Artikel

Bygg ditt varumärke som en bra chef och ledare

Strategier för att bygga ditt personliga varumärke

Att lyckas förmedla vad du gör och samtidigt skapa förtroende för dig och din kunskap är A och O för att nå ut och stärka din position som ledare. Ett varumärke är inte en logotyp eller ett namn. Ett varumärke är en uppsättning förväntningar. Det handlar om vad folk tror om dig och hur du levererar – ditt personliga varumärke. Ett starkt personligt varumärke innebär att omgivningen har höga förväntningar och att du också motsvarar dem.

När du ska bygga ditt varumärke agerar du till viss del på samma sätt som när ett företag etablerar sig på en marknad och vill plocka marknadsandelar. I båda fallen handlar det om att du ska sälja in något. Du måste helt enkelt skapa en stark presentation av dig själv i ett professionellt sammanhang.

1. Kompetens

För det första måste du få fram vad det är du är bra på och vad det är som skiljer dig från andra med liknande kompetens. Det kan handla om kunskap, kunskap du skaffat dig under utbildningar och kurser eller lärt dig genom erfarenhet – du vet förmodligen hur en viss bransch fungerar till exempel. Sedan finns det färdigheter, sådant som du är bra på att göra och som du tränat upp: du är kanske bra på att motivera och se medarbetare. Men det handlar också om egenskaper, om hur du är som person: till exempel social, analytisk eller kreativ.

Genom att foga samman dina kunskaper, färdigheter och egenskaper kan du skapa en riktigt stark bild av din kompetens. Fundera dock även på var du lägger tyngdpunkten. De flesta av oss har en tendens att lägga tyngdpunkten på den ena eller andra formen av kompetens. En chef betonar till exempel ofta sina egenskaper. Den som har en gedigen akademisk utbildning pratar gärna som sina kunskaper medan den som är mer eller mindre självlärd gärna lyfter fram sina färdigheter. Var du ska lägga tyngdpunkten i din kommunikation beror på vart du är på väg och vilka du vill kommunicera med – vilka du vill “imponera” på.

2. Intressen och värderingar

Vad är det du vill, egentligen? Vad gillar du att göra? Det vi är bra på tycker vi oftast är roligt – och det vi tycker är roligt är vi ofta bra på. Därför bör också det du erbjuder sammanfalla med dina egna intressen. Men fundera också på hur dina värderingar kan komma att spela roll när du profilerar dig. Kanske det finns branscher eller organisationer som du inte vill attrahera på grund av deras värderingar eller produkter, liksom du kanske gärna skulle vilja komma in i en viss typ av organisation eller bransch just för att du delar de värderingar som finns där. Du behöver ju såklart inte aktivt jobba för att ta avstånd från vissa, men samtidigt inte vara rädd för att utesluta personer som ändå inte är intressanta för dig att bli “omtyckt” av.

3. Kontext

Förutom att beskriva vad du är bra på och vad du gillar behöver du få fram vilka sammanhang du fungerar bäst i. Jobbar du bäst mot en tajt deadline eller föredrar du lite bättre framförhållning? Jobbar du gärna i stora team eller trivs du bäst när du har ett litet tight team att leda? Vill du vara en del av ett team på plats eller gillar du distansarbete? Det finns många faktorer att fundera över och ta ställning till.

Du kan på ett enkelt men effektivt sätt testa om du lyckats förmedla ett balanserat budskap. Gå helt enkelt in på dina plattformar (Twitter, Instagram eller LinkedIn-profil, till exempel) och läs igenom din presentation och titta på ditt flöde. Notera vad som är kompetens, intressen och kontext. Skriv gärna ut allt på papper och sitt med överstrykningspennor i olika färger för att göra det extra tydligt för dig när du jobbar med det här. Då ser du väldigt lätt om det är något som tar överhanden och om något annat kommit i skymundan. Generellt sett blir ditt intryck starkare om det är balans mellan ovan nämnda delar.