Så beskriver du vart du är på väg

GoMonday

…utan att skriva rakt ut att du söker jobb

I både jobbansökningar och på professionella plattformar som LinkedIn är det viktigt att presentera ett mål eller en tydlig riktning för ditt jobbliv. Om du tydligt kommunicerar detta ökar dina chanser att nå dit du vill. Samtidigt kan det kännas svårt att skriva vad man vill utan att potentiellt hamna i konflikt med sin nuvarande arbetsgivare, utan att låsa in sig för mycket och utan att behöva skriva rakt ut att man söker nytt jobb (vilket ofta uppfattas negativt). Det finns dock sätt att framföra sina mål utan att hamna i kläm och där det snarare blir till ens fördel.

10 exempel: så beskriver du mål & riktning

Fyll i dina uppgifter så skickar vi 10 gratis exempel till dig
Våra användarvillkor och integritetspolicy

Var öppen med dina mål

För det första, undvik att hamna i situationen från början. Gör det till något normalt att prata med dina kollegor, chefer och andra om hur du vill utvecklas, hur du ser på ditt framtida jobbliv och vad som intresserar dig. På så vis blir det inte något märkligt att du tar upp de här ämnena – du har ju redan gjort känt för din omgivning vart du vill.

Var aktiv på LinkedIn

Det är även en bra idé att vara kontinuerligt aktiv på till exempel LinkedIn. Det handlar inte om att dela och gilla inlägg hela tiden, däremot bör du inte vara så inaktiv att det känns konstigt för till exempel din nuvarande arbetsgivare om du plötsligt börjar aktivera dig. Om du gör små justeringar och uppdateringar då och då uppfattas det som något normalt, istället för att det uppfattas som att du letar efter nytt jobb.

Beskriv riktning och vision

Att skriva dina målsättningar rakt ut på till exempel LinkedIn kan vara väldigt effektivt och allra bäst blir det om du är specifik med vad du vill. Samtidigt vill du kanske inte skriva rakt ut att du söker jobb i din LinkedIn-profil och du vill inte heller vara så smal att du begränsar antalet möjliga jobb alltför mycket. För att undvika att till exempel låsa in sig i ett hörn är det bättre att skriva i termer av en riktning, vision eller ambition. En nyexad produktdesigner, som bland annat riktar in sig på ergonomiska produkter, har till exempel skrivit så här i sin LinkedIn-profil:

“Min föresats: att få livet att kännas bättre.”

Berätta vad som intresserar dig

Om du inte vill skriva vad du vill ha för jobb eller ens att du söker nytt jobb kan du istället fokusera på vad som intresserar dig, till exempel vad du vill åstadkomma för organisationen, vad som engagerar dig eller vad ett lyckat arbete är för dig. Genom formuleringar som “jag intresserar mig mer och mer för att..”, “jag vill hjälp människor att…” visar du indirekt vart du är på väg. På så vis hamnar du inte heller i konflikt med din nuvarande arbetsgivare eftersom dina drivkrafter även ligger i dennes intresse. Här är två exempel från LinkedIn:

“Jag är masterstudent i hållbarhetsvetenskap och brinner för att göra världen till en mer hållbar, generös och rättvis plats.”

“Som företagare och expert på E-hälsa och mjukvaruindustri är jag särskilt intresserad av att utveckla ”startups” och hjälpa dem till nästa nivå.”

Visa vad du vill bidra till.

Ett annat angreppssätt är att utgå ifrån vad du vill bidra till, på ett djupare plan. Hur vill du göra världen bättre?

“Jag vill bidra till en mer hållbar och långsiktig detaljhandel…”

Lyft fram fördelarna med en brokig bakgrund.

Om du har en brokig bakgrund från en mängd olika branscher och yrken kan du även visa på nyttan av din breda kompetens för den nya riktning du vill ta. En person som vill jobba med arkitektur, men som tidigare har arbetat som civilingenjör, entreprenör och lärare kan till exempel lyfta fram fördelen med att ha multidisciplinära team där varje gruppmedlem bidrar med varierad livserfarenhet och kunskap:

“Jag har jobbat i en mängd olika roller och branscher och gillar skarpt när olika kompetensområden möts.“

Eller som en annan person har skrivit på LinkedIn:

“Jag är övertygad om att de bästa resultaten nås i multidisciplinära team, där vi alla deltar som människor som försöker bidra med våra erfarenheter istället för att, på grund av akademiska titlar eller förutfattade meningar, ruta in eller begränsa oss själva eller andra teamdeltagare.”

Hitta gemensamma nämnare.

Om ditt mål är att komma in i en helt ny bransch eller ett nytt yrke är det dessutom viktigt att lyfta fram gemensamma nämnare – ta upp intressen som är till fördel för både din nuvarande arbetsgivare och för potentiella sådana i den nya branschen du söker dig mot. En person som jobbar med skattejuridik, men vill byta till en roll på en kommunikationsavdelning, kan till exempel skriva:

”Jag har under de senaste åren jobbat allt mer med att hjälpa mina kunder att förstå juridiken, vilket bidrar till att de fattar bättre beslut kring skatt. Jag tror att kommunikation ofta är underskattat i juridiska sammanhang. Jag vill jobba mer med kommunikationen kring komplexa frågor och med att skapa förståelse…”.

Om det du vill känns som ett stort kliv bort från där du är nu och du har svårt för att hitta en vettig gemensam nämnare kan du ange både nuvarande område, vart du är på väg inom detta – och det nya dit du egentligen vill..

”Vid sidan om det vill jag…”

På så vis får du med din önskade riktning utan att det blir för uppenbart att du egentligen vill något helt annat.