effektivt sätt.

Snabbspola din research

Det bästa sättet att bli effektiv i researchen är att välja rätt metoder och sen fokusera på frågor som ger mycket.

Här är några av de frågor som ofta leder längst. De är inte alltid lätta att sätta sig in i, men när du väl är där märker du snabbt att du fått en helt annan förståelse och mycket snabbare kan lära dig mer.

Om branschen:

  • Vilka är de 3-5 dominerande aktörerna i branschen?
  • Vilka 3-5 uppstickare kan du hitta, som utmanar de etablerade aktörerna i branschen?
  • Vilka stora utmaningar står branschen inför de kommande åren?
  • Vilka utbildningar/certifieringar är mest gångbara i branschen?
  • Vilka söksätt använder branschen/arbetsgivaren generellt sett för att hitta personal?

Om organisationen:

  • Vad gör att vissa arbetsgivare känns extra intressanta för dig?
  • Vilka erfarenheter är bra att ha med sig in till dessa organisationer?
  • Vilken bakgrund har de personer som jobbar i organisationer idag?
  • Vilka stora utmaningar står organisationen inför de kommande åren?
  • Hur ser anställningsbehoven ut det kommande året?

Om tjänsten:

  • Vad verkar vara de viktigaste framgångsfaktorerna i den här typen av tjänst?
  • Hur ser utbud och efterfrågan ut på de roller du tänker dig?
  • De som har den här rollen idag, hur kom de dit?
  • Hur ser dina konkurrenter ut? Ålder, erfarenhet, utbildning, annan bakgrund?
  • Hur har rollen förändrats de senaste åren?