3 sätt att komma igång efter semestern

GoMonday

Kickstarta hösten på bästa sätt

För många är tiden efter sommarsemestern lite som 1 januari – vi tänker på vad som ska göras inför det kommande året, planerar både för personliga och yrkesmässiga val vi kan tänkas göra, men framförallt har vi lite extra energi efter en (förhoppningsvis) avslappnande semester.

1. Ge dig själv lite cred

Ingen är 100% på topp varje dag på sitt jobb, och direkt efter semestern kan det vara extra tungt att starta upp igen.

Lägg lite energi på att summera vad som gick bra innan sommaren: vad var mest givande? När kände du att du kom in i ett skönt flow? Vilka sammanhang fungerade bäst för dig på jobbet och hur kan du hamna mer i liknande situationer igen? Ge dig själv lite cred och fokusera på det som varit positivt och det som faktiskt har gått bra.

Det är också viktigt att påminna sig själv om varför du började jobba på det jobb du är på idag. Vad ville du åstadkomma då? Vad ville du starta upp då? Hur ville du växa som person eller som entreprenör?

Tänk på varför du gör det du gör, och varför du gillar det – att sälja, att prata med kunder, att lösa problem, att vara kreativ, att jobba med ditt team – och sen tänk ut hur du kan göra mer av just det.

Men känns varje dag på jobbet fortfarande tråkigt, jobbigt eller ångestframkallande fem veckor efter semestern? Ja, då kanske det faktiskt är dags att tänka om.

Läs också När jobbet gått från dåligt till sämst: ta steget och säg upp dig

Hjälp! Jag vill byta jobb!

Bli guidad av en jobbexpert inför ditt nästa steg i jobblivet

2. Ta tag i det som känns jobbigt

Vad finns det för uppgifter som stått på din att-göra-lista redan innan du gick på semester, och som du fortsatt att skjut på? Fundera över varför du inte tagit tag i det innan och vad du kan göra för att bli av med det.

Du bör också ta tag i de lite större frågorna. På samma sätt som du ska tänka på varför du älskar ditt jobb är det viktigt att tänka på vad du inte gillar lika mycket. Vad fungerar inte? Vad ger dig ångest och kanske håller, dig och ditt företag eller ditt team tillbaka?

3. Blicka framåt

När du kommit så här långt är den största delen av jobbet redan gjort. Nu handlar det istället om att börja blicka framåt. I de flesta fall har du nu dragit en mängd olika slutsatser. Använd dem för att göra två listor:

  1. En att-göra-mer-lista
  2. En att-göra-mindre-lista

Har du till exempel insett att du trivs och jobbar allra bäst tillsammans med några särskilda personer? Fundera då på hur du kan gå tillväga för att jobba ännu mer med dem. Glöm inte att det är du själv som står i fokus. Det här handlar om dig, om hur du vill förändras. För många är det här den tuffaste frågan och här kan man behöva tänka till lite extra.

Glöm inte heller att ge dig själv en deadline. Ett år går alltid snabbare än vad man tror och du sitter där på nytt och funderar. Ge därför lite styrsel åt ditt eget förändringsarbete och följ till exempel upp det en gång i kvartalet, eller kanske till och med varje månad.

Få feedback på ditt personliga brev

Hjälp av en jobbexpert inom 24 timmar