Researchsamtal: kolla upp jobbet du vill ha

GoMonday

Vad är ett researchsamtal?

När du funderar på att byta jobb är det bra att samla så mycket information som möjligt, så att du i slutänden hamnar på en arbetsplats som verkligen passar dig. Då kan ett researchsamtal (även kallat “informationsintervju”) med någon som arbetar på ett visst företag eller inom en bransch som du är intresserad av vara en effektiv väg att gå.

När man funderar på att byta jobb är skälet oftast ett av de tre följande:
– man vill få en ny roll
– byta bransch
– eller komma in i en organisation med en annan företagskultur.

När du väl kommit fram till vad som är din orsak kan det vara en bra idé att kontakta en arbetsplats som du tror skulle kunna passa dig eller där den typen av tjänst du söker dig mot finns.

Hur förbereder jag mig?

Börja med att göra research kring företaget eller organisationen du vill närma dig. Då upplevs du som påläst och genuint intresserad och kan dessutom undvika att fråga om sådant som du kan googla dig fram till. Researchen ger dig också ett bra underlag till frågor att ställa. Undvik alltså frågor om antal anställda eller omsättning – sådant förväntas du ha tagit reda på själv. Relevanta frågor kan istället vara:

– Vilken typ av bakgrund har man oftast när man kommer till er?
– Vilken var din egen väg in i företaget?
– Vilka utbildningar eller certifieringar värdesätter man särskilt hos er?
– Vilka utmaningar ser ni i branschen?
– Vilken form av chefskap finns inom företaget?

Tänk också på! Kanske företaget beskriver sig i allmänna termer som ”prestigelöst” eller ”kreativt” – fråga vad som ligger bakom de beskrivningarna. Glöm inte heller bort att ställa öppna frågor, det vill säga frågor som inte kan besvaras med bara ”ja” eller ”nej”. Då får du betydligt mer uttömmande svar. Researchen kan också ge dig namn på lämpliga personer att kontakta.

Vem ska jag kontakta?

Det behöver absolut inte vara någon på HR-avdelningen eller någon chef, snarare tvärt om. Du söker ju faktiskt inte jobb. Det bästa kan snarare vara att kontakta någon som jobbar med just det som intresserar dig.

Kanske du redan känner någon inom den aktuella organisationen som kan tipsa dig om lämpliga personer att kontakta. En annan väg är att ta kontakt med någon från företaget som ofta syns utåt – de personerna är lättare att hitta och är förmodligen också mer vana vid att få frågor om sitt arbete.

Hur tar jag kontakt?

Vi är alla väldigt olika, men de flesta tycker nog att det är lite jobbigt att ringa upp någon i ett sådant här ärende, även om det oftast är det mest effektiva.

Det viktigaste är dock att komma till skott. Ett mejl behöver därför inte vara fel. Eller skriv via Facebook, det går också bra när du inte vänder dig till någon högre upp i organisationen. Använd helt enkelt de kanaler du är van vid och känner dig mest bekväm med. Försök sedan att boka ett personligt möte. Ett fem minuters telefonsamtal ger sällan några särskilt uttömmande svar. Bättre då att ses över en fika, eller att boka in ett chat-samtal.

Hur genomför jag researchsamtalet?

Viktigt är att du verkligen visar att du är genuint intresserad. Och glöm inte bort att du inte söker jobb eller praktikplats utan har bett om ett samtal för att samla information. Det gäller även om det aktuella företaget faktiskt söker ny personal. Din utgångspunkt ska vara att du vill lära och försöka förstå så mycket som möjligt. Undvik därför att försöka sälja in dig själv, då kan du lätt bli avfärdad. Undvik helt enkelt att prata om dig själv så mycket som möjligt. När du presenterar dig (både vid den inledande kontakten och vid det mer ingående samtalet) ska du därför inte dra hela ditt CV. Gå istället rakt på sak, men sätt saker och ting i sitt sammanhang:

”Jag jobbar idag som innehållsansvarig på företaget X, men funderar på att istället jobba mer strategiskt med kommunikation och skulle gärna jobba inom en större organisation. Du som haft en sådan position under några år kanske skulle kunna hjälpa mig att komma vidare?”

”Jag har jobbat på samma tjänst ett tag, men har nu fått möjlighet till en chefsroll – och jag har aldrig varit chef förut. Hur upplevde du att bli chef första gången?”

”Jag jobbar i den här typen av organisation men har blivit mer och mer nyfiken på en organisation som er. Jag undrar därför om jag får ställa några frågor?”

Var uppmärksam under samtalets gång och ställ många följdfrågor. Det är sällan det första svaret ger särskilt mycket, det gör däremot ofta följdfrågor eller oväntade stickspår.

Hur reagerar folk när man hör av sig?

Många kan tycka att det känns lite ovant och obekvämt att kontakta en vilt främmande person med den här typen av frågor. Men är man väl förberedd och gör det på rätt sätt uppfattas det inte som något märkligt.

Glöm inte heller att människor för det mesta faktiskt gärna hjälper till. Tänk efter hur du själv skulle reagera om någon tog kontakt med dig. De allra flesta ställer upp och känner sig till och med lite stolta och smickrade över att blivit tillfrågade. De flesta människor pratar gärna om sig själva och det är ju det du ger dem möjlighet till – äntligen får de chansen att berätta om sig själva!


Prata med oss - vi kan det här!

En jobbexpert ger dig de bästa tipsen för jobbsök och sökstrategi