Vilket rykte skapar du i sociala medier?

GoMonday

De allra flesta personer använder sociala medier i privat syfte och många tänker kanske inte på hur det uppfattas i ett jobbsammanhang. Även om du har en stängd profil till dina privata konton så har du en plattform där du kan bestämma vilket rykte du skapar åt dig själv – och den kommer påverka dig även i ditt jobbliv, oavsett om du vill eller inte. Hur många vänner har du där? 300? 600? Över 1000? Om du har fler personer än du regelbundet träffar och pratar med utanför sociala medier, så bör du tänka till på bilden du ger av dig själv.

Dina följare kan påverka ditt liv

80% av alla jobb tillsätts via kontakter. Ditt kontaktnät består av vänner, släkt och bekanta – från ditt privatliv och ditt arbetsliv – och de personer som de i sin tur känner. Låt säga att en av de här personerna har fått nys om att en vän vars företag söker en person med din kompetens. Skulle de rekommendera dig då? Skulle de tipsa dig om att söka den tjänsten?

Tänk på att en rekommendation kan leda till någonting spännande, även om det inte leder till ett jobb. Det behöver inte handla om rena jobberbjudanden där man söker efter en person, utan kan handla om utbyte av erfarenheter, ihopkopplandet av kompetenser, att du kan hjälpa någon med svar på en (för dig) enkel fråga – som i sin tur leder till att du skapar en ny kontakt.

Tänk dig det här scenariot:

Idag träffar du en person som har en företagsidé till modebranschen. Hen är en entreprenör med flera lyckade projekt bakom sig och skulle vilja bolla lite med någon som kan mode. I ditt kontaktnät har du fyra personer som jobbar inom mode:

Person 1: Du känner hen väl, men ni pratar sällan jobb. Du vet att hen jobbar med mode, men inte så mycket mer än så. I sitt flöde postar hen nästan uteslutande bilder på sina barn, aldrig något om jobb. Du har ingen bild av hen i ett jobbsammanhang.
Person 2: Du känner inte hen väl. Hen uppdaterar sociala medier väldigt lite, med undantag för några semesterbilder då och då. Du har ingen bild av hen i ett jobbsammanhang.
Person 3: Du känner inte hen väl. Postar bilder ofta, både från jobb- och privatlivet, men ofta med en sarkastisk eller negativ ton. Hen är underhållande och rolig – men verkar inte gilla sitt jobb.
Person 4: Du känner inte hen väl. Lägger upp bilder då och då – ofta handlar det om kreativitet – mode, inredning etc. Det är både bilder från när hen har skapat själv, och när hen lyfter andras jobb. Hen verkar vara passionerad kring sitt jobb och sin bransch överlag.

Vilken person rekommenderar du till entreprenören?

Du är en mångsidig individ

Dina barn, ditt sociala liv på krogen, din söndagsfrukost och ditt strandhäng har fortfarande en plats här. Det är ju en del av ditt liv! Men inte bara. Den som bara postar bilder från ett festligt eller bullbakande privatliv ger en bild av att vara betydligt mer ensidig än vad hen faktiskt är.

De är lätt att inte tänka på vilken bild man ger, eller att man ger en ensidig bild av sig själv. Därför kan det vara klokt att sätta sig ner med objektiva glasögon på och faktiskt titta igenom sina sociala kanaler, och fundera över vad man postar.

Eller så kanske du är en person som rent ut sagt skiter i vilken bild du ger? Kanske vill du vara autentisk och äkta? Fundera i så fall på om det faktiskt är så autentiskt att vara så ensidig. Och om det kanske inte kan vara värt att anpassa sig lite, som vi alla ju gör hela tiden ändå i förhållande till olika människor och situationer. Det finns väl inget som är så lite autentiskt som sociala medier ändå…

Placera dig i ett jobbsammanhang

Det du postar på sociala medier ger en bild av dig som person. Om du aldrig postar någonting som handlar om arbete, eller placerar dig i ett arbetsrelaterat sammanhang som visar att du på något vis gillar ditt jobb – då blir det svårt att få en bild av hur du är i jobbsammanhang.

De personer som du har kontakt med regelbundet, och som vet hur du är i fler aspekter i livet, kommer säkerligen att ge dig positiv respons på ditt flöde- de vet ju att du är mer än de bilder du lägger upp. Men alla andra då? Vad vet de om dig och vad ger du dem för bild av dig själv?

Det är både klokt och trevligt att visa något som för dig till ett jobbsammanhang: en AW med teamet, den årliga konferensen, eller något annat som har med ett engagemang för din arbetssituation att göra. Visa litegrann vad du sysslar med och åstadkommer.

Om du tvärtom ger ett intryck av att allt i ditt liv handlar om jobb kan det också vara problematiskt. Kontentan i det här är: Du behöver reflektera kring vilken bild du ger till personer som aldrig har träffat dig, eller lärt känna dig. Vad får de för bild av dig baserat på ditt flöde. Skulle de vilja träffa dig? Skulle de vilja jobba med dig? Skulle de rekommendera dig till någon?

Håll dina kanaler privata, men väv in lite jobb så man förstår att du gillar det, eftersom det kan påverka ditt jobbliv. Det handlar inte om bilderna du postar i sig, utan en helhetsbedömning som skapar en bild av dig som person. Ditt CV och dina meriter är, och måste, vara det viktigaste när det kommer till jobb. Men när man ska välja kollega eller rekommendera en bekant till ett arbete – då kommer dina sociala kanaler spela roll.

Stärk positionen internt

Rådgivande samtal via telefon med en jobbexpert