Plussa på & Sluta-göra-listan

GoMonday

Fokusera på att göra rätt grejer

I den här artikeln får du två löjligt enkla och effektiva verktyg för att hjälpa dig fokusera på att göra rätt grejer. Göra rätt grejer är en av grundstenarna för att maxa ditt jobbliv, känna att du gör något meningsfullt, må bättre och nå längre.

  • “Plussa på” handlar om att identifiera vad du vill göra mer av. Istället för att gå omkring och låta saker bara vara som de alltid varit eller gnälla över att det inte ät bättre, identifierar du vad som du faktiskt gillar och vill ha mer av.
  • “Sluta-göra-listan” är det omvända. Här är fokus att våga se vad du inte gillar, så du steg för steg kan komma bort från det. Du kan inte trolla bort saker från en dag till en annan, men på sikt kan du göra stora förändringar – om du bara jobbar medvetet för att få det att hända.

1. Plussa på-listan

Det här är ett verktyg för att styra hur du använder din tid. Du kommer att använda listan på flera sätt. När du har utvecklingssamtal eller pratar med dina anställda. När du överväger en ny roll eller ett nytt jobb. När du lägger upp din dag. När du bestämmer vad du ska lägga tid på att fördjupa dig inom och bli bättre på.

Gör så här:

Börja med att gå på magkänsla här och nu. Vad är det första du tänker på att du skulle vilja göra mer av? Skriv upp det du kommer fram till i din Plussa på-lista.

  • Under vilken period har det varit som roligast på jobbet, när har det känts som bäst? Och så ställer du dig frågan: Vad gjorde jag då? Vilka uppgifter höll jag på med? Med stor sannolikhet är det sånt du vill göra mer av. Skriv upp det på Plussa på-listan.
  • Ägna mer tid åt. Om du tänker utanför det du jobbar med idag eller har jobbat med tidigare… vad skulle du då vilja ägna mer tid åt? Stanna kvar i ett jobbsammanhang, men tänk brett.

Bra jobbat! Nu ska du ha en lista med saker du vill lägga mer tid på. Nu behöver du troligen sortera lite. Kanske gruppera ihop några saker så det blir lite mer greppbart. Sikta på att ha 3-7 punkter på din lista. Färre blir för begränsat, fler blir för svårjobbat.

Checklista för vilka punkter som är bra att ha kvar:

  • Är det här något du verkligen gillar att göra, det är kul i stunden när du gör det?
  • Är det här något du är bra på eller vill bli bättre på?

Notera att de punkter du tar upp inte behöver vara sånt som du gör på ditt nuvarande jobb. Det kan lika gärna vara saker du skulle vilja göra men idag inte gör. Tänk inte på begränsningar, tänk inte på vad du får eller inte får göra idag. Utgå från hur du allra helst skulle vilja ha det.

Hur du använder din Plussa på

Börja bara. Vår erfarenhet är att när du väl förtydligar för dig själv vad det är du helst gör, så kan du också börja lägga lite mer tid på det.

Ägna tid utanför jobbet åt det du gillar. Det kommer att vara utvecklande, du kommer att bli ännu bättre på det. Det kommer att löna sig på sikt, då du får mer att visa upp och lättare kan få ansvar och jobb som ger dig utrymme att jobba med just det du vill.

Prata om vad du skulle vilja göra mer av på jobbet. Ibland går det att fördela om med en kollega som helst skulle vilja slippa just de uppgifterna. Och ibland går det inte att göra något alls – då får du återkomma längre fram.

När du söker nytt jobb (det bör du göra då och då) så är det bättre att du fokuserar på din Plussa på-lista än att du bara tänker “vad kan jag”. Du kan säkert en massa fler saker än du faktiskt vill jobba med. Så börja i det du vill.

Prata med oss - vi kan det här!

Prata med en chefsrådgivare- boka snabbt & enkelt online

2. Sluta-göra-listan

Sluta-göra-listan är det verktyg som många upplever ger mest effekt. För en del går det oerhört snabbt – de inser att det finns saker de inte gillar att göra och som de faktiskt bara kan sluta med direkt. För andra är det lite mer långsiktigt. Använd din Sluta-göra-lista när du överväger en ny roll eller ett nytt jobb eller helt enkelt när du lägger upp din dag.

Gör så här:

  • Börja med att gå på magkänsla här och nu. Vad är det första du tänker på att du skulle vilja göra mindre av? Skriv upp det du kommer fram till i din Sluta-göra-lista.
  • Kolla på din Att-göra-lista (du har säkert en sån i någon form), i påminnelser du skapat för dig själv eller i din kalender. Vilka saker av de du skriver upp att du ska göra, brukar ändå bli liggande? Vilka känns tunga att ta tag i? De saker vi skriver upp på Att-göra-listor är ofta saker vi helst skulle slippa. För de saker vi vill göra blir oftast gjorda, så det är inte lika viktigt att skriva upp dem. Alltså: Plocka från Att-göra-listan och lägg på din Sluta-göra-lista.
  • När känns det som tyngst på jobbet, när känns det som att dagen släpar sig fram eller när är du frustrerad över det du håller på med? Och så ställer du dig frågan: Vad gjorde jag då? Vilka uppgifter höll jag på med? Med stor sannolikhet är det sånt du helst skulle slippa att göra. Skriv upp det på Sluta-göra-lista.

Bra jobbat! Nu ska du ha en lista med saker du vill lägga mer tid på. Nu behöver du troligen sortera lite. Kanske gruppera ihop några saker så det blir lite mer greppbart. Sikta på att ha 3-7 punkter på din lista.

Notera att de punkter du tar upp kan vara sånt som ingår i din tjänst att göra. Du gör inte den här övningen bara kortsiktigt utan behöver hitta sånt som kanske inte kommer hända förrän lite längre fram. Så fastna inte vad som känns möjligt eller omöjligt, utgå från hur du allra helst skulle vilja ha det.

Hur du använder din Sluta-göra-lista

Använd din Sluta-göra-lista både kortsiktigt och långsiktigt.

  • Gå igenom listan med kollegorna – kanske finns något du kan sluta göra redan nu om någon annan gärna vill ha det
  • Gå igenom den för dig själv – kanske finns något du lägger mer tid på än du egentligen behöver (skulle någon märka om du la mindre tid? Eller helt enkelt slutade göra det?)
  • Ta upp listan med din egna chef och för en diskussion om hur rollen kan förändras på lite sikt
  • Jämför listan med vad du kommer göra på nästa jobb, använd den som underlag för att välja rätt jobb

Har du mycket som känns tråkigt på jobbet?

Om du kan påverka när du gör saker, bestäm en tid för att beta av allt det tråkiga. Till exempel 9-11 på förmiddagen. Ägna all annan tid åt det roliga. Varför? För att det tråkiga lätt har tendens att ta över det roliga. När du hela tiden går omkring och tänker på det tråkiga du ska göra, tar det energi. Då är det bättre att släppa det och veta att “det där är inte så kul, men det ska jag mellan 9 och 11 så nu kan jag fokusera på det som är roligare”.

Behöver du mer personlig rådgivning?

Prata med en chefsrådgivare- boka snabbt & enkelt online