Hur du gör ditt jobb – och miljön runtomkring – kommer att vara helt avgörande för hur bra det känns. Att ha en roll i en liten organisation kan till exempel vara väldigt annorlunda mot att ha samma roll i en stor organisation. Att jobba i en platt organisation gör jobbet helt annorlunda än att jobba i en toppstyrd organisation. Att jobba under press och tajta deadlines är det bästa för vissa men fungerar inte alls för andra.
Sammanhanget vi jobbar i handlar om den fysisk platsen, verktygen vi använder, metoder, arbetssätt, arbetsklimat, kollegor och mycket annat. För att identifiera ditt nästa steg behöver du fundera på var du fungerar som allra bäst. I vilket sammanhang som du är på topp.
I det här steget kommer du att skapa en bild av vad som är viktigt för dig, för att du ska fungera som bäst. Troligen kommer du se flera faktorer som är viktiga. Tillsammans är dem en del i din riktning. Kanske hittar du fram till något där du uppnår allt på samma gång, men mycket mer troligt är att du steg för steg rör dig i den riktningen. De allra flesta jobb har något som inte är på topp – och det är ju därför en riktning är så bra. Den hjälper dig känna att du är på väg någonstans.
Den här gången börjar vi rakt på!
Prova komplettera den här meningen:
Nu har du redan något att gå på. Vi tittar på det från några perspektiv till och kompletterar.
Om du tänker tillbaka på ditt nuvarande eller på föregående jobb, under vilka perioder har det känts bäst?
Flow är den där känslan när du försvinner in i ditt arbete och slutar tänka på tid och rum. När du sitter och jobbar med något och alldeles glömmer bort hur tiden går. Du “vaknar upp” och inser att det gått flera timmar, utan att du märkt tiden passera. Ofta uppstår det när du sitter med något som är alldeles lagom svårt och utmanande och som du känner att du har koll på och behärskar. Försök se tillbaka och komma på när du varit i flow.
Vi har alla olika personliga egenskaper. Saker vi på något sätt är naturligt bra på. På samma sätt kräver också de flesta jobb vissa egenskaper: Jobbar du med ekonomi kanske det är viktigt att vara strukturerad, jobbar du med reklam kanske kreativitet är viktigt, jobbar du i vården kanske det är viktigt att vara omhändertagande, jobbar du som säljare är det troligen viktigt att vara ihärdig och jobbar du i butik är det bra att vara service-minded. Så, prova komplettera meningarna nedan. Ändra begreppen utifrån vad som är viktigt för just dig:
Bygg hur många som helst, du kommer lära dig mer och mer om vad som är ditt optimala jobbsammanhang.
Finns det andra faktorer du tror påverkar vad som fungerar bäst för dig? Här är några exempel, men du kan säkert hitta fler:
Ska du känna att dina dagar leder någonvart, så behöver du inte bara gör rätt saker, du behöver också vara i rätt miljö. Många faktorer spelar in, men ofta är det vissa som sticker ut och återkommer tydligare. Till exempel om du helst jobbar fokuserat utan störmoment utifrån, eller om du jobbar bättre i en miljö där mycket är på gång runt omkring dig. Eller om du tycker det är lättast att försvinna in i det du gör när du har en tajt deadline och jobbar mot klockan, eller om det fungerar bäst när du har gott om tid och kan planera i förväg. Såna här punkter kan du ha kommit fram till nu:
Vilka punkter finns på din lista?
Dags att prioritera i det du kommit fram till. Troligen har du hittat ett gäng saker som är viktiga för dig, nu gäller det att välja ut de som sticker ut mest och som du tror kommer påverka dig mest. De är en del av din riktning framöver – det är de sammanhangen du ska söka dig vidare till.
Skriv ner det som är viktigast för dig. Till exempel så här:
Vilka formuleringar har du skrivit ner? Och hur känner du för det? Får du viss energi redan av att titta på vad du själv skrivit så har du definitivt kommit framåt!