Maxa 2020 – få en bättre nystart

GoMonday

Snart nytt år och nytt decennium!

Genom att aktivt blicka bakåt ger du dig själv de bästa förutsättningarna för att 2020 ska bli ett år då du trivs ännu bättre på jobbet.

Liksom de flesta andra har du säkert gett dig själv åtskilliga nyårslöften och lovat dig själv en nystart, oavsett om det handlat om att börja träna, byta jobb eller något annat. Flera gånger har du säkert också brutit dina löften, ofta ganska snabbt. För att löftena ska bli verklighet är det ofta bättre att inte sätta upp ett bestämt mål. Mer effektivt är att istället formulera en ambition eller ta ut en riktning för sig själv.

Mini-guide: 9 nyårsfrågor som ger effekt!

Fyll i dina uppgifter så skickar vi mini-guiden till dig
Våra användarvillkor och integritetspolicy

Summera det gångna året

När det handlar om att förändra din arbetssituation under de tolv närmaste månaderna bör du lägga en hel del energi på att summera det gångna året. Det blir lättare att angripa framtiden om du börjar med att se var du befinner dig för tillfället och undersöka hur du har hamnat där. Vad har förändrats under 2019? Vad har varit mest givande under året som gått? Ett sätt att komma underfund med det är att tänka i termer av flow: Har du någon gång under året upplevt att du varit så uppfylld av det du gör att du tappat känslan av tid och rum?

Ett annat sätt att angripa frågan är att fundera på i vilka sammanhang du fungerat allra bäst: kanske trivs du bäst när du får jobba ostört på ett eget rum, kanske mår du tvärt om som bäst när du jobbar i grupp. Kanske presterar du på topp mot en tajt deadline eller tvärtom när du får utföra uppgifter i din egen takt.

Passa också på att ge dig själv lite cred och fokusera på det som varit positivt, men sopa för den skull inte det som varit mindre bra under mattan. Tycker du att det gångna året varit kasst – tillåt dig själv att grotta ner dig i det en stund och fundera över vad som varit värst. Men glöm inte att samtidigt gå igenom vad som trots allt fungerat bra och vad som kanske gett dig nya insikter.

Vad gör du på jobbet? Egentligen?

När du kommit så här långt är det dags att börja titta på vad du faktiskt ägnar din arbetstid åt. Gå bortom din författningsbeskrivning och fundera istället över vad du i realiteten lägger din tid på. Våga vara konkret, rita gärna upp ett tårtdiagram över olika uppgifter. Vänd sedan på resonemanget och fundera över vad det är du inte lägger tid på, men kanske borde eller skulle vilja. Försök sedan att komma underfund med hur du skulle kunna förändra situationen, så att du får större möjlighet att ägna mer tid åt det som du tycker är roligt och relevant.

I vissa fall kanske det är lättare ordnat än du tror. Säg att du jobbar i kundtjänst och ägnar din arbetstid åt att ta samtal och svara på mejl. Du gillar kundkontakten i telefon, men ser mejlandet mest som ett nödvändigt ont. Ta upp frågan på ett möte –  kanske har du en kollega som känner precis tvärtom och som du delvis kan byta arbetsuppgifter med. Eller tycker du kanske att ni borde lägga mer tid på att analysera samtalen som kommer in till kundtjänst, för att lära er något av det? Då kan det vara läge att signalera det högre upp i hierarkin. Möter du inget gensvar för dina idéer kanske du helt enkelt ska fundera på att söka dig till en ny arbetsplats som passar dig bättre.

Ta itu med surdegar och energitjuvar

Passa också på att gå igenom eventuella surdegar. Vad finns det för uppgifter som stått på din att-göra-lista i ett halvår? Fundera över varför och vad du kan göra för att bli av med dem. Energitjuvar bör du också analysera. För att göra dig kvitt dem kan du behöva omförhandla med dig själv eller din organisation. Jobbar du inom tjänstesektorn har du kanske en så pass fri arbetssituation att du själv kan påverka den. Om du till exempel är mer effektiv när du får arbeta ostört – lägg om din arbetstid så att du börjar en stund före alla andra.

I andra fall är det förhandling med chefen som gäller. Om skrivbordet dignar av uppgifter som måste göras, men du har svårt att veta i vilken ände du ska börja kanske du kan be om stöd med att prioritera. Energitjuvar kan ju också vara människor, och det kan vara svårare att hantera. Att komma till insikt om problemet kan emellertid ha en viss positiv effekt i sig. Räcker inte det kan man försöka prata med personen i fråga, eller med chefen. Man kan också pröva konkreta lösningar, som att flytta ut till företagets öppna landskap istället för att dela kontorsrum med kollegan som man inte riktigt trivs med.

Gör listor inför framtiden

När du kommit så här långt är en stor del av jobbet gjort. Nu handlar det istället om att börja blicka framåt.

I de flesta fall har du nu dragit en mängd olika slutsatser. Använd dem för att göra två listor: En göra-mer-lista och en göra-mindre-lista. Har du till exempel insett att du trivs och jobbar allra bäst tillsammans med några särskilda personer? Fundera då på hur du kan gå tillväga för att jobba ännu mer med dem.

Glöm inte att det är du själv som står i fokus. Det här handlar om dig, om hur du vill förändras. För många är det här den tuffaste frågan och här kan man behöva tänka till lite extra.

Glöm inte heller att ge dig själv en deadline. Snabbare än du tror är det nyår igen och du sitter där på nytt och funderar. Ge därför lite styrsel åt ditt eget förändringsarbete och följ till exempel upp det en gång i kvartalet, eller kanske till och med varje månad.

Varför nystart just vid nyår?

Sen kan man ju undra om det finns någon vits med att rannsaka sig själv på det här sättet just vid nyår istället för i mitten av april, till exempel. Och det finns det faktiskt.

Forskning visar att vi människor har en tendens att associera vissa datum med en nystart. En del datum är gemensamma för hela samhället: måndagar, den första i månaden, nyår, nytt decennium. Till dem kommer personliga datum, som jämna födelsedagar och datum som har en speciell betydelse: bröllopsdagen, en närståendes bortgång eller de egna barnens födelsedatum.

Det här är datum då vi ofta funderar över vad som hänt sen sist. Och det finns till och med vissa belägg för att den som planerar för en nystart har större chans att lyckas om hen kopplar det till ett sådant här speciellt datum. Ett kul exempel är att människor som har siffran nio i sin ålder (29, 39 år och så vidare) är betydligt mer angelägna att anmäla sig till maratonlopp – och dessutom presterar bättre än andra tävlande, just för att de börjar närma sig en ny period i sitt liv!

Ta kommando över situationen

Genom att gå igenom det gångna året och ta ut riktningen inför det nya har du bättre förutsättningar att så långt det är möjligt ta kontroll över din egen arbetssituation. Oddsen att du lyckas genomföra de förändringar du önskar blir dessutom betydligt större.

 

17 frågor att ställa till dig själv inför nyår